Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte av vannledning.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal bytte vannledning. I den forbindelse kontaktet jeg en graver som kunne ta jobben. Men det jeg stusset på, var at han sa jeg bare trengte å bytte fra den utvendige stoppekrana som står på tomtegrensen og inn i huset. Jeg trodde man måtte bytte fra der hvor jeg er koblet på den kommunale vannledningen og inn til hus. Noen som har noe greie på hvordan dette stiller seg? Noen lover/regler som må følges?

Alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Dete har vel med hvem som har ansvar for vedlikeholdet. Har også hørt at huseier kun har ansvaret fra stoppekranen ute, men har ingen lov å vise til på det.

Lenke til kommentar

Det generele er at kommunen har ansvaret for vannledningen, til tomtegrensen, (eller til den nærmeste utvendige stoppekran). Det finnes noen unntak, men da er stoppekrana plassert langt unna din eiendom. Gamle løsninger. Bl.a. jeg har en gammel løsning, der stoppekrana er 150 meter fra min eiendom (og ca 200 meter fra huset).

Din "graver" har sikkert rett! Men jeg har ingen henvisninger til lovverk/forskrifter her, da dette har ikke vært en aktuell problemstilling. Så det får du finne selv, hvis ikke noen andre her har noe konkret å komme med.

Du kan jo likevel kontakte kommunen og høre hva de sier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Her er det store variasjoner fra sted til sted, også innenfor kommuner. Jeg har privat rør fra kommunalt punkt ca 70 m unna huset, men stoppekranen er ca 5 m inne på min tomt. Hele røret er mitt ansvar, fra stoppekranen i kommunalt punkt. Har akkurat byttet alt.

Lenke til kommentar

Nei, det er rett det graveren din sier her! Du må flytte stoppe kran fra grense inn til huset hvis jeg ikke blingser helt her. Du kan jo kontakte kommunen for sikkerhets skyld, men jeg tror du bare skal stole på graveren din ;)

Han må ikke flytte stoppekrana! Men jeg er enig i, det du skriver om graveren. En lokal rutinert "graver" kjenner reglene. De er de som graver og ser resultatene. Så slike gravere har normalt rett. Men å sjekke med de som er ansvarlig for tilførsel av vann, er alltid lurt.

Lenke til kommentar

Her er det store variasjoner fra sted til sted, også innenfor kommuner. Jeg har privat rør fra kommunalt punkt ca 70 m unna huset, men stoppekranen er ca 5 m inne på min tomt. Hele røret er mitt ansvar, fra stoppekranen i kommunalt punkt. Har akkurat byttet alt.

Det er en del varriasjoner (som du skriver), på hvor stoppekranene er plassert. Men det går i hovedsak på gamle anlegg og da kan det også varriere noe, fra kommune til kommune.

Du fikk sikkert ikke krav, om å montere en ny stoppekran, da det ble lagt ny ledning. Det har nok ikke kommunen hjemmel til å kreve. Men når ny ledning likevel skulle legges, vil det jo være praktisk for rørlegger/deg, når huset må "blendes av". At du fremdeles har ansvar, fra det gamle tilknyttningspunktet er naturlig.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Han må ikke flytte stoppekrana! Men jeg er enig i, det du skriver om graveren. En lokal rutinert "graver" kjenner reglene. De er de som graver og ser resultatene. Så slike gravere har normalt rett. Men å sjekke med de som er ansvarlig for tilførsel av vann, er alltid lurt.

Det er ikke sikkert at han må flytte stoppekranen, men i og med at graveren har sett hva det dreier seg om her så stemmer nok hans utsagn om dette :)

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...