Gå til innhold

Krav til omlevering ifø. forbukerkjøpsloven


Duffy85

Anbefalte innlegg

Jf. Forbrukerkjøpsloven 2002-07-01 § 29 første ledd. Retting og omlevering (avhjelp)  

 

      Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.  

 

 

Problemet er at selger alltid krever å sende inn varen til undersøkelse først for å konstatere at mangelen ikke skyldes feilaktig bruk... Hvilken hjelp er det i loven da? Kan jeg liksom kreve en ny mobil (som det omhandler i dette tilfelle) når jeg får at den trolig reparerte varen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det er rettspraksis at produktet i de fleste tilfeller ikke blir byttet ut før 3. gangs feil er at det ikke er skikkelig definert hva som menes med urimelige kostnader for selger (da det meste kan repareres). Er fullt klar over hvordan ting er skrevet i loven, men som med alle lover kommer ting an på hvordan de tolkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...