Thargoth Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Noen som har noe stats på hvordan luftmengden er i forhold til rotasjoner per minutt? Ser på f.eks enermax 120mm ... max 2300rpm, og er da 137m2 luft per time... Er denne mengden relativt linjær eller er det en veldig bøyd kurve? kan man kryssmultiplisere osv? 2300/137 = 1500/x 2300x=205500 x=89m2/time ??? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Sjekk denne du: http://home.no.net/~jmilde/fan.html Legg merke til at turtall og luftmengde følger en linær kurve. Dette er ikke helt rett, kurven flater seg ut ved høye turtall fordi luften staller over propellen, dette trenger ikke du tenke på egentlig.. Legg også merke til at dobler du turtallet så mangedobler du effekten (k^3) som kreves for å dra den med dobbelt turtall.. Driver å lager et enmannshelikopter så driver å regner på dette :smile: Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 12. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2002 takker... :smile: Lenke til kommentar
Gothiatek Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Har det ikke noe med designen på bladene og gjøre og? Forresten hvor mye koster det og lage et enmanns helikopter? Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Hva med kavitasjon. Kan det oppstå? Finst det hyperkaviterende vifter? Det må være fett da... Men jeg tror man krever "litt" effekt før man kan kavitere i luft...? :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Quote: On 2002-02-12 15:21, Stratos skrev:Hva med kavitasjon. Kan det oppstå?Finst det hyperkaviterende vifter? Det må være fett da...Men jeg tror man krever "litt" effekt før man kan kavitere i luft...? :smile: Kavitasjon oppstår jo som kjent i et medium når mediumet strømmer så raskt over en flate at trykket blir lavt, da koker mediumet. Dere har vel sett at det oppstår bobler fra vann propeller.. I luft under normalt trykk og temp så skal vel det litt til... Er stall som er problemet, luften over propellen vil ikke følge profilen og det blir dannet turbulens som vi ikke vil ha, er et problem ved spissen av propellere, når mach hastigheten brytes der så mistes løft => tap. Derfor man prøver å konstruere propeller som arbeider under eller litt under mach hastighet på tuppen, over mach gir som sagt tap :smile: Good luck and go with godspeed :=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå