Gå til innhold

Bilder til Skoleavis

Zero1609

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går i 8 klasse og har lagd en nettside for skoleavisen, men problemet mitt er bilder, jeg vet at det ikke er lov til å bruke bilde fra f.eks VG. Men vi skriver også gjerne om fotballkamper som vi ikke har noe mulighet til å dra på OSV. Så jeg lurer på hvordan CopyRight fungerer, og om det er noe mulighet for å få brukt bilder.

Tusen Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må spørre om lov å få bruke bildene, har du fått lov HUSK å ta vare på bevise ettersom det kan bli "krangling" senere.

Spør de som har tatt bilde om du kan få lov til å bruke bilde på siden din men husk igjen da å skrive under bilder eller på bilde at det er tatt av og copyright tilhører dem.

Du kan jo ikke tenke deg at Apple låner noe ifra Samsung uten rettsak :p.

Lenke til kommentar

Du må spørre om lov å få bruke bildene, har du fått lov HUSK å ta vare på bevise ettersom det kan bli "krangling" senere.

Spør de som har tatt bilde om du kan få lov til å bruke bilde på siden din men husk igjen da å skrive under bilder eller på bilde at det er tatt av og copyright tilhører dem.

Du kan jo ikke tenke deg at Apple låner noe ifra Samsung uten rettsak :p.

Men grunnen til at det blir rettsak er nettopp på grunn av at Apple eller Samsung tjener på å bruke hverandres "løsninger" og teknologi. Jeg er rimelig sikker på at hvis man selv ikke har noe fortjeneste på å bruke noe, så skal man ikke trenge å spørre om lov.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så lenge du/dere ikke tjener på noe å bruke bildene så skal det ikke være et problem. Hvis dere derimot tar betalt for at andre elever kan se nettsiden, så kan dere ikke bruke bildene.

Kan hende jeg tar feil, men er slik jeg husker det.

Trur ikke det stemmer. Trur det er like rettigheter på bilder som på film og bøker osv. Er det copyright så må du spørre om lov, er det under en spesifikk lisens så får du sjekke hvordan den aktuelle lisensen sier du kan bruke bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...