propax Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Hei, Jeg har en software fra et firma som nå er konkurs, og var eneste bruker av denne softwaren da firmaet eksisterte. Har jeg lov til å videreselge denne varen privat nå i ettertid da denne ikke er nyttig for meg lengre? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 At du har programvaren betyr i realiteten at du har tilegnet deg noe som var (er) konkursboet sin eiendom. Det kalles vel tyveri, og omsetning av tyvegods er heleri. Jeg skriver er i parantes, da jeg ikke vet om konkursbehandlingen er ferdig. Om konkursbehandlingen er ferdig, ble sannsynligvis selskapets eiendeler abadonert (overført) til kreditor(er) med pant. Så vurdert etter norsk lov er det vel både et lovbrudd å ha programvaren og å selge den videre. At du var eneste bruker er ikke relevant. Men det du sikkert er mer interessert i å vite om du har lov på bakgrunn av programvarens lisensbetingelser. Da er europeisk regleverk slik at dette er lov, og gjennom EØS gjelder dette også Norge. Dette uansett hva lisensbetingelsene forteller. 2 Lenke til kommentar
propax Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 Takk for svar. Hvis konkursboet er avviklet og gjordt opp i sin helhet, hva kreves da av meg som privatperson at jeg gjør i dette tilfellet da? Destruere? Jeg har ikke på noen måte ungått og levere fra meg denne SW`en, er vel heller mangel på min oversikt da ansettelsesforholdet ble opphørt og innlevering skulle funnet sted. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg regnet heller ikke med at du har gjort noe bevisst - akkurat det som er tilfelle her har garantert skjedd mange opp gjennom årene. Jeg peker bare på hva som trolig er det formelt korrekte i henhold til norsk lov. Og det er vel i realiteten konkursboet som er ansvarlig for å få oversikt over selskapets verdier. Personlig ville jeg nok beholdt/destruert programvaren i en situasjon der konkursboet er avviklet - dog om verdien var av en viss størrelse så ville jeg nok også vurdert salg privat om det lot seg gjøre uten problemer. Om det ikke nødvendigvis er juridisk helt korrekt, så er jo i realiteten en avsluttet konkursbehandling en situasjon der alle retter og plikter knyttet til et selskap er opphørt (avsluttet). Jeg har i alle fall ingen moralske betenkeligheter med dette i et tilfeller som dette, der man selv ikke har gjort noen bevist ulovlig handling og boet/selskapet egentlig ikke har passet på verdiene. Spørsmålet er hva eventuell kjøper krever av dokumentasjon knyttet til eiendomsrett, lisenser etc. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå