Gå til innhold

[Løst] 2x windows 7

Anbefalte innlegg

hei!

Har et lite problem med datamaskinen's oppstart, for hver gang jeg skal starte maskinen så får jeg spørsmål om hvilket operativ system jeg skal bruke og får to valg muligheter.

Står sånn ca som dette:

Velg et operativ system og klikk "enter"

Windows 7

windows 7

Skjønner ikke helt hva som er greia, har nylig installert nytt windows system og jeg finner kun en "windows mappe". sliter veldig med problemet, og pc'n min ser ut som den har blitt litt tregere, Har tatt ut 2 harddisker som jeg har og har kun installert windows 7 på SSD-disken min.

Hva kan være problemet? Noen som har peiling, hvis så kommenter gjerne her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da du installerte Windows sist, formaterte du disken under installasjonen eller bare installerte du "oppå" forrige installasjon?

Problemet ditt er ihvertfall enkelt å fikse. Du må vare redigere BCD-filen (tidligere kjent som boot.ini). Guide på dette finner du her.

Det er mye mulig at det ble installert "oppå" den forrige windows'n fordi det ble laget en windows.old mappe som kom opp.

Okei takk, skal følge den guiden du linket! :-)

Men har dette noe med at pc'n blir også litt treigere av seg? virker sånn da jeg legger ned nettlesere o.l og tar de opp igjen..

Lenke til kommentar

Det er mye mulig at det ble installert "oppå" den forrige windows'n fordi det ble laget en windows.old mappe som kom opp.

Okei takk, skal følge den guiden du linket! :-)

Men har dette noe med at pc'n blir også litt treigere av seg? virker sånn da jeg legger ned nettlesere o.l og tar de opp igjen..

Det er en særdeles dårlig idè å installere Windows på den måten du har gjort, så at det kan forårsake "tregheter" i systemet er svært meget mulig.

Uten å gå for mye inn på et sidespor er dette forøvrig en uheldig egenskap ved Windows. Over tid blir det tregt. Dette er ikke fordi Windows er "dårlig", men fordi Windows fortsatt bygger på en del gammel kode (helt tilbake til 1995) og systemer (feks systemregisteret) som ikke er designet for den måten vi bruker maskinen på i dag.

Mitt råd er å installere OS på nytt og formatere når du får spørsmål om dette. ;) For å få til det må du starte installasjonen ved å boote maskinen fra OS-mediet (DVD/Minnepenn, etc).

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Virker nå mer sannsynlig at han ikke har fått på plass alle driverene etter at han reinstallerte OS'et :p Installere OS over et gammelt skal ikke påvirke sånn.

Joda, maskinen din kan godt bli god og seig når man holder på sånn.. mangel på drivere derimot vil medføre helt andre utfordringer ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Har fått installert W7 nå, problemet var at når jeg boota fra pc'n så fikk jeg ikke noe svar fra ssd disken, så måtte gjøre den helt rein for å så installere det på nytt..

Måtte endre noen instillinger på selve setupen for å få kontakt med ssd, den stod ikke som nr 1 :)

Lenke til kommentar

Virker nå mer sannsynlig at han ikke har fått på plass alle driverene etter at han reinstallerte OS'et :p Installere OS over et gammelt skal ikke påvirke sånn.

Nei, det vil den ;p Installerer man Windows 7 over den gamle, så vil den forige versjonen bli lagt i en "Windows.old". ingen av filene vil påvirke den nye installasjonen.

Lenke til kommentar

Nei, det vil den ;p Installerer man Windows 7 over den gamle, så vil den forige versjonen bli lagt i en "Windows.old". ingen av filene vil påvirke den nye installasjonen.

Filene som før lå i C:\WINDOWS vil nå ligger i C:\Windows.old ja, men alle andre filer, malware og annet rot vil ligge igjen.

Lenke til kommentar

Filene som før lå i C:\WINDOWS vil nå ligger i C:\Windows.old ja, men alle andre filer, malware og annet rot vil ligge igjen.

Nei.

Alt som lå før på "C:\" vil ligge nå ligge i "C:\Windows.old".

Så om man vil hente frem filer fra det gamle OS'et så finner man dem på feks "C:\Windows.old\Brukere\--etc etc". :) Men ja, alltid anbfeales med en clean install på en hdd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...