hacksmak Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hei! Jeg skal nå gå til innkjøp at en kraftig gaming pc med gode muligheter for film redigering uten noe som helst lagg. Her er min liste over produkter jeg skal kjøpe, men om noen kunne sett over og se om det er noe som ikke passer. CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD PC-box large SteelSeries QcK, Musematte i Tøy APC Back-UPS ES Power-Saving 700VA Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort XFX ProSeries Black Edition 1250W PSU Intel® Core i7-3970X Extreme Intel® High Performance Liquid Cooling ASUS P9X79 LE, Socket-2011, KUN PC-PROD Corsair Dominator GT DDR3 1866MHz 32GB Corsair Dominator GT DDR3 1866MHz 32GB Gigabyte GeForce GTX 690 4GB PhysX CUDA Gigabyte GeForce GTX 690 4GB PhysX CUDA Lexar Professional USB3.0 UDMA kortleser Plextor Blu-Ray Writer PX-B950SA Corsair SSD Force Series GT 480GB 2.5" OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 480GB Kingston HyperX 3K SSD 480GB 2.5" Seagate Momentus® XT 750GB ASUS Xonar Phoebus Western Digital My Book® Essential 2TB Logitech G19 Gaming Keyboard Pan-Nordic Cyborg M.M.O.7 Gaming Mouse XFX WarPad Dell 27" LCD UltraSharp U2711 Intono K5a aktive høyttalere SteelSeries Diablo III Headset ASUS USB-N66 Dual-Band N900 USB Adapter Symantec Norton 360 Attach MS COA Label Windows Ultimate 7 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 EN 64bit MS ROYALTY Win Ultimate 7 Nordic Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg vet ingenting om din økonomi, men med mindre du er multimillionær ville jeg endret en del av de spesifikasjonene. 2x GTX 690 er "sløs" av penger. Ingen spill krever det, og videoredigering krever tilnærmet ingenting av skjermkortet. Hvis du absolutt skal bruke masse penger på et SLI oppsett, så velg 2x GTX 680. Når det kommer til CPUen har du valgt det råeste av det råe her og. Jeg ville valgt 3930K som er bare litt tregere til halve prisen. 64GB RAM er jeg enig i. Det vil hjelpe deg mye i previews av filmer. Hvorfor har du valgt forskjellige SSDer? Jeg ville valgt 2 SSDer i RAID 0 til programmer og OS, og kanskje en egen SSD til previews/tester av filmer du redigerer, og RAID 5 på 4 store HDDer. Husk at det du bruker en formue på nå, er mainstream om et par tre år. Gå for "nest best", da får du nesten det samme til halve prisen. 1 Lenke til kommentar
hacksmak Skrevet 8. november 2012 Forfatter Del Skrevet 8. november 2012 Takk for tilbakesvar! Min økonomi er slik at mine kjære besteforeldre døde og de hadde ca 130 mill. i formue, og siden jeg er det eneste barnebarnet så arvet jeg store deler av det. Det eneste jeg vil unne meg nå er den tøffeste pcen du kan få tak i, grave meg ned i 1 år for så starte det seriøse liv. Jeg tror jeg skal velge det du mente om SSDer. Vet egentlig at pc komponenter går fort ut på dato, men akkurat nå, så velger jeg heller å sløse litt på det jeg har spart til lenge. Tusen takk for svar Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hvis du faktisk snakker sant nå, så har du helt klart råd, men fortsatt ville jeg vurdert et litt rimligere system. Du kunne fint satt opp et system til mye lavere pris som du ikke ville merket forskjell på. Rett og slett fordi ingen programmer trenger den kraften der. Eneste stedene du vil "hente" noe er på benchmarks. Hadde jeg fått tilgang til så mye penger ville jeg kjøpt en dyr, bra og overkill PC, men innen rimlighetens grenser. Hva med å bruke litt penger på filmutstyr istedenfor (ettersom du redigerer filmer)? Sløs gjerne litt og lev livet, men det er mange ting du vil trenge som hus og kul(e) bil(er). Men det er klart ditt eget valg. Ønsker du å sløse utover det har jeg en tom studentkonto som kan fylles 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Selve pcen så får du samme ytelse som en til 12000 kr som en til 20 000kr. Alt utstyr utenom kan du jo legge penger i Feks 3 gode skjermer, bra tastatur og mus. Skikkelig trådløst nettverkskort osv osv. Godt headsett osv osv osv. Kan sette opp en pc til deg så kan du heller legge ved ekstra utstyr selv, men husk å les deg opp til det først 1 Lenke til kommentar
hacksmak Skrevet 8. november 2012 Forfatter Del Skrevet 8. november 2012 EvenAug: Det er nok ingenting å tulle med. Jeg har som sagt fått plutselig tilgang på mye penger, og vet ikke hva jeg skal gjøre med dem, men jeg har faktisk vært inne på tanken å kjøre en liten konkurranse blant studenter med mye gjeld, hadde selv 500 000 kr i studie gjeld for et halvt år siden, så vet jo godt hvordan det er. Var ingen bortkjemt unge jeg gitt! Men ja, det er vell greit å tenke på hvor nødvendig det er med utstyr til 75 000 kr ! Jeg har jo også invistert i 3 leiligheter i Oslo og sefølgelig en til meg selv. Så litt fornuft er her! haha. sveibuen: Hadde vært kult vis du hadde giddet å sette opp en pc til meg, La og si at du kan boltre deg på 30 000 kr, så kan vi sammenligne den jeg kom med, og hva som er nødvendig for dagens teknologi ! Takk for svar! Lenke til kommentar
Telefonsvarer Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Du må bare sende penger til meg om du vil. Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) EvenAug: Det er nok ingenting å tulle med. Jeg har som sagt fått plutselig tilgang på mye penger, og vet ikke hva jeg skal gjøre med dem, men jeg har faktisk vært inne på tanken å kjøre en liten konkurranse blant studenter med mye gjeld, hadde selv 500 000 kr i studie gjeld for et halvt år siden, så vet jo godt hvordan det er. Var ingen bortkjemt unge jeg gitt! Men ja, det er vell greit å tenke på hvor nødvendig det er med utstyr til 75 000 kr ! Jeg har jo også invistert i 3 leiligheter i Oslo og sefølgelig en til meg selv. Så litt fornuft er her! haha. sveibuen: Hadde vært kult vis du hadde giddet å sette opp en pc til meg, La og si at du kan boltre deg på 30 000 kr, så kan vi sammenligne den jeg kom med, og hva som er nødvendig for dagens teknologi ! Takk for svar! Bra du gjør noe fornuftig med pengene. Leiligheter i Oslo er absolutt en smart investering. Både når det kommer til leieinntekter og verdiøkning (jeg tror ikke på noen boblesprekk i de største byene). Bor selv i Oslo og vet hvor dyrt det er å leie. En konkurranse for studenter står det respekt av. Har snart gitt opp å vinne på lotto, så sier ja takk til en konkurranse med litt større sannsynlighet for å vinne Rop ut dersom du realiserer planen Av ren interesse. Hvordan filmer er det du redigerer? Har selv stor interesse for foto/video, men spesielt innen sport. Endret 8. november 2012 av EvenAug 1 Lenke til kommentar
hacksmak Skrevet 8. november 2012 Forfatter Del Skrevet 8. november 2012 Jeg har fått endel tips om hvor i Oslo jeg skulle kjøpe leilighet, så det blir nok bra, de ble leid ut samme dag som jeg kjøpte dem, så markedet er der! Den konkurransen er jeg veldig sikker på at kommer til å skje, selv vil jeg forholde meg anonym iforhold til media osv, så godt jeg kan. Den som kommer til å vinne slettet studie gjeld, er nok dem som har mest bruk for det. Tenkte å lage et nettsted, der folk kan sende inn historier og hvorfor akkurat dem burde få slettet gjeld, og kanskje en slags "lotto" konkurranse for de mer vanlige menneskene. Jeg er ikke spesielt erfaren med video redigering, men tenkte å ta på meg noen gratis jobber, når det gjelder musikkvideoer osv, er selv manager for en rekke artister her i norge og vet hvor mye artistene må bla opp for en grei musikkvideo, så det blir et morsomt prosjekt. Dette er første gang jeg er blitt medlem av et forum uten om catchgamer, så da skal jeg huske EvenAug som den første hjelper! Og sier ifra om når konkurransen kommer til å skje 1 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hvorfor ikke prøve seg på ordentlig vannkjøling med custom loop i stedet for et elendig ferdigfylt system med 120mm radiator? Ser også at du har lagt til en Norton-lisens. Anbefaler heller å kjøpe en Avast- eller Aviralisens på nett. Når det kommer til skjermkort, så er det jo mulig å skaffe seg quad SLI, altså 4 kort, så lenge hovedkortet ditt har plass til 4. 4x 680 er et bedre valg enn 2x 690. Da må du i så fall velge et E-ATX hovedkort, som f.eks. Asus Rampage X79 IV. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Ldcooling kabinett er ialefall et must for deg! Her er det plass til vannkjøling, mange skjermkort og mange harddisker. Altså man trenger https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_10_2012/post-42975-0-99256900-1351461977_thumb.jpg Tror egentlig du trenger akkurat slik en jeg Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hvorfor ikke prøve seg på ordentlig vannkjøling med custom loop i stedet for et elendig ferdigfylt system med 120mm radiator? Ser også at du har lagt til en Norton-lisens. Anbefaler heller å kjøpe en Avast- eller Aviralisens på nett. Når det kommer til skjermkort, så er det jo mulig å skaffe seg quad SLI, altså 4 kort, så lenge hovedkortet ditt har plass til 4. 4x 680 er et bedre valg enn 2x 690. Da må du i så fall velge et E-ATX hovedkort, som f.eks. Asus Rampage X79 IV. 2x 690 vannkjølt er perfekt, fordi da er det plass til raidkontroller og et bra lydkort i tillegg! Raidkontroller er jo et must nå man skal drive med videoredigering. Kan jo fortelle at det er deilig å overføre store videoer veldig raskt. F.eks 3GB/s Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) og hva enn du gjør kjøp et mekanisk tastatur. razer blackwidow er min personlige favoritt. enten det eller Qpad Mk-85. g19 er et råttent tastatur i forhold til mekaniske. også sant at å vannkjøle 2 690 er ekstremt mye lettere enn å vannkjøle 4 680 har du pengene til dette oppsettet og skal game osv ta heller 690 da Endret 8. november 2012 av cannibalguppy Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Det jeg syns dere glemmer her er at han høyst sannsynlig ikke trenger 2x 690. Ett hadde holdt i lange baner. Ja, det er kult å dra den så langt som mulig, men det er bare kult frem til neste år - til noe nytt kommer. Jeg ville isåfall startet med 1 og avventet med 2 til han ser bruken for det. Når det gjelder RAID kontroller og lydkort er jeg enig. Det hører absolutt hjemme i en PC i den prisklassen. Spesielt når han skal redigere filmer osv. Og når det kommer til film, så har han nok å bruke penger på av utstyr der. Data er billig sammenlignet med videoutstyret han kanskje vil trenge for å lage ordentlig gode musikkvideoer. Endret 8. november 2012 av EvenAug 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Viss du har tenkt å bruke masse penger på pc. Les deg litt opp først Selve pc innmaten trenger du ikke å bruke mer en maks 12-15000kr. Så kommer jo alt annet uten, feks viss du vil ha vannkjøling, så kan det fort koste en 5-6000kr. Skjermer til en 4-5000kr osv osv. Men les deg opp først. Sett av en dag og to å kom deg inn i pc verden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå