hapetter Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Hei. jeg har et trådløst nettverk hjemme. Videre har jeg en PC som har statisk IP. Jeg ønsker å koble meg på denne PC'n med remote desktop via det trådløse nettverket. Jeg lurer på hvordan det kan la seg gjøre? Kan en wireless bridge gjøre susen? Hvordan settes den isåfall opp? Tips? Mange takk Mvh Hans Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Du har en PC som står tilkoblet nettet hjemme og du har en annen PC som du hadde tenkt å bruke til å koble deg opp mot første PCen med. Er det riktig forstått? Først og fremst, sitter du hjemme på samme nettverke med disse 2 PCene, eller er du på jobb/skole etc. med den du vil koble deg til fra? Sitter du hjemme på samme nett er det bare å koble seg til med den statiske IPen du har på PCen. Sitter du utenfor nettet må du gjøre 2 ting: 1. Finne ut hvilken ip-adresse modemet ditt har på internett (feks ved å gå til whatsmyip.org når du sitter hjemme) 2. Peke innkommende remote-desktop-trafikk fra internett mot PCen du vil koble deg til. Dette gjør du i routeren din. En veldig enkel løsning er å bruke teamviewer, da slipper unna endel teknisk. Lenke til kommentar
hapetter Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 begge PC'ene er hjemme og jeg skal bare koble meg til lokalt. Den ene PC'n har statisk IP. Den andre er en vanlig laptop med dynamisk IP. Jeg har et trådløst nettverk i huset. Slik det er nå har jeg ikke koblet den PC'n som har statisk IP til husets trådløse router. La oss si at den PC'n med statisk adresse har IP 192.168.1.5 Kan jeg da koble den til husets router med ethernet kabel for deretter via det trådløse nettet koble meg på denne pc'n med remote desktop fra en annen pc ved å taste inn 192.168.1.5? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Ja, gitt at du har slått på remote desktop i maskinen du skal logge inn på er det greit. Om du kunne tegnet opp hvordan nettverket ditt ser ut hjemme så hadde det hjulpet, men jeg regner med det ser ut noe slikt som dette. PCen til høyre er da den med statisk IP, mens feks den bærbare nedenfor er den du prøver å koble deg til fra. Alt etter hvilken leverandør av nett du har er det godt mulig at modemet og routeren er i samme boks. Endret 9. november 2012 av Ekko Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Hvorfor ikke bruke TeamViewer istedet for Remote Desktop? Fungerer glimrende uansett om du er innenfor eller utenfor LAN. Endret 9. november 2012 av nilsch Lenke til kommentar
wtf1337 Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Husk at man må ha passord for rdp skal fungere. Man må også skru på rdp. Lenke til kommentar
hapetter Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Problemet med Team Viewer er at man må legge inn passord i den PC'n man skal koble seg på. Nettverket er slik som beskrevet over av Ekko. Jeg har fibernett til huset og ut ifra den boksen som jeg antar er modem så har jeg koblet til en trådløs router. PC'n med statisk IP er en PC med windows XP. Den styrer husets lys, varme, alarm osv. (Hus kontroller) Det er installert et brukergrensesnitt or å styre huset på den maskinen. En normal konfigurasjon ville være å ha en monitor på veggen en plass som var koblet til denne hus kontrolleren med DVI, men jeg ønsker å bruke en litt annen løsning. Jeg ønsker å koble meg til kontrolleren via remote desktop. Jeg tenkte å bruke et nettbrett med windows 8 (Dvs Samsung ATIV smart PC). Den vil da fungerer som en portabel fjernkontroll. Når jeg er utenfor huset så kan jeg koble meg på va GPRS modem. Det kan jeg jo selvsagt gjøre innenfra huset også, men det går litt for tregt og ønsker derfor å kun koble meg på i det lokale nettverket når jeg er i huset. Da skal jeg prøve dette og se om det virker som dere sier:) Takk for tips så langt Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Problemet med Team Viewer er at man må legge inn passord i den PC'n man skal koble seg på. Bare første gangen når man installerer Team Viewer og oppretter en gruppe med "mine datamaskiner". Bruker Team Viewer mot en gammel PC uten egen skjerm som kjører Minecraft server for poden i huset. Lenke til kommentar
hapetter Skrevet 12. november 2012 Forfatter Del Skrevet 12. november 2012 Ok det viste jeg ikke. Må prøve det:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå