piecreator Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Hello, har Corsair H100 vannkjøling. og 5 andre vifter montert i dataen.. Prøvd speedfan men får ikke styrt noen av viftene der... Følgende specs: CPU (Prosessor): Intel Core i7 2600k 3,4 CPU kjøler: Corsair H100 vannkjøler. RAM: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 - 8GB (4x2GB) GPU (skjermkort): Radeon AMD 6950 2GB Dual Fan Hovedkort: Asus Sabertooth P67 PSU (Strømforsyning): Chieftec Nitro BPS-750C 750watt SSD: Corsair 64GB 525-490 read/write - for Operativ System HDD (Harddisk): Seagate Barracuda 3TB - 7200rpm Lenke til kommentar
otl Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Hvor mange vifter skal du koble på viftekontrollen? Lenke til kommentar
piecreator Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 ehm.. litt grønn her.. men er det ikke mulig og laste ned et program eller no som lar meg styre hastigheten på alle de forskjellige viftene ? Lenke til kommentar
blinc Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 ehm.. litt grønn her.. men er det ikke mulig og laste ned et program eller no som lar meg styre hastigheten på alle de forskjellige viftene ? Jo, hvis viften er koblet til de dedikerte vifteuttakene på HK kan du som regel bruke produsentens eget program for dette Lenke til kommentar
otl Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Fikk ikke styrt mine 3 pin vifter, men satt meg heller ikke så voldsomt inn i det da jeg ventet på en vifte kontroller uansett. Men chasis viftene skal du kunne styre ser det ut som, enten med volt eller pwm Endret 7. november 2012 av otl Lenke til kommentar
blinc Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 HW viftekontroll er å foretrekke ja. Lenke til kommentar
piecreator Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 så det dere sier er at jeg får styrt eller ikke.. viftene er kobla i en sånn "felles for fler" vifter... prøvde og koble en på HK men den aner jeg ikke hvordan jeg får te og starte... prøvde starte datan på nytt men skjedde ingenting... Lenke til kommentar
Sinusn Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 så det dere sier er at jeg får styrt eller ikke.. viftene er kobla i en sånn "felles for fler" vifter... prøvde og koble en på HK men den aner jeg ikke hvordan jeg får te og starte... prøvde starte datan på nytt men skjedde ingenting... Kan styre viftehastighet i bios eller med forskjellige program. Men vill anbefale ein ekstern viftestyring alla Zalman ZM https://prisguiden.no/kategorier/viftestyring Lenke til kommentar
piecreator Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 ok, men når jeg har H100vannkjøling og 4 andre vifter.. hva viftestyring burde jeg kjøpe da? siden jeg tydligvis ikke får styrt de fra et program.. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Hmm H100 har jo 4 viftekontakter på seg, så kan en stille inn intensiteten på selve pumpen low-medium-high. Dette er jo ikke 100% viftestyring men fungerer jo helt ok. (dem er fortsatt dynamisk). Når du kobler H100 pumpen til 1 viftekontakt så skal du ha 4 til overs på hovedkortet ditt. Disse skal kunne styres via software, f.eks Asus sitt egent program. Så bare med ditt oppsett så kan du ha 8 vifter toalt. Men det er jo ofte greit med en viftekontroller. Men ser ikke at du egentlig trenger det. Endret 7. november 2012 av Ekinorak Lenke til kommentar
piecreator Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 ja jeg har koblet H100 og 4 andre vifter på samme viftekontakt.. men hva mener du med asus sitt program? og hvem software ellers kan jeg prøve det ut i? Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 tror asus sitt program heter Asus AI suite fan xpert, men tror ikke det er så veldig bra. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Er det 3-pin eller 4-pin vifter? Mitt Asus Crosshair IV Formula kan ikke ha viftestyring på 3-pin, bare 4. Hvilke viftekontakt har du koblet dem til? En som går direkte fra PSU, eller har du skjøtet en FAN-kontakt fra hovedkortet? I begge tilfeller vil du ikke kunne ha viftestyring. Forsøk å koble hver vifte til hver sin kontakt på hovedkortet. Husk også at pumpa til kjøleren må alltid gå på max. Får du hastigshetsavlesninger i BIOS? Som regel under et eller annet med Hardware Monitor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå