Gå til innhold

New York innfører rasjonering av drivstoff


Anbefalte innlegg

Hvilken økt etterspørsel?

 

Panikkonsumet. Og ikke prøv deg med at det ikke er noen økt etterspørsel fordi " de hadde kjøpt drivstoffet uansett, bare ikke med en gang".

 

Om jeg kjøper inn all mat i dag for et år frem i tid, istedenfor én gang per uke, så blir det større etterspørsel i dag, enn det ville vært ellers. Dette fører til at prisene på mat vil stige. I løpet av et år vil jeg fortsatt ha kjøpt den samme mengden mat, men tilbudssiden må i dette tilfellet tilby all mat i et tidsvindu på én time, istedenfor ett år, og dette koster*. Hvis butikken derimot setter opp prisene i dag, så kommer jeg ikke til å kjøpe alt i dag, fordi jeg ikke vil ha råd. Dette reduserer da presset på matvarene. Ganske basic.

 

*ikke nødvendig at det koster, det kan like så godt være at tilbudssiden ser sitt snitt til å tjene ekstra da prisen til enhver tid blir regulert etter hva folk er villig til å betale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan får du prisen til å gå opp vis supply fortsatt er det samme?

 

Q: Why is it still so difficult to get gas in New York and New Jersey?A: Imagine the energy infrastructure as a giant hose pumping gas to drivers' cars. There are still major kinks that are slowing down delivery. A key New Jersey refinery remains closed. Gas terminals in both states are shut or operating at reduced capacity. Lines at gas stations have been made longer by drivers topping off their tanks. And many stations remain without power.
http://online.wsj.com/article/APf3f72ed34f094c7a8f9893ea85663bb3.html?KEYWORDS=gas+rationing
Lenke til kommentar

Panikkonsum=økt etterspørsel.

 

Hva tror du skjer med (panikk)konsumet om drivstoffprisene dobler seg?

 

Konsumet i denne forstanden er jo en regulerbar faktor i form av at en ønsker å fremprovosere mindre forbruk uten å forskjellsbehandle mennesker med økonomiske sanksjoner, det er en merkelig modell og jeg synes den er rar, men det funker jo sikkert greit.

Lenke til kommentar

Tja, mulig du bør si hva som ikke stemmer slik at folk får en mulighet å svare.

 

På den annen side, er det mulig du ikke ønsker å gi muligheten til å svare.

 

Føler det blir litt simpelt når du bare slenger ut påstander i hytt og pine uten å i det heile tatt klarer og forsvare dem eller begrynner dem og derfor vinkler det over som om motdebatanten knebler deg.

Lenke til kommentar

Tja, mulig du OGSÅ bør si hva som ikke stemmer slik at folk får en mulighet å svare.

 

Eg er uenig i det som nevnes angående problematikken rundt rasjonering kontra en høg prisøkning, det er bedre og fordele godene en det er å lage et anbud på dem, siden et behov for fluidum er såkalt statisk og skal kunne regulers innefor en markedsverdig med et øvrigesjikt for å forhindre at interressen rundt det å selge drivstoff til blodpris blir for høy, for å motvirke at kapitalismen rår, dette handler om å bevare allmenn interresse og prøve å normalisere tilstander uten å skape en unødvendig boble, siden mange stasjoner har mistet sin mulighet til å levere hemningsløse mengder med drivstoff så har en valgt å rasjonere det opp fremfor å skru opp prisen til 15$ PG, noe som ville ha skapt et lite konkuransedyktig marked der bare dei kapitalsterke menneskene hadde klart å fram noe, i staden for dei som er nødt å gå på jobb kvar dag for å ha til livetsopphold.

 

Sjølv er eg en mann i ei stilling der i en lignende situasjon i Noreg ikkje hadde hatt noke problem med å betale 20, 30 40 kanskje til og med 50 krone literen in a given period of time uten at det hadde påvirket min økonomi, selv om en full tank på min bil da hadde kostet meg 3500 kroner og jeg per idag tanker 3 ganger i måneden.

 

Men eg er klar over og respekterer at ikkje alle har den samme inntekten som meg og ønsker fortsatt at andre skal stilles med samme rettigheter som meg, derfor så måtte eg ha redusert mitt forbruk og tenkt mer igjennom rasjoneringen av mitt drivstoff, for at andre ikkje skal måtte bruke kvar ei krone dei har for å komme seg på arbeid.

 

Derfor er konsumet en variable, rasjoneringen skjer i en liten periode og er egentlig ikkje et problem, du må planlegge kvardagen litt bedre, men er det beste for flertallet.

 

 

Det som er feil i det eg siterte er at du svarer på følgende spørsmål;

 

"Hvordan går prisene opp viss supply er det samme"

 

Der svarer du med at det er redusert kapasitet.

 

Det var ikkje spørsmålet, du mener også at kapitalet skulle styrt situasjonen, det ville blitt feil siden USA ikkje har et fungerer vellferdssystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som er feil i det eg siterte er at du svarer på følgende spørsmål;

 

"Hvordan går prisene opp viss supply er det samme"

 

Der svarer du med at det er redusert kapasitet.

 

Det var ikkje spørsmålet, du mener også at kapitalet skulle styrt situasjonen, det ville blitt feil siden USA ikkje har et fungerer vellferdssystem.

 

Vel denne tråden er om en situasjon hvor kapasiteten ER redusert, så at man svarer ett spørsmål som forutsetter at kapasiten IKKE er redusert med å påpeke de faktiske forhold burde vel ikke overraske noen?

Lenke til kommentar

Vel denne tråden er om en situasjon hvor kapasiteten ER redusert, så at man svarer ett spørsmål som forutsetter at kapasiten IKKE er redusert med å påpeke de faktiske forhold burde vel ikke overraske noen?

 

Om eg spør deg kordan været er der du bor er det lite relevant om du svarer meg kordan været er der eg bor, siden eg allerede visste det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

uten å forskjellsbehandle mennesker med økonomiske sanksjoner,

 

Det er fortsatt forskjellsbehandling. Bare på hvem som har tid til å stå i kø istedenfor penger til å betale.

 

For ikke å snakke om at det ødelegger prismekanismen.

Endret av Austrian Economist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Å snakke om været der vi bor i en tråd om bensirasjonering i NY, DET er irrelevant det.

 

Det er også irrelevant og sitere et spørsmål en ikkje besvarer

 

 

 

Det er fortsatt forskjellsbehandling. Bare på hvem som har tid til å stå i kø istedenfor penger til å betale.

 

For ikke å snakke om at det ødelegger prismekanismen.

 

Det er riktig, men begge sider av saken hadde hatt konsekvenser, eg syns det valget som ble tatt var det mest hensiktsmessige, prismekanismen faller ikke sammen av den grunn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jo. Prismekanismen er avhengig av at prisen er fritt satt, og at tilbyderne kan svare høyere etterspørsel med høyere priser.

 

 

Joda er fint og flott det, så du mener at en skal risikere og sette en heil nasjon på hodet for å opprettholde et prinsipp midlertidig? Vi har indeksreguleringer som forhindrer et fritt marked for å unngå overprising.

Lenke til kommentar

Joda er fint og flott det, så du mener at en skal risikere og sette en heil nasjon på hodet for å opprettholde et prinsipp midlertidig? Vi har indeksreguleringer som forhindrer et fritt marked for å unngå overprising.

 

Det er prisregulering som setter land på hode.

 

Tenker du på styringsrenten? Den fungerer jo fint...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...