Gå til innhold

Ned i vekt på 4uker.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvor mye en person forbrenner om dagen, men forbrenn mer enn du dytter i deg i løpet av en dag, så raser kiloene. Finnes kalkulatorer der ute på nettet som regner ut hvor mye du får i deg av hva, og de fleste løpe/sykkelmaskiner har en kaloriteller.

Lenke til kommentar

Nå har du ganske mange kilo å ta av, hvis mesteparten av kiloene dine er fett. Så det bør kunne gå greit å gå ned noen kilo, men 4 uker er ikke lenge. Dietter og hardtrening er sikkert passende for deg som har som mål å gå ned i vekt innen 4 uker, men i lengden bør tenke over at din holdning bør bli en sunnere livsstil, og ikke bare en periodisk vektnedgang. Det er det som lønner seg i lengden, for helsa sin skyld (og utseendet selvfølgelig).

Mitt råd er at du nå, siden målet ditt er å gå ned før 4 uker, er først og fremst at du regner ut din BMR. Da finner du ut hvor mange kalorier du trenger om dagen, og dermed hva ditt kaloriinntak bør ligge på daglig. Jeg foreslår at du dropper lavkarbo. Ikke bare fordi jeg er veldig sterkt imot lavkarbo, men også fordi mange får et stort energitap når de begynner på lavkarbo og det kan ikke du risikere siden du skal komme i form på 4 uker. Da er det greit å ha energi til å trene. Energi kommer hovedsaklig fra karbohydrater. Men du må gjerne kutte ned på karbohydratene. Dropp loffen, lyst brød, pasta og hvit ris. Det er bare tomt påfyll som du nyttegjør deg lite av. Inn med rugbrødskiver, masse grønnsaker, egg, rent kjøtt (storfe, lam, osv), kylling og kalkun. Dropp smøret på brødskiva, få i deg mer melk (den nye Styrk-melka er bra), FISK, spis litt frukt, kutt selvfølgelig ut alt av snop, snacks og høy-kalori mat. Slutt å stek maten i smør, og kutt ut produkter med palmeolje. Stek i olivenolje, raps eller solsikkeolje. Helst så lite som mulig, da oljer er svært kaloririkt. Forøvrig er ovnsbaking en god metode for å unngå å trenge å bruke masse oljer. Drikk masse vann! Da er det også lurt å kutte ut mat med masse salt slik at vannet ikke binder seg i kroppen. Noen opplever det.

Og selvfølgelig: Mosjoner! Tren. Jeg ville begynt med utholdenhetstrening (løping, intervaller, roing, jogging, fjelltur, ski, svømming) i starten. Styrketrening er selvfølgelig effektivt og veldig bra det og, men etter min erfaring går mange fortere ned i vekt når man starter med utholdenhetstrening. Det kan være en idè å legge til styrketreningen etter hvert. Men litt begrenset hva du har tid til på 4 uker. Får håpe kondisen din er sånn relativt god i utgangspunktet ;) tar jo lang tid å bygge opp kondisen.

Når du spør om hvor ofte du skal trene, blir jeg litt usikker. Fordi, kroppen din trenger jo også restitusjon slik at musklene ikke brytes ned i stedet for å bygges opp. Derfor må du ha noen hviledager. Men på 4 uker har du egentlig ikke tid til særlig mye hvile. Så jeg foreslår at du trener 4-5 ganger i uken litt tyngre, og går 1-2 timer i rolig tempo de resterende dagene.

- Hilsen "aktiv" jente :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...