Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er effekten av isotretinoin/roaccutan på akne doseavhengig?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vel ikke noen kilder på dette, utenom samtalen med hudlegen for ca 4 år siden, og mulig jeg misforstår spørsmålet.

Man starter som oftest med en "standard" kur med x antall piller, og ser hvordan resultatet blir. Noen trenger større dose enn andre, avhengig av kroppens reaksjon og hvor alvorlig akneproblemer vedkommende har. Men siden roaccutan er en relativt stor påkjenning for kroppen, bør man unngå å ta mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg er trådstarter og ønsker å oppklare problemstillingen.

Legen i denne videoen påstår at man må ta minimum 1mg/kg/dag i omtrent fem måneder, dvs. kumulativ dose på "omtrent" 150mg/kg for at behandlingen skal kurere akne. Han påstår videre at lavere doser kun kontrollerer akne (ikke kurerer).

Noen tips til kilder som kan dokumentere dette?

Anonym poster: e2d1fe915d52652bcd1b04cda535ade0

Glemte link til videoen:

Glemte videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=2fJ_z1IL0ws Anonym poster: e2d1fe915d52652bcd1b04cda535ade0

Glemte videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=2fJ_z1IL0ws Anonym poster: e2d1fe915d52652bcd1b04cda535ade0

Feil på forumet gjorde at videoen kom tre ganger, beklager. Anonym poster: e2d1fe915d52652bcd1b04cda535ade0

Lenke til kommentar

det med totaldose er en selvmotsigelse i forhold til at det kun kontrollerer. og totaldosen er korrekt tror jeg dersom en er kvalifisert, noe de færreste er, altså for de fleste i praksis er tallet for høyt.

Jeg skjønner ikke hva du mener, kan du oppklare? Skriv korrekt, da blir det kanskje lettere å forstå deg. Anonym poster: e2d1fe915d52652bcd1b04cda535ade0

Lenke til kommentar

full totaldose gjelder de med en type alvorlig akne de færreste som middelet skrives ut for har. halv totaldose er halv totaldose, ikke kontroll av akne. se på det som cellegift. totaldosen er det som teller, ikke om du bruker 5 mnd eller 20 mnd

Det du skriver gir dårlig mening.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

full totaldose gjelder de med en type alvorlig akne de færreste som middelet skrives ut for har. halv totaldose er halv totaldose, ikke kontroll av akne. se på det som cellegift. totaldosen er det som teller, ikke om du bruker 5 mnd eller 20 mnd

Har du selv blitt behandlet med Roaccutan?

Det virker på meg som at du lider av den samme villfarelse som de fleste norske hudleger om at jo værre akne ser ut desto høyere dose (både daglig og totalt) må til for å kurere den og at akne som visuelt ikke er så ille kan behandles med lavere doser (både daglig dose og kumulativ totaldose).

Det er min påstand i likhet med legens påstand i videoen at man må behandles med en daglig dose på minimum 1mg/kg/dag for at behandlingen skal kurere akne (uansett hvor ille det ser ut). Behandling med lavere doser vil kun ha effekt under behandlingen og akne vil komme tilbake igjen så fort behandlingen avsluttes. Er legens påstander i videoen feil?

Personlig har her blitt behandlet med 0,9mg/kg/dag med en kumulativ totaldose på 120mg/kg. Min akne kom tilbake når behandlingen ble avsluttet og jeg ble ikke kurert.

Lenke til kommentar

Det som er korrekt behandling er antibiotika. et alternativ til det er å forsøke p-piller for damer. for menn kan alternativer være behandling for å senke mengden fritt testosteron. utpreget anorektisk vegetarkost med mye soya gjør det over litt tid. det er åpenbart at den negative effekten av cellegiftkuren også langtidseffekter må vurderes mot alvorlige bivirkninger, som det er mange av, spesielt senvirkninger.

Lenke til kommentar

det jeg prøver å si er at den akne som visuelt ikke er så ille, ikke skal behandles. så minimum dose er full dose som legen sier. om lavere dose fungerer på mindre alvorlig akne blir bare hypotetisk da det er feilbehandling.

Det som er korrekt behandling er antibiotika. et alternativ til det er å forsøke p-piller for damer. for menn kan alternativer være behandling for å senke mengden fritt testosteron. utpreget anorektisk vegetarkost med mye soya gjør det over litt tid. det er åpenbart at den negative effekten av cellegiftkuren også langtidseffekter må vurderes mot alvorlige bivirkninger, som det er mange av, spesielt senvirkninger.

Du svarte ikke på spørsmålet om du selv blitt behandlet med Roaccutan. Kan du oppklare på hvilken basis du uttaler deg eller hvilken kompetanse du har på området? Anonym poster: e2d1fe915d52652bcd1b04cda535ade0

Lenke til kommentar

send meg en pm om du ønsker min kompetanse. jeg har lest mange forskningsrapporter om kviser. som regel har menn med kviser, mer testosteron, mer følsom androgen reseptor, mer dht og accutane virker gjennom å ødelegge celler fremfor å justere hormonelle ubalanser. androgene reseptorer finnes i hjernen, tarmene, osv, og den slår ut mye mer enn de i huden, som bremser talgproduksjonen. resultatet er alle mulige helseproblemer over tid. det er en steinalder medisin som aldri skulle vært på markedet. en kreftmedisin for prostatakreft eller noe sånn. og som er en gullgruve for hudleger, fordi det er det eneste de har utover det en lege har. de hudlegene er dessuten ofte private. medisinen burde fjernes og det burde heller brukes mer oppmerksomhet på hormoner. jeg tror mye testosteron er viktig for dopamin og utvikling av prefrontal cortex til en er 25. det er bare en av tingene en sånn kur forstyrrer, les uansett boka til doug bremner på amazon. kviser er naturlig når porer vokser og en går fra gutt tilvoksen alder. når porene er store og hormonmengden avtar midt i 20 årene går kvisene tilbake. har du tatt under 150, er du bare glad, jo mindre jo bedre, ingenting er naturligvis best.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Glem det, du avsporer poenget med denne tråden.

Poenget var å finne ut om det stemmer som Dr.Schultz sier i videoen at man må behandles med minimum 1mg/kg/dag i omtrent fem måneder for å kurere akne og at lavere doser ikke vil kurere akne.

Jeg er halvveis til 40 og akne har totalt ødelagt mitt liv i 20 år og fortsetter å ødelegge det siden jeg ikke er tilbudt relevant behandling som kunne kurert min akne.

Lenke til kommentar

vet ikke om du trenger teskje jeg, men han er en selger. ikke en seriøs lege. og det som er problemet med at resepter faller på private hudleger. uansett, det stemmer dersom du haren akne som kvalifiserer for sånn kur, noe sikker 90 prosent av de som for sånn kur ikke har.og når de da likevel for kur er det klart de overdoseres.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...