Skatteflyktning Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Med det argumentet så bør jakt forbys da? Det blir drept fler uskyldige hvert år på grunn av vådeskudd i jaktsammenheng. Blir vel klassifisert som jaktuhell det da? Eh? Jeg anser at alle som vil skal fritt kunne bære alle de våpen de bare orker. Dog, jeg anser IKKE at en yrkesgruppe skal ha "licence to kill" Endret 23. november 2012 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Er litt usikker på hva jeg mener om den saken egentlig. Ikke kjenner jeg helt til hva slags bevæpningsregler som evt. gjelder heller, men en ting er våpentrening. Dette ser jeg på som selfølge og de som skal bære våpen bør kunne bruke det skikkelig. Men så kommer det viktigste: Hva hjelper det med våpentrening når politimannen/dama spankulerer ut etter et bestått kurs og ikke er helt "stabile" i topplokket? Kanskje vedkommede har vert gjennom en skilsmisse og er av den skalu typen? Ingen i verden kunne forstå at en som Breivik kunne gjøre det han gjorde. Jeg sier ikke at det florerer av Breivik sympatisører i politiet, men det jeg mener er at de som bærer våpen også bør gjennom noen psykiske tester og dem bør også sjekkes opp litt nøye angående økonomiske situasjoner etc. Sikkert litt rotete forklart, men det er litt sent nå Jeg heller vel i mot at jeg synes det er greit med generell bevæpning av politiet i Norge, men under forutsettning at de som bærer våpnet ikke bare klarer å treffe "blink", men at de er i psykisk balanse. Å forsikre seg mot dette kan man vel aldri, men man kan ta noen forholdsregler mener jeg. Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Politiet har jo allerede blitt brukt mot sivile flere ganger. Hvor de bruker slik makt. Politiet brukes også av staten og mot folket stort sett hver dag, problemet er bare at mange ikke følger med på hva som skjer. De lukker øynene og stikker hodet i sanden og stoler blindt på staten, uansett hva som skjer. Og så lenge det ikke rammer dem selv så mener de at alt er ok. Brukt mot sivile som i opprørskontroll? Hva forventer du egentlig av en statsinstans der hovedformålet er å beskytte den almenne befolkningen mot farer? At de bare skal stå og se på at folk går amok og ødelegger andre folks eiendom, raner dem og tenner på bygårder og biler? ... Dette er en komplett liste av ALLE det britiske politiet har drept med våpen. Om man stryker de som omhandler nordirland og de "uklare", sitter man igjen med 4 ubevepnede drepte, og ETT -1- berettiget drap. Antall ganger våpen brukt klart i selvforsvar (av Politiet) med dødelig følge: 0 De aller fleste tilfellene når man ser vekk fra Nord-Irland, sånn jeg ser det, er tilfeller der det er altfor dårlig trening som har ført til at skuddene har blitt avfyrt. Betjenter som har blitt litt "jumpy" i stressede situasjoner o.l. Forsvaret har gode treningsmetoder for slike situasjoner, men når det er sagt, en situasjon en kommer opp i som soldat, det være seg som stormer i Afghanistan eller objektsikrer i HV-I, er i all hovedsak ganske mye mindre kompliserte enn de politiet møter. Misforstå meg rett, jeg er ikke for bevæpning av det Norske Politiet, men paranoiaen deres, den ser jeg ikke tankegangen bak.. 1 Lenke til kommentar
vlc Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Eh? Jeg anser at alle som vil skal fritt kunne bære alle de våpen de bare orker. Dog, jeg anser IKKE at en yrkesgruppe skal ha "licence to kill" Da bør vi avskaffe forsvaret vårt også da? Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Brukt mot sivile som i opprørskontroll? Hva forventer du egentlig av en statsinstans der hovedformålet er å beskytte den almenne befolkningen mot farer? At de bare skal stå og se på at folk går amok og ødelegger andre folks eiendom, raner dem og tenner på bygårder og biler? Vel, her er det hummer og kanari av argumenter. Hvorfor skal en bevæpne seg? Er det for å beskytte seg selv? Er det for å beskytte borgere? Er det for å beskytte eiendom? Hvis 2, vil fremskutt lagring i bil være like bra. F.eks ved skoleskyting. En skoleskyting kommer ikke overraskende på politi. Hvis det er for å beskytte eiendom er det jo en eskalering av konfliktsnivået i en sak som allerede ikke er livsstruende, altså er politiet selv de som eskalerer volden og dermed ansvarlig for dødsfall. Man har da igjen kun pkt 1 som en reell mulighet på hvorfor politifolk vil ha våpen i hånd. Deres ønske om mer makt, som de selvsagt vil bruke. Da bør vi avskaffe forsvaret vårt også da? Hvordan det? Hvor står det at de har "license to kill" uavkortet? Ellers er det jo en grunn til at man er skeptiske til at militæret skal brukes i sivil innsats Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Jeg er generelt imot våpen i offentlighet utover jaktvåpen og synes dette bør holdes til ett minimum, så jeg håper vi slipper bevæpnet politi i gatene. Samtidig har jeg fått inntrykk av at det er de mindre operative delene som ivrer for dette etter at deltasjefen gikk ut mot bevæpningen, uten at jeg egentlig har noe mer å basere dette på. Noen som kjenner mer til dette? Med tanke på våpentrening er det dessverre slik at politiet aldri vil komme på nivå med profesjonelle militære avdelinger når det gjelder våpenhåndtering, og selv blandt disse forekommer vådeskudd jevnlig. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Misforstå meg rett, jeg er ikke for bevæpning av det Norske Politiet, men paranoiaen deres, den ser jeg ikke tankegangen bak.. Du ba meg begrunne hvorfor jeg anser at Politiet kommer til å drepe uskyldige og ikke straffes. Dette har jeg gjort med konkrete eksempler fra UK, og du mener fortsatt at å tro at noe slikt kan skje i Norge er "paranoia"? Jeg får vel beskrive din tro på Politiet/Staten som barnslig naivitet da. (Merk, det bevepnede Politiet i UK er bra trent, og noen av disse tilfellene involverte politifolk som er adskillig mye bedre trent enn det vi kan forvente i Norge). Da bør vi avskaffe forsvaret vårt også da? Gjerne det. Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Forsvaret har jo ikke akkurat license to kill,nei. På det jeg har vært med på av rent stridsmessige oppdrag i fgtj og litt "mildere" oppdrag i HV-I så har det alltid vært tatt opp hva slags ROE vi befinner oss på, nødverge, hostile act/intent, PID o.l. Akkurat der tror jeg nok politiet har veldig mye erfaring de kan hente dersom det skulle bli til at vi får generell bevæpning. Men som sagt, slik dagens situasjon er ser jeg ikke poenget, fremskutt lagring fungerer bra nok. Når det gjelder vådeskudd: I Forsvaret forekommer det i all hovedsak under tømming av håndvåpen, noe som ikke akkurat er verdens undergang..Men ja, det skal jo egentlig ikke forekomme. Skatteflyktning: Mulig vi har misforstått hverandre, men det jeg peker på er at det virker som om enkelte her tror staten plutselig kommer til å bruke Politiet slik den Syriske hæren ble brukt innledende, altså til å skyte mot folkemasser med skarpt uten noen mer legitim grunn enn å slå ned på demoer. Jeg er fullstendig klar over at "uhell" (i mangel på noe bedre ord for det) lett kan forekomme og at dette har skjedd. Det understreker jo bare at vanlige polititjenestemenn kanskje ikke burde ha som oppgave å entre hus, men at det heller burde være en spisskompetanse på det, ala Delta. SIBO og entring av rom er en ganske kompleks ting det tar _veldig_ lang tid å bli god på.. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Skatteflyktning: Mulig vi har misforstått hverandre, men det jeg peker på er at det virker som om enkelte her tror staten plutselig kommer til å bruke Politiet slik den Syriske hæren ble brukt innledende, altså til å skyte mot folkemasser med skarpt uten noen mer legitim grunn enn å slå ned på demoer.Den norske hæren vil utvilsomt bli bruket mot befolkningen på samme måte om en lignende situasjon oppstår i Norge, men sannsynligheten for at nordmenn plutselig vil utvikle ett ønske om å kaste regimet ser lav ut. (Dog, i Syria så den lav ut noen år tilbake). Jeg er fullstendig klar over at "uhell" (i mangel på noe bedre ord for det) lett kan forekomme og at dette har skjedd. Det understreker jo bare at vanlige polititjenestemenn kanskje ikke burde ha som oppgave å entre hus, men at det heller burde være en spisskompetanse på det, ala Delta. SIBO og entring av rom er en ganske kompleks ting det tar _veldig_ lang tid å bli god på.. Jeg aksepterer at "uhell" vil skje, grunnen til at jeg ikke anser at Politiet bør bevepnes er at disse stort sett IKKE vil bli straffet for "uhell". Derimot anser jeg at den sivile befolkninge helt greit kan bevepnes, og at det vil gjøre mye mer for å bedre sikkerheten til befolkningen. 1 Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Nåja, nå må du kanskje ta med i beregningen at Syria og Norge er to ganske forskjellige land..så å tro at man ville satt inn Hæren for å kontrollere opptøyer i Norge er en ganske søkt forestilling av verden. Men det er her vi er fundamentalt uenige, du har ett helt annet verdenssyn og en forestilling om at makthaverne er alt som er ondt her i verden, mens jeg nok har ett mer tradisjonelt og nedtonet syn på sakene Når det gjelder allmenn bevæpning av befolkningen; Det vil jo bare eskalere voldsnivået ytterligere, og føre til alt annet enn bedre sikkerhet.. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Nåja, nå må du kanskje ta med i beregningen at Syria og Norge er to ganske forskjellige land..så å tro at man ville satt inn Hæren for å kontrollere opptøyer i Norge er en ganske søkt forestilling av verden. Men det er her vi er fundamentalt uenige, du har ett helt annet verdenssyn og en forestilling om at makthaverne er alt som er ondt her i verden, mens jeg nok har ett mer tradisjonelt og nedtonet syn på sakeneVel vi har utvilsomt noe forskjellig syn, men er det virkelig usannsynlig at "man ville satt inn Hæren for å kontrollere opptøyer i Norge" om disse opptøyene hadde utartet seg som de gjør idag i Syria? Sannsynlighetet for at slike opptøyer skjer i Norge tror jeg nok vi begge anser som veldig lav. Ellers bare observere at jeg ikke anser at "makthaverne er alt som er ondt her i verden" i den hendseelse at herskerne ØNSKER å skade andre, tvert imot jeg tror de alle har ett reelt ønske om å hjelpe andre, kombinert med ett visst maktbegjær og ønske om egen gevinst. Når det gjelder allmenn bevæpning av befolkningen; Det vil jo bare eskalere voldsnivået ytterligere, og føre til alt annet enn bedre sikkerhet.. Det er en lengre diskusjon, og noe utenfor denne tråds tema. Endret 23. november 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Tja, Hæren tviler jg på at man hadde satt inn i første omgang, men man hadde nok ropt på Garden og Heimvernets innsatsstyrker dersom det ble voldsomt. Forøvrig så var jo opptøyene i Oslo i 09 ett eksempel på at Politiet er ganske godt trent i opprørskontroll og at det skal ganske ekstreme tilstander til før tyngre styrker er påkrevet. Men jeg ser poenget ditt. Forskjellen er jo at man i Syria satte inn Hæren ganske tidllig i opptøyene, noe som bare eskalerte situasjonen ytterligere Men som du sier, at man kommer til å oppleve en slik situasjon i Norge i næreste fremtid er nok heller usannsynlig. Tror vi begge er enige om at våpen på kropp for Politiet er en dårlig idé pr. dags dato, men av litt ulike grunner.. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Tror vi begge er enige om at våpen på kropp for Politiet er en dårlig idé pr. dags dato, men av litt ulike grunner.. Korrekt, alle veier fører til Rom Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Brukt mot sivile som i opprørskontroll? Hva forventer du egentlig av en statsinstans der hovedformålet er å beskytte den almenne befolkningen mot farer? At de bare skal stå og se på at folk går amok og ødelegger andre folks eiendom, raner dem og tenner på bygårder og biler? Hva med bevepnet politi som stormer fredelige pokerlag og arresterer spillerne og setter håndjern på dem ? Elller en far som blir stormet av væpnet politi og lagt i håndjern fordi han plukker opp lekegeværet til sønnen sin ? Hva med alle som blir hentet av plitiet og tvangsinnlagt på psykiatrisk sykehus fordi de kritiserer systemet ? Hva med alle dem som blir arrestert og kastet på glattcelle av arrogante politifolk som ikke vil høre på dem, mange av disse er ikke kriminelle men syke med forskjellige sykdommer, noen er oså narkomane med overdose som trenger lege, og ikke å bli stengt inne på glattcelle, noen av disse dør også på cellen fordi politiet ikke vil høre på dem ellr sjekke hva som feiler dem. mener du dette er ok og tegn på at politiet ikke er toalitært ? Hva med familiefolk og til og med barn som blir hentet av politiet midt på natten og sendt ut av landet ? I tillegg kommer mange mindre overgrep mot folket , overgrep som folk flest kanskje ikke reagerer på i øyeblikket, men som er ment å lære opp folk gradvis til å akseptere stadig større overgrep fra politiet, og til en fremtidig totalitær politistat uten frihet og rettigheter for folket. Les listen over ting som PST og politiet vil forby i anledning nye "terrorlover" og det skremmende faktum at også tanker skal kriminaliseres. Her vil jeg også nevne det nye rettsprinsippet de vil innføre med DLD om at alle er skyldig inntil det motsatte er bevist, og at det er vi som får bevisbyrden. Når disse lovene blir innført, og vi alle sitter med gjenstander som politiet påstår er tenkt brukt til å utføre en "terrorhandling" Hvordan skal vi da, om vi blir beskyldt for dette, kunne klare å bevise for politiet at vi ikke har tenkt de tankene politiet beskylder oss for å ha tenkt ? Du nevner "opptøyene i Oslo" Jeg vet ikke hva som skjedde i Oslo, men jeg vet fra USA, Canada og England, at politiprovokatører møter opp blant fredelige demonstranter for å provosere til bråk og herverk. Og jeg tror ikke politiet er noe bedre i Norge og spesielt ikke i Oslo. Endret 23. november 2012 av Baltazar94 3 Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Her er en sak til som viser at vi er i ferd med å få amerikanske tilstander i politiet, og at politiet så absolutt ikke bør få våpen i som de også både kan og kan bruke mot folket.. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Overvakningskamera-fanget-opp-dodsfall-etter-basketak-med-politiet-7058635.html Politifolkene slipper nok unna denne gangen også. 1 Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Her er en sak til som viser at vi er i ferd med å få amerikanske tilstander i politiet, og at politiet så absolutt ikke bør få våpen i som de også både kan og kan bruke mot folket.. http://www.aftenpost...et-7058635.html Politifolkene slipper nok unna denne gangen også. Hvordan kan du knytte dette til "amerikanske tilstander"? Dessuten bistod blant annet medisinsk personell i basketaket, sammen med politiet. Hadde de også onde hensikter? Og. Hva ville DU gjort om du skulle følge en kar opp på legevakta som klikket fullstendig? Latt han rasere legevakta? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Og. Hva ville DU gjort om du skulle følge en kar opp på legevakta som klikket fullstendig? Latt han rasere legevakta? Henrettet ham selvfølgelig 1 Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Henrettet ham selvfølgelig Og med et ønske om en god jul til deg også 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 1. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2012 Her er en sak til som viser at vi er i ferd med å få amerikanske tilstander i politiet, og at politiet så absolutt ikke bør få våpen i som de også både kan og kan bruke mot folket.. http://www.aftenpost...et-7058635.html Politifolkene slipper nok unna denne gangen også. Hvorfor skal de ikke slippe unna, ? Hva har de gjort galt her ? de så han var såpass ruset at han trengte legehjelp, så klikker han fullstendig der inne, de legger han i bakken, karen er såpass svak kroppslig at han dør mest sannsynlig..Leste en sak for ikke lenge siden der en mann ikke ble dømt for å ha forvoldt død mot en narkoman fordi retten så den narkomanne sin fysiske tilstand som dårlig, dermed kunne ikke mannen vite at et slag ville føre til at mannens døde.. 1 Lenke til kommentar
chiron69 Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Kjenner jeg blir litt engstelig for samfunnssynet til en del på forumet når jeg leser i tråder som det her..Greit nok at en ikke er enig med regjeringen eller de politiske partiene, men å tro at politiet kommer til å rette pistolmunningen mot sivilbefolkningen uten at den sivile selv er skyld i det er helt hinsides all paranoia jeg noengang har møtt. Hvorfor skulle de ikke skyte flere sivile i Norge? De gjør jo det i alle andre land. Om det er tilsiktet, eller uhell spiller ingen rolle, hverken for offeret eller dets familie. "Gærningen" med vannpistol" er fortsatt død, fordi politiet "trodde han var bevæpnet." Problemet er som oftest ikke de "etablerte" polititjenestemenn, men de som kommer rett fra politiskolen, og skal "redde verden på to dager" og "krige videre, (som innlært) spesielt mot hasjen, som fører ungdommen rett til heroin", (LOL) er jeg mer bekymret over. Akkurat som å dele ut våpen til amerikanske skolelære., Jeg mener; Makan til idioti skal man lete lenge etter! NRA har alt for mye innflytelse i Washington, og jeg som trodde amerikanere var en smule intelligente ved at de valgte Barack Obama til å styre landet i 4 år til..... How easy/stupid can you get? (fra "Top Secret-filmen"?) Godt nytt,skuddfritt år! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå