AnaXyd Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Heisann! Jeg lurer rett og slett på om min regnskapsfører utnytter meg. Les gjerne min historie under, og kommenter hva du tror. Jeg ønsker tanker og meninger fra andre på akkurat dette. Har delt opp i punkter nederst for enkelthetens skyld. (Ble mye mer tekst enn jeg hadde trodd ser jeg, håper det er overkommelig!) Har idag et firma som jeg driver å sysler litt med på hobbybasis. Er ikke noe heltidsstilling akkurat, så ikke noe store greier enda. Det blir dog rundt 400 bilag i året av dette, og mva pliktig, så jeg bestemte meg for i 2011 at jeg ønsket å outsource regnskapsføringen til en tredjepart. Kjente en regnskapsfører jeg hadde solgt noe greier til en gang, så tok like så godt kontakt med denne. Det er et lite firma på omlag 10stk ansatte dette regnskapsfirmaet. Jeg bad han komme med et ganske så konkret kostnadsoverslag som mulig, og det ble nevnt rundt 12.000kr eks mva. Det er altså 25kr bilaget og ingen timespris. Fint tenkte jeg, det har jeg råd til osv. Jeg vil her legge vekt på at jeg på dette tidspunkt ikke har peiling på hva regnskapsføring koster. Jeg forholdt meg bare til 25kr bilaget her. Jeg overlot alt til min kontaktperson (som erdaglig leder), og han skulle ordne regnskapet for 2011 innen et par måneder. Dette ble altså levert i Januar 2012, hvor han skulle fikse det til slutten av februar, bare for å gi dere noen konkrete måneder å bite fast i. Jeg fikk en oppdragsavtale som sikkert er standard prosedyre, med litt info om hva partene forplikter seg til. Dog ingen prisliste eller lignende. Kun hva partene forplikter seg til. Denne ble signert og levert inn, og arbeidet skulle starte. Det tok et par uker, og jeg ble bedt om å komme med noen manglende bilag osv. Derfra hørte jeg ingenting på omkring to måneder. Jeg tok opp tråden litt uti Mars, og fikk høre at han skulle få det ferdig "etter helga". Nå kommer det en periode med utallige lovnader fra hans side, som aldri ble oppfylt. Ikke noe vits å nevne alt dette, da det er hovedsakelig at han sier han skal ha ferdig regnskapet da, men utsetter det stadig. Vi er nå i April- Mai, hvor jeg sender en krass SMS om at regnskapet må være på plass innen en viss dato, da jeg ikke finner meg i denne tregheten lengre. Det endte vel opp med at regnskapet var på plass i starten av Juni, altså ca 4 måneder forsinket. Greit nok, det ble levert innen fristen osv, men da kunne han heller sagt juni til meg, og ikke februar. Så var det neste trinn, det var dette med momsen. Jeg begynte å få noen kjedelige meldinger fra Skatteetaten i posten, om at momsen ikke var betalt i de og de terminene, og at de ikke hadde mottatt info om det osv. "Hadde han ikke fikset dette enda?" tenkte jeg. Jeg sjekket opp med han, og da var han plutselig på ferie. Mens det tikket inn brev fra Skatteetaten, kom det også purringer på purringer som såklart øker noe vanvittig fra gang til gang måtte jeg bare dra til kontoret dems og snakke med en av de. "Dette var i orden" visstnok, og jeg skulle ikke tenke noe mer på det. Fikk dog litt flere purringer, og det endte opp med at en helt annen ansatt der inne (som utdannet seg til Revisor, var litt mer tak i denne personen) måtte ordne opp i dette kaoset. Til slutt ble det i orden, men makan for noe mas og kjas det var. På dette tidspunkt begynte jeg å vurdere hele greia. Nå kom jo fakturaene for jobben, og det havnet på det dobbelte av hva jeg først ble fortalt. Samt ble jeg fakturert for en enhet timespris (450kr) for noe utredning om mva. Dette var tydeligvis en av de gangene jeg satt med dem for å høre hva som skjedde med momsen, hvor jeg hadde flertallige seriøse brev fra Skatteetaten i hånda og var temmelig frustrert. Det endte opp her med at jeg bare dreit i alt, og betalte det som måtte betale. Stod litt på krava, så fikk vel 250kr i rabatt på en faktura tror jeg. Ikke at det var så fryktelig mye men.. Nå har det vær rolig en periode, men fikk nå jaggu meg en faktura idag, hvor det står "kvalitetskontroll" på den, og prisen på 800kr eks mva. Hva er kvalitetskontroll? Telle bilagene? Nei nå begynte det å bli latterlig, så nå har glasset rent over for min del, og jeg må finne ut hva jeg skal gjøre. 1. Er det rett av han å ikke oppgi noen priser til meg? Han visste jo at jeg var blank på hva dette kostet, og forholdte meg til hva han sa (12.000kr ish, og 25kr bilaget). 2. Er det riktig av han å stadig trekke ut fristene vi har satt, ikke ordne til mva slik at jeg får masse pes i postkassen, samt være generelt treig til å gjøre ting? 3. Er det vanlig å betale 800kr for noe som heter "kvalitetskontroll"? 4. Hva med å bli fakturert for timespris når jeg er å snakker med de om mva problemene jeg støter på, pga dem? 5. Er det ikke meningen at en regnskapsfører skal lette jobben for meg, ikke forverre den? For å gjøre det klinkende klart, jeg har betalt alle fakturaer fra de, så jeg er på ingen måte noen unnasluntrer, jeg bare føler presset på kostnadene nå, og lurer på om dette har gått litt over stokk og stein nå. Ønsker kun å bli behandlet rettferdig, og få det jeg betaler for. Hva kan jeg gjøre her? Kan jeg gå til sak osv? Hva bør jeg gjøre, hva har jeg rett på osv? Hadde satt utrolig stor pris på noen tanker her, da jeg er temmelig lei dette surret nå, og har ikke så mange jeg kan spørre om slike ting. Endret 7. november 2012 av AnaXyd Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) 12.000 og 25 kr per bilag er lavt priset i utgangspunktet, nesten ikke verd bryet. Dersom regnskapskontoret har 2 regnskapskyndige og 8 assistenter blir det fort kaos der (jeg vet ingenting om dette firmaet), selv om de gjør så godt de kan. Å holde tidsfrister er vanskelig. Hvis du ikke liker regnskapsbyrået, kanskje en ide å gjøre bilagsføring selv? TripleTex er nettbasert. Deretter få hjelp til årsregnskapet etter timespris hos en du stoler på? Det er for vanskelig? Det er noe man bør beherske på sikt. Endret 8. november 2012 av Rosario Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Huff. Det høres ut som regningen kom på det dobbelte av 12000. Dette er det meningsløst å gå til sak på. Først og fremst så bør du vel si opp regnskapsføreren og finne en annen. Evt. gjøre regnskapet selv ved å benytte daTax Totaløkonomi eller lignende. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Absolutt, med 12.000kr i kostnad var grunnen til at jeg hoppet på dette med regnskapsfører. Men når den reelle kostnaden havnet på ca 24-25k, som er langt over hva jeg har budsjettert med, og er på grensen til å vippe firmaet nedover mot konkurs, syntes jeg kanskje denne feilopplysningen og de medhørende skjulte kostnadene som har tilkommet i ettertid er på kanten til drøyt. Jeg utelukker ikke at jeg var noget naiv i troen når jeg hørte et kostnadsoverslag på 12.000kr, men når det kommer fakturaer på fakturaer av merkelige summer og merkelige fakturalinjer så syntes jeg det høres ut som regnskapsføreren skal lure meg, eller flå meg. Jeg må nok bare sende avgårde en oppsigelse umiddelbart ja, og saksøking blir vel bare mer stress en glede antar jeg. Men har de rett på å fakturere meg for "kvalitetskontroll" på 800kr, når dette overhode ikke står spesifisert noe sted? Har som sagt en kontrakt med dem som spesifiserer hva de skal gjøre (hvor jeg også kan se kontraktsbrudd, da de overholdt ikke fristene som står i kontrakten). Er også litt redd for at jeg får et oppsigelsesgebyr, har de eventuelt rett til dette også, selv om det ikke står noe sted? Tripletex eller Mamut så jo veldig potensielt ut, ser også at Tripletex er mulig å integrere med nettbutikker, så skal ta en titt på disse. Tusen takk for råd! Endret 9. november 2012 av AnaXyd Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) De skal sikkert ha betalt for å forklare hva "kvalitetskontroll" er for noe. Hvis du ønsker å avslutte samarbeidet med denne regnskapsføreren så er det vel bare å formidele til vedkommende som kom med kostnadsoverslaget nettopp det du har skrevet, dvs. at kostnadsoverslaget var på 12000, mens reel kostnad har havnet på det dobbelte. Så kan du evt. nevne at den siste regningen på "kvalitetskontroll" har fått begeret til å renne over (for dårlig beskrevet hva du betaler for) og at du vil si opp samarbeidet med dem og instruere dem til å ikke gjøre ytterligere arbeid med regnskapet ditt. Hensvis til alle forsinkelsene og alle de sure brevene du har fått vedr. moms og evt. kostnader som har påløpt deg i forbindelse med dette. Oppsigelsesgebyr? Står det noe om dette i kontrakten du har med regnskapsføreren? Jeg tror ikke du skal spørre dem om dette, da gir du dem vel bare en ide til kreativ fakturering. Endret 9. november 2012 av mobile999 Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Kvalitetskontroll er noe regnskapsfører er pålagt av tilsynet til å utføre. Det er at en autorisert regnskapsfører må gjennomgå arbeidet, og se til at det er utført ihht til gjeldende regelverk og god regnskapsskikk. Så den biten må du nok betale for ja. Når det kommer til prisen - så virker det som om 12000 var lavt - spesielt hvis de skulle lage ligningspapir også. Det er forresten fullt ut mulig å forhandle om fastpris på regnskapsføringen. Da får du faktura kun for ligningspapirer og ev. rådgivning. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 Fikk svar fra han nå, og han svarte omtrent det samme som du skriver Taxman. Men fremdeles er ikke dette noe som står i avtalen noe sted, så jeg har faktisk nektet å betale den, da jeg syntes det er urimelig å "pøse ut" fakturaer i hytt og gevær. Har snakket med andre klienter, og de har også fått samme faktura, og lurer like mye som meg på hva det kan være. Snakket også med en revisor, og han sa at jeg som klient forventer at arbeidet er opp til standarden uten at de skal kjøre en kvalitetskontroll(som jeg må betale ekstra for) for å sikre at de gjør en god jobb. Fikk også høre en historie om at en annen klient ble fakturert 700kr for "arkivering", altså at de skal ta vare på permene til klienten. Dette ble altså bare fakturert uten nærmere avtale med klienten. Det endte opp med at han nektet og betale, og lagret heller permene sine selv. Så det sier litt om denne regnskapsføreren, og jeg syntes de er på kanten med etikken og god forretningsskikk mot sine kunder. 12.000 var nok alt for lavt i utgangspunktet ja, men jeg visste heller ikke på det tidspunkt hvor man lå an kostnadsmessig for en regnskapsfører. Hvis jeg hadde hørt den reelle summen (24.000 ca), så hadde jeg aldri gått med på det, og sett etter andre alternativ, f.eks å føre selv. Nå får vi se da, er vel momstermin idag om jeg ikke husker helt feil, og jeg har fremdeles ikke hørt et kvekk fra de. Blir vel en ny runde med momskrøll nå tenker jeg. Har selvsagt levert alle bilag, så ballen ligger hos dem, og har ligget der siden starten av måneden. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Nå får vi se da, er vel momstermin idag om jeg ikke husker helt feil, og jeg har fremdeles ikke hørt et kvekk fra de. Jeg tror du blander moms og forskuddskatt på datoen 15/11 1 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. november 2012 Forfatter Del Skrevet 16. november 2012 Jepp, jeg blandet gitt, er heldigvis ikke før 10/12! Så da kan jeg vente med bekymringene ang momstullet ihvertfall til neste måned. Skal møte en revisor i morgen for å diskutere litt, virket som han ville jeg skulle sende en klage-epost som oppsummerer hva jeg har opplevd. Hva tror dere om det? Hva kan jeg vinne på det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå