Gå til innhold

[Løst] Hvem skapte gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Spørsmålet: Hvem skapte Gud?

Det er ingen som skapte Gud, han har alltid vært. Han er Det Evige.

 

Det høres greit ut, og rekker sikkert i evigheter :yes:

 

Det er forøvrig hyggelig at du tok deg en tur innom, "Gud_Vår_far" - hva synes du om de herværende lam? Noen som du ønsker å klippe, kanskje, eller blir det øksa til kvelds?

 

;)

 

I begge leire, vil jeg påstå.

 

Ikke lure seg unna - vi kristne mennesker, begynner alltid med oss selv, eller roter jeg?

 

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sannsynligvis er det ingen som har skapt noen ting når det gjelder universet. Av en eller annen merkelig grunn så bare er det der og har alltid vært der. Selv før the big bang så har tomrommet vært der.Etter the big bang så ble rommet fyllt med alle grunnstoffer som har dannet det som finnes. Dette er naturen. Ingen står bak. Hvorfor dette eksisterer er en gåte man aldri får svar på. Hvorfor har vi akkurat det vi har av grunnstoffer og hvorfor er naturlovene akkurat som de er. Hvorfor eksisterer i det hele tatt universet? Det hadde ikke trengt å være noen ting. umulig å skjønne hva som ligger bak alt dette. Men tror ikke det er noen bevisst makt.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er det ingen som har skapt noen ting når det gjelder universet. Av en eller annen merkelig grunn så bare er det der og har alltid vært der. Selv før the big bang så har tomrommet vært der.Etter the big bang så ble rommet fyllt med alle grunnstoffer som har dannet det som finnes. Dette er naturen. Ingen står bak. Hvorfor dette eksisterer er en gåte man aldri får svar på. Hvorfor har vi akkurat det vi har av grunnstoffer og hvorfor er naturlovene akkurat som de er. Hvorfor eksisterer i det hele tatt universet? Det hadde ikke trengt å være noen ting. umulig å skjønne hva som ligger bak alt dette. Men tror ikke det er noen bevisst makt.

Det hele ser ut til å være veldig gjennomtenkt, helt ned til minste detalj.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Bruker-95147

Hva eksakt er gjennomtenkt?

 

Skal ikke blande meg inn i diskusjonen deres, men forsøke å gi innspill

 

Selv holder jeg på med å klare å forstå hva jeg skal se etter angående Buddha og hans lære/innsikt - og da treffer jeg på forklaringer som i essens er slik: ord kan ikke fullt ut forklare hvordan du skal se på tingene for å forstå dem - du må kontemplere over helheten, helt til du oppnår klarsyn, først da vil du også forstå hvor kunnskapen stopper og hvor visdommen tok over

 

:)

Lenke til kommentar

Styrer norges lover Norge ?

 

Nei, naturlovene styrer norge.

 

Og naturlovene er ikke lover, men energi.

 

Norges lover er ikke energi, men filosofi.

 

Filosofi er logikk.

 

Energi fører til at menneskene ikke har noen valg eller fri vilje, men må gjøre slik energien flyter -- selv om vi opplever en illusjon om at vi har fri vilje fordi vi ikke selv er i stand til å se hvordan valgene våre ble tatt av naturlovene gjennom den kjemiske prosessen som er hjernen vår, fordi vi ikke klarer å se på oss som en del av energien i verden.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)ord kan ikke fullt ut forklare hvordan du skal se på tingene for å forstå dem - du må kontemplere over helheten, helt til du oppnår klarsyn, først da vil du også forstå hvor kunnskapen stopper og hvor visdommen tok over(...)

 

Oversatt: tror du hard nok på noe blir det virkelighet, hvis du ikke tror vil du aldri oppdage det.

 

Noe du vil høre fra folk som prøver å forsvare mange forskjellige religioner, noen religiøse folk er faktisk så overbevis om at dette er tilfellet at de skylder på seg selv for å ikke kunne se hva de "skal se".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Oversatt: tror du hard nok på noe blir det virkelighet, hvis du ikke tror vil du aldri oppdage det.

 

Det handler ikke om å tro, det handler om å se hva det er du tror på, for dermed å forstå sammenhengen. Så det handler mer om å konsentrere seg, og å være sta og tålmodig. Og, det er ikke sikkert at eks. jeg kommert til å se og dermed oppnå innsikt, men det er likevel verdt strevet, og det man ikke får tid til i dette livet, kommer helt sikkert i et senere liv - så, da er det ingen spesiell grunn til å kaste bort tiden mer

Lenke til kommentar

Selv holder jeg på med å klare å forstå hva jeg skal se etter angående Buddha og hans lære/innsikt - og da treffer jeg på forklaringer som i essens er slik: ord kan ikke fullt ut forklare hvordan du skal se på tingene for å forstå dem - du må kontemplere over helheten, helt til du oppnår klarsyn, først da vil du også forstå hvor kunnskapen stopper og hvor visdommen tok over

Men var du ikke kristen da, sa du? Hva legger du i ordet "kristen", i grunnen? :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men var du ikke kristen da, sa du? Hva legger du i ordet "kristen", i grunnen? :)

 

Jo, eller jeg vet ikke om det er "lovlig" å kalle meg kristen, samtidig som jeg praktiserer buddhismen, men sånn gjør jeg nå det likevel. For meg er Jesus en av flere viktige profeter som peker i den samme retningen - derfor finner jeg plass til ham

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Som kristen vil jeg påpeke en ting som ble nevnt, om at om Gud eller Jesus ikke kommer for å dømme levende og døde, så er deres eksistens irrelevant. Denne påstanden er ikke korrekt. Grunnen er at selv om mange ikke tror, så forandrer Jesu lære folks liv hver dag. Dette kan skje gjennom mirakler, bønnesvar og til og med radikale forandringer av mennesker.

Selv hvis man ikke følger Jesus vil man kunne kjenne på dette trossamfunnet. Det kan skje gjennom at man møter en person med en sterk tro, eller man kan delta på en diskusjon om temaet. Dette har skjedd gjennom alle tider, helt fra Romerriket mistet mye av sitt fotfeste når Jesus kom til verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...