Duffy85 Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Jf. Forbrukerkjøpsloven 2002-07-01 § 29 første ledd. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Problemet er at selger alltid krever å sende inn varen til undersøkelse først for å konstatere at mangelen ikke skyldes feilaktig bruk... Hvilken hjelp er det i loven da? Kan jeg liksom kreve en ny mobil (som det omhandler i dette tilfelle) når jeg får at den trolig reparerte varen? Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Tror det er rettspraksis på at selger har krav på å forsøke å rette feilen to ganger, før du kan kreve omlevering ved 3. gangs feil på apparatet. Lenke til kommentar
Duffy85 Skrevet 7. september 2003 Forfatter Del Skrevet 7. september 2003 Det er vel en lov som har vært der en stund det. Er snakk om en ny lov her som trede i kraft 2002-07-01. Det står jo veldig klart i lovteksten da Karen jeg snakka med på elkjøp bekrefta det selv. Kanskje litt letter å forstå hvis du leser hele kapitelet på http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html :-) Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Grunnen til at det er rettspraksis at produktet i de fleste tilfeller ikke blir byttet ut før 3. gangs feil er at det ikke er skikkelig definert hva som menes med urimelige kostnader for selger (da det meste kan repareres). Er fullt klar over hvordan ting er skrevet i loven, men som med alle lover kommer ting an på hvordan de tolkes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå