Gå til innhold

Hvordan regner med med MVA iforbindelse med import/salg ?


Anbefalte innlegg

Vi skal til med å importere et produkt fra utlandet, og holder i den annledning på å sette opp en budsjett kalkyle.

 

Slik jeg husker det fra handelsbransjen så kjøpte man inn eks. mva og solgte varene inkl. mva, mellomlegget måtte man betale 1 gang i året (stemmer det) ?

 

Men hvordan blir det da i import sammenheng, da betaler man jo mva ved innførsel av varene og selger de til bedriftskunder EKS mva. Hvor blir mellomlegget av, er det hensiktsmessig å blande inn MVA i en slik kalkyle?

 

(mao: vil det bli en ekstra kostnad for oss med mva når vi importerer fra utlandet kontra om vi kjøpte fra Norge, eller er det vare tollen som blir ekstra kost?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og som en konsekvens av det, så stemmer det da heller ikke at man kjøper inn eks. mva, ref. trådstarters andre avsnitt. Mellomlegget, dvs mva på prisstigningen i ditt ledd (mva på innkjøpsprisen betaler du jo til leverandør ved innkjøpet), betales i hovedsak annenhver måned. Bedrifter innen primærnæringene, og andre med omsetning under en million/år kan søke om mva-oppgjør en gang i året.

Lenke til kommentar

Og som en konsekvens av det, så stemmer det da heller ikke at man kjøper inn eks. mva, ref. trådstarters andre avsnitt. Mellomlegget, dvs mva på prisstigningen i ditt ledd (mva på innkjøpsprisen betaler du jo til leverandør ved innkjøpet), betales i hovedsak annenhver måned. Bedrifter innen primærnæringene, og andre med omsetning under en million/år kan søke om mva-oppgjør en gang i året.

Har forstått det slik at vi handler varene EKS. Vat (utendlansk mva) fra England, kan det stemme? Prøver å sette opp en budsjett kalkyle der jeg er på jakt etter å avdekke totale enhetskostnader og videre bruttofortjeneste/DB pr enhet, men er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til mva i en slik kalkyle..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...