Skatteflyktning Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Resultatet av priskontroller (ie at markedet ikke fritt får sette prisen) http://www.nydailynews.com/new-york/gas-shortage-continues-fray-patience-drivers-article-1.1198809 Political stupidity know no bounds. Priskontrollene fører til at MINDRE drivstoff kommer til marked, og at de som MEST trenger bensin ikke nødvendigvis får tak i det. For ikke snakke om all den bortkastede tiden til alle sammen. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Markedet har per dags dato ingen mekanismer som kan gjøre noe med panikkkonsum. Ikke at jeg forsvarer byråkratiets løsning med at man skal bruke 2 dager for å tømme lagrene i panikk, i stede for 1 dag. Ser heller ingenting i artikkelen som nevner tvunget prisregulering. Det mest elegante med en panikk er at man bruker ikke mer av varen, noe som leder til at økt tilførsel bare vil forlenge panikken eller skape et problem når panikken er over. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Problemet er at stater som New York krever at de skal lage sitt eget drivstoff fordi de vil ha mer miljøvennelig drivstoff. Det er greit i normale tider, men slike lover trenger fleksibilitet. Den enkle løsningen er å importere drivstoff fra andre stater i USA istedenfor å drive rasjoneringspolitikk. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Markedet har per dags dato ingen mekanismer som kan gjøre noe med panikkkonsum. Ikke at jeg forsvarer byråkratiets løsning med at man skal bruke 2 dager for å tømme lagrene i panikk, i stede for 1 dag. Ser heller ingenting i artikkelen som nevner tvunget prisregulering. Det mest elegante med en panikk er at man bruker ikke mer av varen, noe som leder til at økt tilførsel bare vil forlenge panikken eller skape et problem når panikken er over. 1. Joda, der eksisterer den gode gamle reguleringsmekanismen som heter fritt marked (ie HØYERE priser). Skulle tro amerikanerne hadde lært fra 70-åra, men nei. 2. Kilde priskontroll: http://money.cnn.com...-price-gouging/ http://gothamist.com/2012/11/08/75_of_nyc_gas_stations_still_withou.php Endret 9. november 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 1. Høyere priser pga en panikk tilsvarer ikke høyere priser pga høyere etterspørsel. Det er ingen ekstra etterspørsel under en panikk, kun en konsentrasjon av etterspørsel på kort tidsrom. 2. Hva er det du egentlig sier her? Det er ingen priskontrol enda. Det er spekulanter som prøver seg, og vil mest sannsynlig komme seg unna med dette. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 1. All etterspørsel er etterspørsel I TID. Det er derfor prisene svinger OVER TID. 2. Det er forbudt (risikabelt) å ØKE prisene etter Sandy (om du ikke vil kalle det priskontroll, får du finne opp ett annet ord). Følgen er at alle bensinstasjoner har holdt samme prisen som før Sandy, mens 75% av bensinstasjonene er ute av drift. Situasjonen er: 1. Sterkt redusert tilbud 2. Noe økt etterspørsel 3. Fryste priser Resultatet er: 1. Lange køer (bortkastet tid) 2. De som har størst behov (mest villige til å betale) får ikke tak i drivstoff 3. Ingen incentiver for å ØKE leveringene av drivstoff slik at faktisk flere vil få dekket sine behov (dog, her er det andre reguleringer som også vanskeliggjør det å dekke behovet på en lovlig måte) 3 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 1. Tid er tid, men tid er ikke tid. Vis etterspørselen er det samme over ▲Tid, hva har forandret seg? 2. Problemet er så enkelt som at bensinstasjonene ikke er vellig til å ta ansvar. Finn ut hvor mange som kan få bensin, få en ansett til å telle opp til et tall, og si til resten at de kom ikke tidlig nok. Betalingsevne != Behov. Sykehusene importerer allerede for å unngå plebianproblemet. Og bensinstasjoner taper penger fordi de ikke kan selge bensinen sin. Det er et mer en godt nok insentiv. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 (endret) 1. Tid er tid, men tid er ikke tid. Selvmotsigende for å si det mildt. http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thought#The_law_of_non-contradiction Vis etterspørselen er det samme over ▲Tid, hva har forandret seg?Som påpekt over har tilbudet (volumen tilgjengelig for salg) blitt kraftig redusert 2. Problemet er så enkelt som at bensinstasjonene ikke er vellig til å ta ansvar.Finn ut hvor mange som kan få bensin, få en ansett til å telle opp til et tall, og si til resten at de kom ikke tidlig nok. Hmm, så problemet er ikke det at de som vil kjøpe bensin IKKE får kjøpt bensin, men det er køen som er problemet? Forskjellen mellom symptom og sykdom høres kjent ut? Betalingsevne != Behov.Betalingvillighet er faktisk såvidt meg bekjent den eneste eksisterende indikator på behov som fungerer i ett fritt marked. Dog, du må gjerne korrigere meg og forklare hvordan du vil måle behov UTEN priser. Sykehusene importerer allerede for å unngå plebianproblemet.Hvilket problem er dette? Og bensinstasjoner taper penger fordi de ikke kan selge bensinen sin. Det er et mer en godt nok insentiv. Joda, det ser vi jo tydeligvis på køene (ett symptom, ikke sykdommen) Endret 10. november 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Forskjell mellom kontekst og kontekst hvettu. At du ikke er villig til å debater må forbli ditt problem. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Forskjell mellom kontekst og kontekst hvettu. At du ikke er villig til å debater må forbli ditt problem. JEG ikke villig til å debatere, eller ikke villig til å akseptere dine meninger uten at de begrunnes? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Du er ikke villig til å debatere. De er kun villig til å spre dine ideer. Ditt våpen er tvil, noe verden trenger, men likevel mangler du omtrent evnen til å debattere. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Markedet har per dags dato ingen mekanismer som kan gjøre noe med panikkkonsum. Ehh, pris? 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Pris gjør ingenting med panikkkonsum. Pris gjør noe med økt etterspørsel eller mindre produksjonsmuligheter. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Pris gjør ingenting med panikkkonsum. Pris gjør noe med økt etterspørsel eller mindre produksjonsmuligheter. Panikkonsum=økt etterspørsel. Hva tror du skjer med (panikk)konsumet om drivstoffprisene dobler seg? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Konsumet står omtrnet likt, med de ressursvake som de lidende. Det samme skjer hver gang oljeprisen stiger. Nei, det er ikke så enkelt. Bensinstasjonene er kun siste ledd i kjeden, og har ikke noen evne til å presse prisene uten å nekte å selge. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Konsumet står omtrnet likt, med de ressursvake som de lidende. Det samme skjer hver gang oljeprisen stiger. Nei, det er ikke så enkelt. Bensinstasjonene er kun siste ledd i kjeden, og har ikke noen evne til å presse prisene uten å nekte å selge. Svar: (Panikk)konsumet reduseres. Hvordan skal konsumet stå omtrent likt om prisen går opp? Hvordan får du den ligningen til å gå opp? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hvordan får du prisen til å gå opp vis supply fortsatt er det samme? Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hvordan får du prisen til å gå opp vis supply fortsatt er det samme? Fordi det er større etterspørsel kanskje Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hvilken økt etterspørsel? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hvis du selger bensin er vel det bare å si "nå øker jeg prisen med 20 kr per liter"? (selvfølgelig forutsatt at ikke noen har lagt ned forbud mot slikt). Legger du for mye på prisen vil du selvsagt ikke få solgt bensinen, men med køer som i første post er det åpenbart rom for høyere pris. Ikke ser jeg hvordan det er værre at noen ikke får kjøpt bensin fordi prisen er for høy, enn hva det er at noen ikke får kjøpt bensin fordi køen er for lang heller.... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå