Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bruke plusslinser for å reversere myopia/nærsynthet

Tåmek

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fant nylig ut at jeg tydeligvis hadde -0.5/-1, noe slikt, på hvert øye. Dette irriterte meg grenseløst, selv om det ikke har noen reell virkning på hverdagen min. (Perfeksjonist.)

Noen som har erfaringer med denne "plusslinse"-terapien, hvor man bruke briller for langsynte for å reversere prosessen? Jeg mistenker at det kan fungere i mitt tilfelle, da jeg ofte får leamus i øynene etter lange stunder foran datamaskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig genetisk. Aksial-lengden på øyeeplet er det lite du kan gjøre noe med. Den indre linsen strekker du mer når du leser, sammenlignet med avstands-syn, men det viktigste er aksial-lengden ved større nærsynthet og det avhenger av IGF-1. Ved nærarbeid kan den indre linsen strekke seg litt, så hvis du greier å få til en full avslapning av den muskelen over noen uker, er det mulig du vil få ca. 0,5 bedring på begge øynene. Så det ene øyet ditt kan i teorien få perfekt syn, dersom du har strukket den indre linsen nå. Dersom du har aksial-lengde økning er løpet kjørt. Og leamus kan ha sammenheng med at du har feil vinkel på skjermen, den bør være 20 grader ned fra hodet ca.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er nok ikke trygg. Korrekt at lengden øker ved mye lesing. Det er en sånn generell trend at bedre kosthold, kroppshøyde, nærsynthet, og at dataalderen øker nærsynthet. Hvis du f.eks er 16 nå, kan jeg tenke meg det er sannsynlig at du vil være mellom -3 og -5 før det stabiliserer seg. Briller bremser utviklingen relativt til myke kontaktlinser. RGP linser bremser utviklingen relativt til myke kontaktlinser. Starter du først med -styrker, vil det neppe gå tilbake. Når du justerer synet til perfekt avstands-syn og så igjen leser, påfører du nytt stress, slik vil du gå inn i en utvikling hvor du i kombinasjon med at kroppen lager mye IGF-1, blir mer og mer nærsynt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på det med linser med pluss. Kanskje lesebriller hadde hjulpet. Uansett tror jeg det beste hadde vært å kutte ut databruk og lesing totalt i et par uker. Jeg er nærsynt og jeg ser tydelig det går litt tilbake, om jeg er på ferie eller lignende som belaster synet lite. Jeg tror det at du ser på nært hold også holder øyemusklene (de ytre) i spenn (ser du på noe på avstand peker ikke øynene innover når du ser på et punkt foran deg) uansett om du bruker lesebriller eller ikke og at det muligens fører til økt lengde på øyet. Hos optikere har de en automatisk maskin som måler synet. Den gir ganske nøyaktig resultat. Få synet målt i en slik maskin og ta vare på lappen. Så kommer du tilbake etter noen uker og ser om du greier å påvirke resultatet. Uansett hva som skjer i fremtiden bør du forsøke å holde på avstanden på 0,5 mellom øynene, eller få den ned, og ikke gå opp selv om målingene tilsier det, da den relative forskjellen er fint å ha lav mellom øynene, det er bedre å overkorrigere ett øye eller under-korrigere et annet, enn å gå opp på den relative avstanden. Når jeg var opp til ca. 25 økte jeg med ca. - 0,5 i året. Enkelte ting som skjeve hornhinner eller indre skeivheter i linsen kan øke belastningen på øyet når du leser, og det kan akselerere utviklingen. Det jeg tror bremser utviklingen mest er RGP linser. Så hvis du vil eksperimentere prøv en relativt nøytral RGP linse, dersom du har en skeivhet i hornhinnene. Vær oppmerksom på oksygen permeabilitet dersom du skal begynne å bruke kontaktlinser. Den bør være over 100, ellers løper du en risiko for utvikling av fine blodårer i det hvite i øyet som er vanlig hos kontaktlinsebrukere.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...