Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med å finne svar på disse spørsmålene, så jeg håper inderlig på svar fra dere!

Hvem var egentlig Michelangelo?

Hadde maleriene hans noe med kristendommen å gjøre?

Hva ville han formidle gjennom skulpturene og maleriene?

Fortell meg alt som er viktig å vite om Michelangelo når det kommer til kristendommen, vær så snill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Tenker du i retning av faktiske opplysninger, eller filosofiske tanker omkring hvem var egentlig Michelangelo?

2. Ja, flere av maleriene hans omhandler kristne fortellinger eller forestillinger. Når det er sagt er det ikke nødvendigvis slik at M malte kriste temaer fordi han selv var kristen (hans livssyn aner jeg ingenting om). Kanskje var det slik at han valgte de oppdragene som ga best betalt/best omdømme, og at disse tilfeldigvis var gitt av kirken e.l. Dette spørsmålet er også en tanke tvetydig.

3. Det må du nesten spørre han om. Enkelt og greit. Det eneste en kan svare på et slikt spørsmål er hva du (evt. noen) tror at han ville formidle.

Jeg antar at dette er skolerelatert, i så fall for hvilket trinn?

-Deluze

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Michelangelo var en multikunstner som levde fra 1475 til 1564. Han var maler, billedhugger, arkitekt, poet og ingeniør. Han var kjent for sine grandiose tanker og verk, og han malte etterhvert for paven. Det berømte maleriet i taket på det sixtinske kapell er et slikt grandiost eksempel, med sine over 300 personer og komplekse bibelhistorie.

De senere år har man oppdaget nye sider ved maleriet. De fleste blir blendet av storslagheten, og legger ikke merke til detaljene og det som mangler.

http://blog.targethealth.com/?p=13330

http://www.huffingtonpost.com/dr-douglas-fields/michelangelos-secret-mess_b_586531.html

http://abcnews.go.com/Travel/story?id=4718693&page=1#.UJz-oobaQZ0

http://efetov.com/read-book-online/chapter-5/

osv

En annen side er jo michelangelos dissekering av lik for å studere oppbyggingen. Dette gikk sterkt imot kirken og paven, så det var et tosidig vennskap og fiendeskap mellom dem.

Du må også vite at på den tiden var det vanlig å ha masse skjulte budskap i bilder, statuer, skuespill, osv og det ble en spesiell greie å lure folk til å ikke se den dypere mening.

Lenke til kommentar

1. Tenker du i retning av faktiske opplysninger, eller filosofiske tanker omkring hvem var egentlig Michelangelo?

2. Ja, flere av maleriene hans omhandler kristne fortellinger eller forestillinger. Når det er sagt er det ikke nødvendigvis slik at M malte kriste temaer fordi han selv var kristen (hans livssyn aner jeg ingenting om). Kanskje var det slik at han valgte de oppdragene som ga best betalt/best omdømme, og at disse tilfeldigvis var gitt av kirken e.l. Dette spørsmålet er også en tanke tvetydig.

3. Det må du nesten spørre han om. Enkelt og greit. Det eneste en kan svare på et slikt spørsmål er hva du (evt. noen) tror at han ville formidle.

Jeg antar at dette er skolerelatert, i så fall for hvilket trinn?

-Deluze

10 trinn.

Tusen hjertelig takk for all informasjon hittil!

Lenke til kommentar

Michelangelo er ikke et tema jeg kan særlig om, men slik som med det aller meste annet er Wikipedia en fin plass å begynne. Der vil du også finne kilder, og tips til videre lesing.

Ankh kommer med interessante linker og nyttig informasjon. Personlig synes jeg mye av såkalte "skjulte budskap" er søkt (jeg hevder ikke at det ikke forekommer), men i en skoleoppgave er absolutt av interesse å ta med.

Hvis vi tar utgangspunkt i at flere av verkene hans viser kristne temaer og/eller figurer, og at en kan finne potensielt skjulte vitenskapelige motiver kan en få en spennende diskusjon om hva dette skal tolkes som.

Var dette M's måte å fraskrive kristendommens hold på sannhet og livet?

Eller var dette M's måte å vise hvordan vitenskap kan sees religiøst (eks. at gud er hjernen (hjernen skaper, gud er en skaper --> gud er en hjerne))?

Eller var dette et personlig opprør mot historier og en tro han ikke holdt med, men som han ut i fra datidens kultur måtte støtte, og han løste dette ved å legge inn avbildninger av andre ting?

Det jeg har skrevet over er kun raske tanker jeg gjorde meg, basert på lite annet enn tilfeldige tankerekker så det bør ikke brukes til noe annet enn som eksempler på spørsmål som kan tas opp i en slik oppgave.

-Deluze

Lenke til kommentar

Han har visst også laget denne fantastiske statuen el. skulpturen av Moses.

caspost.com-michelangelo-moses.jpg

Her er en skulptur av David, som holder en slynge (lite kastevåpen) som han brukte i kampen mot kjempen Goliat.

Du finner jo både Moses og David i Det gamle testamentet.

SuperStock_3804-397065.jpg

300px-Michelangelo%27s_Pieta_5450_cropncleaned_edit.jpg

"La Pieta" viser Jesus på sin mor Marias fang etter korsfestelsen.

Her er en liste over Michelangelos verker:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_works_by_Michelangelo

Øverst skulpturer, deretter følger malerier, arkitektur, og tegninger.

Jeg visste ikke engang om at han var arkitekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...