ovzer Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hei! Jeg var med på abelkonkurransen i dag, tror det er første gangen jeg er med. Sikkert mange andre her inne som også var med, så jeg tenkte å lage en tråd for det, så vi kan diskutere oppgavene og se hvor mange poeng folk får. Men er det noen som vet når fasiten på dagens konkurranse kommer ut? Har diskutert litt med vennene mine og kommet frem til hva vi tror er riktig, og jeg tror jeg får 59 poeng. Er det bra? Holder det til å komme videre? Her er hjemmesiden til konkurransen: http://abelkonkurransen.no/nb/ Lenke til kommentar
Pfui Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Fasiten blir lagt ut i morgen kl. 17.00 på nettet. Du fikk iallefall flere poeng enn meg, tror jeg fikk 52 tilsammen. Jeg gikk på noen feller, som f.eks. på oppgave 4: Hvor mange FORSKJELLIGE primtallfaktorer har 360? Jeg svarte 6, men riktig skal vel være 3. Gjettet du på de oppgavene du ikke fikk til, eller lot du være å svare? Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) 59 poeng burde halde. Tidlegare poenggrenser har vore litt under 50. Men denne Abelkonkurransen var også litt lettare enn elles. Grensa kan kanskje bli litt høgare. Eg høyrde frå ein lærar at oppgåvene skulle leggjast ut ein gong i kveld. Samtidig høyrte eg frå ein medelev at dei ikkje kjem før i morgon kveld. Eg trur nok det blir ein av delane. Eg trur eg fekk 71 poeng. Eg har ein ven som kjem til å få opptil 95 poeng. Fasiten blir lagt ut i morgen kl. 17.00 på nettet. Du fikk iallefall flere poeng enn meg, tror jeg fikk 52 tilsammen. Jeg gikk på noen feller, som f.eks. på oppgave 4: Hvor mange FORSKJELLIGE primtallfaktorer har 360? Jeg svarte 6, men riktig skal vel være 3. Gjettet du på de oppgavene du ikke fikk til, eller lot du være å svare? Skal 1 teljast som eit primtal? Viss det er slik, blir riktig svar 4. Eg svarte likevel 3 og trur det er rett. Endret 8. november 2012 av Magnus_L Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Mattelæreren var veldig på at jeg skulle melde meg på dette, men jeg valgte å ikke gjøre det. Tror det til slutt ble en som meldte seg på i klassen.. Var laber interesse hos klassen min.. Lenke til kommentar
Pfui Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Eg høyrde frå ein lærar at oppgåvene skulle leggjast ut ein gong i kveld. Samtidig høyrte eg frå ein medelev at dei ikkje kjem før i morgon kveld. Eg trur nok det blir ein av delane. Det står på siste oppgaveark at løsningene legges ut i morgen kl.17.00 på abelkonkurransen.no Lenke til kommentar
ovzer Skrevet 8. november 2012 Forfatter Del Skrevet 8. november 2012 Fasiten blir lagt ut i morgen kl. 17.00 på nettet. Du fikk iallefall flere poeng enn meg, tror jeg fikk 52 tilsammen. Jeg gikk på noen feller, som f.eks. på oppgave 4: Hvor mange FORSKJELLIGE primtallfaktorer har 360? Jeg svarte 6, men riktig skal vel være 3. Gjettet du på de oppgavene du ikke fikk til, eller lot du være å svare? Gjorde samme tabben.... :\ Svaret er 3. 1 er ikke et primtall, primtallene er 2,3 og 5. Jeg svarte på 15 oppgaver og var egentlig ganske sikker på dem, men gjorde slike tabber som her... 95 poeng ja, eh... Er jo ikke i nærheten engang! Du får oppdatere oss på hvordan han gjør det i finalen da Mattelæreren vår sa bare at han hadde meldt på hele klassen siden konkurransen var i mattetimene våre. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Eg kan oppdatere deg viss du sender meg PM når den tida kjem. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Skal 1 teljast som eit primtal? Viss det er slik, blir riktig svar 4. Eg svarte likevel 3 og trur det er rett. 1 er ikke et primtall i det hele tatt. Tenk på fundamentalteoremet for aritmetikk. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 1 er ikke et primtall i det hele tatt. Tenk på fundamentalteoremet for aritmetikk. Eg har aldri høyrt om fundamentalteoremet for aritmetikk. Så det var ikkje så mykje å tenkje på. Lenke til kommentar
Trådstarter Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 da blir det vel runde 2, jeg får nok 16 riktige av 18 besvarte, 82 poeng en i klassen min svarte 19 riktige av 20 ifølge læreren kjenner han som har vant abel 5 ganger på rad fra 7 klasse til vg2 Lenke til kommentar
diskus123 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Har ikke fått sammenlignet med noen på oppgavene men tror jeg fikk rundt 60 poeng, kanskje mindre. Noen som vet hva som er feil her? 1B 11B 2C 12E 3D 13B 4B 14C 5A 15- 6D 16- 7A 17- 8C 18- 9C 19- 10A 20A edit: innlegg nummer 2^8 Endret 8. november 2012 av diskus123 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Har ikke fått sammenlignet med noen på oppgavene men tror jeg fikk rundt 60 poeng, kanskje mindre. Noen som vet hva som er feil her? 1B 11B 2C 12E 3D 13B 4B 14C 5A 15- 6D 16- 7A 17- 8C 18- 9C 19- 10A 20A edit: innlegg nummer 2^8 Kan du minne meg på kva oppgåve 8 og 12 gjekk ut på? Der har eg og du forskjellige svar. Oppgåve 20 hugsar eg, så der veit eg du har feil. -1 var også ei løysing på polynomlikninga. da blir det vel runde 2, jeg får nok 16 riktige av 18 besvarte, 82 poeng en i klassen min svarte 19 riktige av 20 ifølge læreren kjenner han som har vant abel 5 ganger på rad fra 7 klasse til vg2 Jørgen Vold Rennemo? Då bur du kanskje i Lillehammer? Lenke til kommentar
diskus123 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Kan du minne meg på kva oppgåve 8 og 12 gjekk ut på? Der har eg og du forskjellige svar. Oppgåve 20 hugsar eg, så der veit eg du har feil. -1 var også ei løysing på polynomlikninga. 20 vet jeg var feil ja. 8. var "Du kaster tre vanlige sekssidede terninger. Hva er sannsynligheten for at du får ett oddetall og to partall?" 12. "Summen av tre påfølgende heltall er et primtall p. Hva er p?" Endret 8. november 2012 av diskus123 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 På 8 lagde eg utfallstre. P = partal O = oddetal PPO (p = 1/8) POP (p = 1/8) OPP (p = 1/8) 3 * (1/8) = 3/8 På oppgåve 12 fann eg kun 0, 1 og 2 som tre etterfylgjande heiltal som gav eit primtal som sum. Det var vel 13 du svarte, var det ikkje? Eg ser ingen 3 etterfylgjande heiltal som har summen 13. Lenke til kommentar
diskus123 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Du har nok rett på begge der ja. Er det bare de vi har forskjellige? Endret 8. november 2012 av diskus123 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Ja. Eg vil tru resten er rett. Men eg svarte ikkje på oppgåve 6 og 7 då. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Eg har aldri høyrt om fundamentalteoremet for aritmetikk. Så det var ikkje så mykje å tenkje på. Den er ganske simpel. Alle tall kan skrives som et UNIKT produkt av primtall. For eksempel, Hvis 1 var et primtall, så hadde de ikke vært unike. Da kunne vi skrevet at osv... Grunnet dette kvalifiserer ikke 1 til å være et primtall. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 På oppgåve 12 fann eg kun 0, 1 og 2 som tre etterfylgjande heiltal som gav eit primtal som sum. Det var vel 13 du svarte, var det ikkje? Eg ser ingen 3 etterfylgjande heiltal som har summen 13. Dette er veldig lett å vise hvorfor må være sant. La n være et heltall, vi ser på summen . Den eneste måten dette kan være et primtall på er hvis en av faktorene er 1 => n=0. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Den eneste måten dette kan være et primtall på er hvis en av faktorene er 1 Kvifor blir det slik? Eg klarar ikkje sjå det Lenke til kommentar
diskus123 Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Der var fasiten ute. Jeg er litt skuffet i ettertid når jeg klarte å få feil på noen relativt enkle oppgaver, men jeg hadde allikevell et greit resultat. 5*11+5 = 60 poeng http://abelkonkurran...3_r1_sol_nb.pdf Endret 9. november 2012 av diskus123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå