Gå til innhold

Slutte som lærling?

Fizzle

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det mulig å slutte som lærling etter 1 år?

Jeg er per dags dato lærling innenfor et fag som jeg ikke liker så godt, og som jeg ikke ser en framtid for meg selv innenfor, og det er derfor jeg lurer på om det er mulig for meg å slutte etter 1 år?

Dette er selvfølgelig et veldig skummelt valg, for jeg vet ikke helt hva jeg skal finne på etter at jeg har sluttet.

Jeg gikk VG1 elektrofag, så jeg har tenkt litt på å kanskje begynne på VG2 elenergi og prøve meg som elektriker, men jeg har også tenkt en del på å starte på VG3 påbygging.

For å være ærlig så aner jeg ikke hvilken retning jeg skal velge, og jeg føler meg litt fortapt. Jeg tror kanskje det beste for meg vil være å gå VG3 påbygging, men jeg vet virkelig ikke hva jeg kan velge etter det.

Jeg er foresten matroslærling på et ankerhåndteringsfartøy, og valgte vel egentlig denne retningen kun på grunn av lønn / friordningen. Problemet er at jeg sliter utrolig mye med sjøverk, i tillegg til at jeg ikke liker så godt å være borte 1 måned av gangen.

Etter å ha jobbet i cirka 4 måneder som matroslærling, så har jeg egentlig kommet til den konklusjonen at jeg ikke passer til en jobb ute på sjøen, men heller bør finne meg en annen landbasert jobb der jeg kommer hjem hver dag etter jobb, istedenfor å være fanget på en båt i 1 måned av gangen.

Beklager hvis dette ble litt lang tekst, men jeg måtte nesten bare få det ut.

Takker for eventuelle tips / råd!

Endret av Fizzle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Det er kanskje lett for meg å si som ikke er i din situasjon, men hadde sterkt vurdert å fullført læretiden (2år?).

Det er fordi et fagbrev er uvurderlig, selv om du ikke har lyst å jobbe i det faget resten av livet.

Hvorfor? Fordi det gir deg et bevis på arbeidserfaring, som mange mangler etter utdanning :)

Lenke til kommentar

Hadde selv bare 9 måneder igjen av læretiden da jeg hoppa av. Hadde allerede da gått veldig lenge med en følelse av at det ikke var dette jeg ville. Har ikke angra på at jeg hoppa av, men det kan være lurt å ha en plan med hva man skal gjøre videre.

Du vil få attest fra opplæringskontoret på den perioden slik at du har muligheten for å fullføre, og ta fagbrev, dersom dette skulle være ønskelig senere i livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du misstrives og ikke har noen forpliktelser i form av barn eller lignende så er det ingen tvil. Da må du slutte. Det å skaffe deg studiekompetanse er i såfall veldig, veldig viktig. Med studiekompetanse har du et hav av muligheter, spesielt om du sitter igjen med gode karakterer. I løpet av det året har du også sikkert gjort deg opp noen flere tanker om hva du ønsker videre i livet. Lykke till!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...