Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Software router/firewall, hvilken skal jeg bruke?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å skal sette opp en pc som router/firewall, men vet ikke hvilket operativsystem jeg burde bruke.

Har prøvd med Ipcop, men det funka dårlig.. fikk ikke kontakt med pc'n.

Noen som har et forslag til hvilket os jeg bør bruke??

Os'et må støtte telenor adsl.

 

Pc'ene som skal kobles opp mot nettet bruker win 2000.

Jeg er åpen for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg driver å skal sette opp en pc som router/firewall, men vet ikke hvilket operativsystem jeg burde bruke.

Har prøvd med Ipcop, men det funka dårlig.. fikk ikke kontakt med pc'n.

 

IPcop fungerer utmerket, enten hadde du dårlige nettkort ,ISA-kort eller så hadde feilkonfigurert noe.

Du kan også ha brent fra en korrupt ISO-fil.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd ipcop på 3 forskjellige pc'r, har også prøvd med nye og gamle nettverks kort, har også prøvd 2 forskjellige versjoner av ipcop.

Jeg får installert ipcop uten problemer, pc'ene får også ip fra ipcop pc'n, men jeg kommer ikke inn på den via internett explorer og får konfigurert den.

 

Har du noen forslag til hva som kan være feil?

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd ClarkConnect og Smoothwall uten hell...

Med ClarkConnect får jeg ikke ip til noen av pc'ene.

Og med Smoothwall får jeg ip, men får ikke konfigurert den, akkurat det samme som skjer med IpCop.

Tror det må være noe feil på min pc.

noen som vet om jeg trenner å installere noen ekstra protokoller i nettverks instillingene?

Lenke til kommentar
Nå har jeg prøvd ClarkConnect og Smoothwall uten hell...

Med ClarkConnect får jeg ikke ip til noen av pc'ene.

Og med Smoothwall får jeg ip, men får ikke konfigurert den, akkurat det samme som skjer med IpCop.

Tror det må være noe feil på min pc.

noen som vet om jeg trenner å installere noen ekstra protokoller i nettverks instillingene?

 

nei, men du har ingen firewall eller noe som sperrer?

Hvilken HW kjører du routeren på?

Hvilke nettkort?

Ser du noen feilmeldinger i oppstarten av Clarkconnect?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen firewall på pc'n men kjører Symantec antivirus, vet ikke om det har noe å si?

 

Akkurat nå prøver jeg å kjøre programmet på: PakkardBell hovedkort med p2 400mhz, 128 mb ram, 1stk. 3com nettverkskort og 1stk. realtek nettverkskort, begge nettverks kortene blir funnet automatisk.

 

Har ikke Clarkconnect på pc'n nå, prøvde smoothwall sist så det er det så ligger på pc'n.

 

Har ikke sett en eneste feilmelding med noen av programmene

Lenke til kommentar

det enkleste jeg har prøvd heter smoothwall of finnes på smoothwall.org, genialt system. Dette krever at denne ene maskinen kun skal brukes som gw/firewall. også trenger du 2stk nettverkskort i maskina som jeg ser du har.. også en bitteliten disk.. denne kan administreres via web grensesnitt som clarkconnect.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...