Ord Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hei. Jeg vil utdanne meg i Oslo (ved UIO), men har en del spørsmål angående selve byen og studentboliger/hybler. Mener jeg leste et sted om at UIO hadde 6 000 studenboliger, noe som er langt mindre enn antall studenter. Det jeg da lurer på er om hvordan man søker seg inn, og hvordan jeg maksimerer mine muligheter for å skaffe en slik hybel. I tillegg så sliter jeg med en del angst når det kommer til flyttingen. Jeg kommer til å flytte alene. Problemet er at Oslo for meg er en eneste stor flyplass. Der jeg kommer fra er det sjeldent over 2 000 innbyggere. Det blir derfor en stor utfordring for meg å danne nye rutiner i en by på over 600 000 innbyggere, helt alene. Når det er sagt er jeg en fyr som klarer meg best alene uansett, så det jeg trenger å vite er hvor jeg kan sjekke bussruter, togruter, etc. Dessuten må jeg vite hvilke områder jeg bør holde meg unna (er fullt klar over at deler av Oslo ikke er noen "lekeplass"), hvor jeg kan oppholde meg trygt, og hva jeg bør se etter dersom jeg går meg vill. Litt bakgrunnsinfo hadde vært greit (gidder ikke gjøre så mye research, synes det er greit å høre det fra folk som bor/har bodd i Oslo). Er det virkelig så mye kriminalitet der? Er Oslo farlig? Takker på forhånd for svar! Litt håpløse spørsmål kanskje, men er man uerfaren så er det greit å vite. Lenke til kommentar
Perler Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Last ned appen til Ruter på mobilen:) Eventuelt sjekk ruter.no. Der kan du bare skrive inn hvor du skal reise til og fra, så lager den en rute til deg. Ellers er det ofte rutetabeller på trikk-, buss- og t-banestasjoner, så du kan se hvilke du bør ta for å komme deg dit du vil. Det er også elektroniske skilter på holdeplassene som forteller deg hvor lenge det er til neste buss/trikk/t-bane kommer. Ikke noe problem og komme seg rundt i Oslo sånn sett:) Ellers er det alltids noen man kan spørre. Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Litt bakgrunnsinfo hadde vært greit (gidder ikke gjøre så mye research, synes det er greit å høre det fra folk som bor/har bodd i Oslo). Er det virkelig så mye kriminalitet der? Er Oslo farlig? Absolutt ingen problemer på dagtid, men det er vel visse steder hvor det kan være greit å ikke gå full og alene på nattestid. Har aldri opplevd noe selv, og jeg har vært mye rundt Oslo S/Grønland, men kjenner noen som har blitt ranet der. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Hei. Jeg vil utdanne meg i Oslo (ved UIO), men har en del spørsmål angående selve byen og studentboliger/hybler. Mener jeg leste et sted om at UIO hadde 6 000 studenboliger, noe som er langt mindre enn antall studenter. Det jeg da lurer på er om hvordan man søker seg inn, og hvordan jeg maksimerer mine muligheter for å skaffe en slik hybel. I tillegg så sliter jeg med en del angst når det kommer til flyttingen. Jeg kommer til å flytte alene. Problemet er at Oslo for meg er en eneste stor flyplass. Der jeg kommer fra er det sjeldent over 2 000 innbyggere. Det blir derfor en stor utfordring for meg å danne nye rutiner i en by på over 600 000 innbyggere, helt alene. Når det er sagt er jeg en fyr som klarer meg best alene uansett, så det jeg trenger å vite er hvor jeg kan sjekke bussruter, togruter, etc. Dessuten må jeg vite hvilke områder jeg bør holde meg unna (er fullt klar over at deler av Oslo ikke er noen "lekeplass"), hvor jeg kan oppholde meg trygt, og hva jeg bør se etter dersom jeg går meg vill. Litt bakgrunnsinfo hadde vært greit (gidder ikke gjøre så mye research, synes det er greit å høre det fra folk som bor/har bodd i Oslo). Er det virkelig så mye kriminalitet der? Er Oslo farlig? Takker på forhånd for svar! Litt håpløse spørsmål kanskje, men er man uerfaren så er det greit å vite. Ikke alle studenter er interessert i å bo som sild i tønne i studenthyblene, så det er ikke et problem at det ikke er like mange studenthybler som studenter. Så vidt jeg vet, er det ikke det i noen byer. Når det er sagt, så var det 2000 studenter i Oslo i høst som manglet et sted å bo ved studiestart i år, hvis jeg ikke husker feil, så du gjør likevel rett i å planlegge litt. Jeg har ikke satt meg inn i SiO sine regler, men i Bergen, for eksempel, prioriterer studentsamskipnaden utvekslingsstudenter, handikappede og folk som må flytte langveisfra. Det lureste du gjør er å overholde søknadsfristen og hvis du ikke får plass på en studenthybel, finner du noe på privatmarkedet så tidlig som mulig. http://www.sio.no/wps/portal/sio/boliger?reset=true I Oslo er det mye kollektivtrafikk. I et tettsted med 2000 innbyggere er dere heldige hvis en buss gidder å stoppe der en eller to ganger om dagen, men i Oslo er det transport fra A til B hele tida. Jeg har ikke bodd i Oslo selv, men jeg har jobbet der før og har venner der. Så lenge man vet hvilke(n) linje® man kan ta, møter man bare opp på holdeplassen, så kommer transporten i løpet av få minutter. Det kan være lurt å skaffe seg et såkalt Oslo-kort. Å bo alene langt hjemmefra vender du deg fort til. Hvis du bor i studenthybel, må du dele kjøkken med noen andre studenter, og noen av dem er i samme båt som deg eller har vært ny og ukjent i byen selv, så de vet hvordan du har det. Selv kommer jeg fra Indre Østfold og bor og studerer i Bergen nå. Det er noen timer unna, og jeg kjenner ingen hjemmefra som går på skolen min eller bor på samme sted. Men man blir fort kjent med nye folk som man bor eller studerer sammen med, så det løste seg veldig greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå