Gå til innhold

Denon DBP-1611UD region trøbbel

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har som sagt en Denon DBP-1611UD blu-ray spiller som jeg kjøpte for et år siden hos Hi-Fi Klubben. Kjøpte denne siden den skal være region-fri. Kjøpte for litt over et halvt år siden en blu ray fra USA ikke ville spilles av på grunn av feil region. Jeg var inne rett før sommeren med spilleren hos Hi-Fi Klubben hvor dem kjørte en programvare oppdattering som skulle rette dette. Når jeg kom hjem ville den fortsatt ikke spilles av på grunn av regionforskjellene. Har ikke tatt meg tid til å reise inn til Hi-Fi Klubben for å få korrigert dette siden det er et stykke å kjøre. Forrige uke så godtok jeg en såkalt "firmware update" som kom opp på skjermen, og etter dette vil den ikke spille av noen filmer. Får opp feilmeldinger om at jeg må putte filmen i en sone B spiller på nesten alle filmene jeg har. La merke til at den kun spiller av filmer nå som har ABC merke på seg. Noen som har kjennskap til hvordan jeg kan rette opp i dette kjedelige problemet selv? Eller må jeg ta meg bryet å kjøre til Hi-Fi Klubben?

- Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Trodde ikke bluray spillere kunne gjøres sonefrie i det hele tatt, men dvd spilelre kan det. Mange blurayspillere som spiller dvd kan gjøre dvd avspillingen sonefri.

Det hørtes litt ut som en bilforhandler som selger deg en bil med lovnad om at den kan kjøre uten drivstoff, og når bilen stopper pga tom tank så forsøker bilforhandleren å bytte en lyspære, uten at det hjalp.

Fremgangsmåten står her: http://www.videohelp.com/dvdhacks/denon-dbp-1611ud/11460 men det er første gang jeg hører om en sonefri blurayspiller. Virker som koden kun bytter sone, ikke gjør den sonefri. Mulig du må bytte sone hver gang du skal se en film fra en annen sone?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte spilleren fordi selgeren sa den skulle være sonefri. Om det faktisk ikke eksisterer så er jo ikke varen slik som beskrevet. Er det ikke noe om slikt i kjøpsloven? Åpenbart feilinformert om det er tilfellet.

Prøvde det som var beskrevet i lenken. Fikk opp den menyen, men var ingen muligheter for å endre regionen. Den var låst til sone 0 på DVD og noe som het sone 4 på blu ray. Etter litt googling så virker det som det er regionen for asia? Noe må ha skjedd forferdelig galt et sted...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Sone 0 er vel sonefri, så vil tippe at når butikken sier de skal gjøre den sonefri så er det DVD biten de mener. Har som sagt aldri hørt om sonefrie blurayspillere, men nå er det noen år siden jeg sjekket.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray#Region_codes

Unlike DVD region codes, Blu-ray region codes are verified only by the player software.

• examine the host environment to see if the player has been tampered with. Every licensed playback device manufacturer must provide the BD+ licensing authority with memory footprints that identify their devices.
  • verify that the player's keys have not been changed.
  • execute native code, possibly to patch an otherwise insecure system.
  • transform the audio and video output. Parts of the content will not be viewable without letting the BD+ program unscramble it.

If a playback device manufacturer finds that its devices have been hacked, it can potentially release BD+ code that detects and circumvents the vulnerability. These programs can then be included in all new content releases.

Med andre ord, om du forandrer koden kan platen du setter inn forandre den tilbake.

Lenke til kommentar

Oppo samt ett par andre spillere kan gjøres sonefri, både på BD og DVD.

Cambridge har ett par som HIFI Klubben selger.

Problemet med enkelte DVDer er at hvis spilleren er sone 0, så får man fortsatt ikke spilt av pga en ekstra beskyttelse. Man må kunne sette spilleren til en spesifik sone. Noe de nevnte spillerene over kan.

Grunnen til at BD spillere ikke blir gjort sonefri slik som så å si alle DVD spillere ble gjort i sin tid, er at det er ekstra restriksjoner på dette i BD spekken. Oppo som med sine DVD spillere gledelig sendte de sonefri fra fabrikk, må i dag la noen utenforstående stå for chipingen av spilleren, og kjøper må fikse det selv.

Samt at BD ikke kan gjøres automatiske sonefri, men man må velge sone selv. Noe som er meget enkelt på min egen Oppo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...