Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte ut fastmontert taklampe

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som kan hjelpe meg her? Er veldig usikker ...

Når jeg kjøpte meg egen kåk nå så er det montert lamper fast i taket med uttak til lysbryter på stue/gang og bad.

Nå er dette lamper som bruker alt for mye strøm for min smak og jeg kunne tenkt meg å bytte de ut til helt normale spotlamper på 230V.

Er det bare å koble av strømmen, koble ned den gamle lampa og montere opp ei helt normal spotlampe fra Ikea, eller må det spesiallamper til her?

Hadde vært knall om det bare var "plug and play" siden ledning og alt er skjult i vegg og lysbryteren allerede er montert.

Håper det finnes noen som kan kaste lys på saken.

- Mikkel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Er "plug and play" ja men pass på siden selv om strømmen til lampa er slått av vil det normalt være en viss spenning på ledningene så det er lett å få støt når man jobber med det. Unngå å ta på avisolerte ledninger og unngå at avisolerte ledninger treffer hverandre.

Ulike lamper har ulike festemetoder for ledningene. Noen har klyper som man bare dytter ledningen inn i, noen har sukkerbiter, noen har klemløsninger osv. Ikke alle er like logiske å skjønne med en gang.

Lykke til! (Det er ikke vanskelig)

Lenke til kommentar

Ikea har vel som regel kun plug-and-play hvor alt er plugger, altså må du avisolere kabelen selv og feste den til en sukkerbit eller tilsvarende. De har ingenting som man ikke skal kunne koble uten fagbrev har jeg skjønt det som i alle fall.

Og som Ankh sier, respekter strømmen, ta sikringen for å være på den trygge siden :)

Lenke til kommentar

Hva slags lamper er det som sitter der, og hvorfor mener du at de bruker mer strøm enn en en spotlampe på 230V?

Sannsynligvis har du ganske normale taklamper beregnet for glødepærer, i dag er glødepærene historie, men du kan langt på vei velge hvilket strømforbruk du vil ha ved å sette inn pærer med halogen-, lysrør- eller LED-teknologi. Så om du bytter dem, er det fordi du har lyst på noe annet, det er neppe for å spare strøm.

Fastmonterte lamper koblet med "sukkerbit" (hvit plastdings med fire huller med skruefester for ledninger) kunne man inntil for et par år siden lovlig bytte selv. Det førte gjerne til at man fikk støt og datt ned fra gardintrappa dersom man hadde koblet ut feil sikring, eller ikke koblet ut sikring, bare slått av lysbryteren. Nå skal du bruke elektriker hvis du skal bytte noe som helst som er fastmontert, ikke er tilkoblet med stikkontakt.

Plug&play har det vært lite av på taklamper, men det er kommet en ny standard (kalt DCL) som åpner for dette: Har du splitter ny kåk og er heldig, kan du finne en slik sak i taket skjult av lampa, og da trenger du bare å sette en DCL-plugg på ledningen til lampa og plugge i.

Foto4974.jpg%20%28product%29.jpg

Lenke til kommentar

Eren helt normal lampe som er koblet på nøyaktig samme vis som en ikealampe. Er bare det at den gir så forferdelig dårlig lys .... Hadde tenkt å kutte sikringa ja, er bare å koble om +/- og jordinga på den gamle ser det ut til.

Det som gjorde meg litt skeptisk til å begynne med er noe som ligner på en sikringaboks inni lampa, men tror dette skyldes at den er våtromsgodkjent i tillegg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når du kaller det for +/- mangler du en helt grunnleggende forståelse, og bør definitivt ringe en elektriker, fast tilkoblede lamper inngår i som en del av den faste installasjonen og skal ikke røres.

I installasjoner utført etter NEK 400:2010 kan du selv henge opp lampe der det er gjort klart for det med DCL.

etter eldre forskrift kan du installere lampe der det er gjort klart for det med taklokk med krok, og sukkerbit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nye forskrifter ja. Her er det jo greit å vite konsekvensene om det skulle bli en brann og man finner ut at man har brudt forskriftene. Når det er sagt, så har ikke elektrikerne jeg har brukt imponert meg særlig. Mye hastverkarbeid.

Tidligere har man satt på støpsler og kontakter på løse skjøteledninger og grenuttak (padder), satt på brytere på løse "lampettledninger" og hengt opp lamper selv uansett om de har hengt fra kroker, blitt skrudd i taket, koblet med sukkerbiter eller klemløsninger osv.

Føler vel litt at man snart må tilkalle elektriker for å slå på lyset, men nå kan jeg endel elektro etter endel år på skole og har både verktøy, instrumenter og kunnskaper nok til å gjøre det skikkelig så jeg anser ikke "enkle jobber" som farlige men om man bryter forskriftene så har man jo ikke noe valg.

Har ennå ikke sett DCL koblinger, har man lov til å sette på DCL støpsler selv og er det tilsvarende prinsipp som å montere et vanlig støpsel?

Lenke til kommentar

Det er mulig at det er en rød boks under lampen du har fra før av. I den røde boksen så skal det stikke ut 3 ladninger... En jordledning og de to andre er strømledninger. For å ta ned den gamle lampen så er det bare til å ta av en eventuell kuppel på ovnen også skrur du løs de to skruene som skal feste lampen til taket. Når du har gjort det så trenger du ett lite skrujern til å skru løs de tre ledningene som sitter der fra før av. Jeg regner med at du skjønner hvor skruene sitter o.l i og med at de er ganske logisk plassert.

Når du har tatt ned den gamle og skal få opp den nye så tar du å gjør stort sett det samme. Du putter ledningene inn i de 3 hullene og skrur igjen, men du må passe på at ledningene blir plassert rett. Strøm ledningene er farget med blå og brun farge hvis jeg husker rett og jord kabelen er stripete. Da skal jordkabelen i midten også må du merke av med en tusj hvor de gamle kablene satt. Dermed vil du forstå hvordan de nye kablene skal sitte.

Når du har festet kablene til lampen så er det bare til å skru lampen opp i taket med de samme skruene som den gamle lampen satt i. Dette kan være noe vanskelig, men hvis du er tålmodig så går det fint... Når du har skrudd lampen fast i taket så kan du sette inn en lyspære i lampen også kan du sjekke om lyset fungerer.

Du må huske å skru av lyset når du holder på med de ladningene ellers så kan du få ett kraftig støt. For å være på den sikre siden så anbefaler jeg deg at du egentlig tar sikringen på det rommet du skal holde på. Jeg får ønske deg lykke til og håpe at du greier det. :) Eksempelet jeg viste deg nå er av den litt mere eldre versjonen men det er mulig at du har en mer moderne kobling slik at det er mye lettere å skifte lampen det dreier seg om her.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ikke nødvendigvis sånn at jord er i midten, følg koblingen og merkingen. Selv om du slår av lyset med bryteren, kan det fortsatt ligge 60-70 volt på ledningene, og du kjenner det om du kommer borti ledningene med hendene eller kortslutter noe med verktøy eller lar ledningene treffe hverandre.

Feilene folk normalt gjør er:

1 -Feil avisolering. Enten avisolerer man for mye slik at bare ledninger stikker ut, eller så avisolerer man for lite slik at man skaper for dårlig kontakt, eller så avisolerer man for hardt slik at man kapper flere av kordelene.

2 -Tror at ledningene er spenningsløse når man slår av bryteren

3 -Feilmontering av ledningene, spesielt på enkelte klemløsninger. Enkelte eldre lamper har noen kileløsninger hvor avisolerte ledninger skal presses inn og blir da kilt fast. Disse er dårlig merket, og det er mange hull å presse ledninger inn i. Her bør man helst sjekke med et måleinstrument (multimeter elelr ohmmeter) hva som har kontakt hvor.

4 -Feilplassering av ledninger. Enten inntil/for nær varme pærer og skjermer, eller rullet opp slik at man gjennomborer ledninger når man skrur på deksler og lokk etterpå.

Ser også folk som setter opp gammelt arvegods uten å tenke på at 50-60-70 år gamle morkne ledninger neppe er særlig trygt å bruke.

Lenke til kommentar

Feilplassering av ledninger en en veldig farlig feil å gjøre, ja! Det er derfor jeg oppfordret TS til å skru av sikringen. Jordkabelen er som oftest i midten, men det kan jo forekomme avvik selvfølgelig... Det er derfor viktig at du studerer de gamle koblingene nøye og eventuelt noter deg hvordan ting skal sitte. På den måten så kan du unngå kjedelige feilkoblinger. Du må alltid huske på og også lese på den nye lampen for gammel og ny lampe kan avvike hverandre. Særlig når det er to forskjellige typer. (spott/lyspære)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jord er normalt merket slik systemjord vises her http://no.wikipedia.org/wiki/Jording#Generelle_symboler , eller GND og kobles til med grønn og gul stripete ledning. Mange lamper har ikke jordledning, selv om det stikker ut fra taket. Tilkoblingsmessig har jeg vært borti alt fra kabelsko (hull eller spade), klemløsninger, kileløsninger, skrue, og sukkerbit. Bruker man sukkerbiter, så bruk noen som er N-merket (Nemko) og merket med 250V. Har vært borti noen ukurante greier som ikke er laget for 230 v anleggg.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg orka å skrud ned lampa for å se bak, men når du fjerner skjermen så ser du ledninga som går ut fra taket.

På ikealampa er det som dere nevner, en sukkerbit med skruer som nevnt tidligere her ...

Og for ordens skyld. Hadde jeg IKKE vært blank og hatt peiling på dette så hadde jeg ikke spurt her ;)

post-131886-0-68371800-1355001457_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå har ikke jeg orka å skrud ned lampa for å se bak, men når du fjerner skjermen så ser du ledninga som går ut fra taket.

På ikealampa er det som dere nevner, en sukkerbit med skruer som nevnt tidligere her ...

Og for ordens skyld. Hadde jeg IKKE vært blank og hatt peiling på dette så hadde jeg ikke spurt her ;)

post-131886-0-68371800-1355001457_thumb.jpg

Er det andre enn meg som synes at disse Ikea-"sukkerbitene" er noe dritt?

Hadde en lampe som sikkert har blitt rørt litt på ifm skifte av lyspærer og støvtørking. Plutselig sluttet den å fungere, og det som hadde skjedd var at den ene ledningen i "sukkerbiten" hadde falt ut.

Lederne fra taket satt rett og slett skikkelig dårlig, dette må vel være ganske brannfarlig?

(Vanlige sukkerbiter må vel være bedre enn denne Ikea-greia?)

Lenke til kommentar

Har sett en del forskjellige tilkoblingspatenter smelte i lampene. Det ender stort sett bare med kortslutning eller jordfeil, altså, sikringen/jfb. holder ikke.

Vil egentlig anbefale å kjøre ordentlige lamper, det koster ikke så veldig mye.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det største problemet jeg ser er at ledninger legges for nær pærer. Så lenge man treffer med den gul/grønne jordkabelen kan man ikke koble feil. Er det merket skal blå på N og brun på L. Sukkerbitene på ulike lamper har vært av varierende kvalitet. Har det vært for ille har jeg byttet til noe bedre.

Om det er spesifikt den lampa som skal opp hadde jeg vurdert å bytte til noe med mer standard pærer i, slik at man slipper å søke etter denne typen. Pinnene på pærene er i et utall varianter og lett å bomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...