Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vedovn i spikertelt

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har et spikertelt og vi vurderer og sette inn en vedovn.

Det jeg lurer på er om det finnes noen god pipeløsning til dette da støping av pipe ikke er aktuelt. Finnes det noen steder jeg kan få kjøpt komplett pipesett til dette? Da tenker jeg mest på hvordan jeg skal montere pipa gjennom taket med hensyn til brannfare osv. Kan vel ikke bare stikke et stålrør gjennom uten noen form for brannsikring rundt?

Noen ideer?

mvh

K.Motland

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes komplette løsninger (vedovn med skorstein), hos de som selger lavvo telt. Prøv XXL, de bruker å ha slike ovner.

På disse nye skorsteinene (pipene), er det en utvendig stålsylinder, som tilpasses der skorsteinen går igjennom toppen av teltet og som skal beskytte mot teltduken. Disse teltene er å få både i bomull og i "pollypropolen". Det siste er jo et kunststoff.

Er du usikker på om plasten har lavere smeltetemperatur, enn den i polly...., får du finne på noe smart i overgangen. Eks. en skjerm i metall. Det ble brukt tidligere, både på knappe telt og på lavvoer.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Siden et "spikertelt" ikke er et telt men et lite hus som er bygd inntil ei campingvogn i stedet for et fortelt, ville jeg vært skeptisk til en lavvo-løsning, og heller sett på dette: http://jotul.com/no/produkter/tilbehor/stalskorstein

Jeg vil også tro at å etablere skorstein i et spikertelt vil være søknadspliktig, selv om et spikertelt i seg selv på under 15 m2kan fly under radaren angående hva som er søknadspliktig.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Når strømprisen no har nådd astronomiske høgder, har også eg planar om å sette inn vedovn i spikerteltet.. Eg meinar at dette ikkjebør vere noko problem, dersom ein følgjer utferda reglar for ildsted der ein er plikta å forhalde seg til avstander til brennbart materiale som typen ovn / pipe krev.. Slik eg forstår det, bør ein monterar såkalla reintbrennande ovnstypen pga. miljøkrava..Dette med avstand til brennbart materiale er som hovudregel minst 30 cm. på golv og vegger, men kan minkast ned til minst 10 cm. til vegg, dersom ein skaffar seg ein såkalla konvektor-ovn som har ein platekledning på utsida.. Stålpipa må vera av godkjend type, med isolering berekna for gjennomføring av vegg eller tak i trematerialer. Isoleringa må starte / avslutte minst 30cm før / etter gjennomføringa, og røret må ha ein lengde som går minst 80 cm. over øverste punkt på taket..

Varmeforhandlarar som Seljord varme, Pipehatt,  har gode produkt, og kan bidra med god veiledning!.. Lykke til…

Lenke til kommentar

Se om du finner noe brukt. En vanlig uisolert pipe gir ca 1kw ekstra varme per meter. Er pipen halvisolert (3cm isolasjon) imellom røykrør og yttermantel. Også finnes helisolert 6(cm). Jo mere isolasjon jo mindre varme da. Bare husk følg kravene ang montering og avstander til brennbart materiale.  Finnes mange monteringsannvisninger hos jøtul, schindler osv. Stål er blitt så dyrt nå 🥶

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...