EmanuelAndersen Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Hei. Bare lurte på om noen av dere vet noe om kriteriene for å bli en IT/Driftsonsulent. Hvilken retning må jeg ta. Hvordan er utdanning. Lønn osv Blir glad for alle innspill Mvh Emanuel Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Mange IT-konsulenter som ikke har IT-utdanning i det hele og det store. Jeg jobbet et sted som konsulent når jeg var student. De fleste medkonsulentene var enten elever som hadde gått IT på VGS, studenter fra samme studie som meg (informatikk) eller personer som rett og slett bare hadde interesse for IT og fått jobb der. Årslønn når jeg jobbet der (er vel ca 3 år siden) var på ca 330 000,-. Men tror nok de fleste som tar utdanning ender opp som seniorkonsulenter og systemutviklere. Når det gjelder driftskonsulent er det nok vanlig med minst en 3-årig høyere utdannelse (høgskole eller universitet). Vet ikke hvor gammel du er? Men personlig angrer jeg ikke på veien jeg tok siden jeg har mange dører jeg kan velge mellom. Allmennfag på VGS og deretter en 5-årig utdannelse innenfor informatikk. Håper innlegget var til noe hjelp Lenke til kommentar
EmanuelAndersen Skrevet 12. november 2012 Forfatter Del Skrevet 12. november 2012 Mange IT-konsulenter som ikke har IT-utdanning i det hele og det store. Jeg jobbet et sted som konsulent når jeg var student. De fleste medkonsulentene var enten elever som hadde gått IT på VGS, studenter fra samme studie som meg (informatikk) eller personer som rett og slett bare hadde interesse for IT og fått jobb der. Årslønn når jeg jobbet der (er vel ca 3 år siden) var på ca 330 000,-. Men tror nok de fleste som tar utdanning ender opp som seniorkonsulenter og systemutviklere. Når det gjelder driftskonsulent er det nok vanlig med minst en 3-årig høyere utdannelse (høgskole eller universitet). Vet ikke hvor gammel du er? Men personlig angrer jeg ikke på veien jeg tok siden jeg har mange dører jeg kan velge mellom. Allmennfag på VGS og deretter en 5-årig utdannelse innenfor informatikk. Håper innlegget var til noe hjelp Hjertlig takk for hjelpen Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 HiST Drift av datasystemer. Lenke til kommentar
Tittelspore Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Datateknikklinja på NTNU i Trondheim er tingen hvis du vil bli konsulent innen systemutvikling. Jeg går 5. året her nå. Jeg er ferdig til sommeren og har, i likhet med de fleste andre i klassen min, allerede fått jobb som konsulent. Lønna som nyutdannet ligger på ca 450k i året. Lenke til kommentar
ITRulesForever Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Jeg oppfatter IT og driftskonsulent til å være to relaitvt forskjellige jobbsituasjoner. Jobber selv som IT-konsulent og har en del kontakt med folk som jobber med drift. Min erfaring er at IT-konsulenter ofte jobber i prosjekt med høyt tidspress som betyr mye overtid. Driftskonsulenter har mer 8-16 jobb. (iallfall er det som regel utrolig vanskelig å få gjort noen driftsoppgaver på ettermiddagen når vi IT konsulenter trenger support) Jeg vet ikke lønnen på drift, men som IT konsulent startet jeg på 340 (2005) og steg releativt rask og passerte 1 mill i årslønn for første gang i 2009. Min hverdag er stort sett fylt med programmering, problemløsning og noen få møter for å diskutere problemer med andre. Lenke til kommentar
HHherasen Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Jeg oppfatter IT og driftskonsulent til å være to relaitvt forskjellige jobbsituasjoner. Jobber selv som IT-konsulent og har en del kontakt med folk som jobber med drift. Min erfaring er at IT-konsulenter ofte jobber i prosjekt med høyt tidspress som betyr mye overtid. Driftskonsulenter har mer 8-16 jobb. (iallfall er det som regel utrolig vanskelig å få gjort noen driftsoppgaver på ettermiddagen når vi IT konsulenter trenger support) Jeg vet ikke lønnen på drift, men som IT konsulent startet jeg på 340 (2005) og steg releativt rask og passerte 1 mill i årslønn for første gang i 2009. Min hverdag er stort sett fylt med programmering, problemløsning og noen få møter for å diskutere problemer med andre. Slenger meg på denne tråden jeg også. ITRulesForever, ser at du har hatt en utrolig høy stigning på lønns fronten. Men av nysgjerrighet kan jeg spørre om hvordan utdannelse du tok? Master eller Bachelor? Selv så har jeg tenkt til å studere Programmering:) Lenke til kommentar
ITRulesForever Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Slenger meg på denne tråden jeg også. ITRulesForever, ser at du har hatt en utrolig høy stigning på lønns fronten. Men av nysgjerrighet kan jeg spørre om hvordan utdannelse du tok? Master eller Bachelor? Selv så har jeg tenkt til å studere Programmering:) Jeg tok dataingeninør på Hist og så tok jeg påbyggning på NTNU. Så ja, jeg har både Bachelor og Master. Erfaringsmessig fra min jobb så vil de to årene man sparer på bare bachelor gjøre at man er par på lønn. (Folk med Master får høyere startlønn, men han med bachelor har allerde 2 års erfaring) Dog tror jeg at de med Bachelor kan møte et tak i enkelte bedrifter, men jeg har ikke sett eksempler på det selv. Innenfor it-konsulent bransjen har man som regel mange tittler, junior konsulent, senor konsulent, +++ og man stiger fort i gradene. Ofte er det 100k forskjell mellom slike grader eller mer. I tilegg gir mye betalt overtid muligheter for slik lønnsutvikling. Jeg er selv på 3. nivå etter 7 år og snart er det aktuelt med nivå 4 hvis jeg er flink nok. Lenke til kommentar
HHherasen Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Jeg tok dataingeninør på Hist og så tok jeg påbyggning på NTNU. Så ja, jeg har både Bachelor og Master. Erfaringsmessig fra min jobb så vil de to årene man sparer på bare bachelor gjøre at man er par på lønn. (Folk med Master får høyere startlønn, men han med bachelor har allerde 2 års erfaring) Dog tror jeg at de med Bachelor kan møte et tak i enkelte bedrifter, men jeg har ikke sett eksempler på det selv. Innenfor it-konsulent bransjen har man som regel mange tittler, junior konsulent, senor konsulent, +++ og man stiger fort i gradene. Ofte er det 100k forskjell mellom slike grader eller mer. I tilegg gir mye betalt overtid muligheter for slik lønnsutvikling. Jeg er selv på 3. nivå etter 7 år og snart er det aktuelt med nivå 4 hvis jeg er flink nok. Dette høres jo veldig spennende ut! Selv så regner jeg med å starte med en 3 årig Bachelor og se hva det blir fra der. Etter hva jeg forstår så har innsats og ferdigheter mye med i spillet å gjøre. Forresten hvordan programmeringsspråk er det du bruker mest? Er du java konsulent. Ser at det er veldig mye java stillinger pr dags dato marked her i Norge. Lenke til kommentar
ITRulesForever Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Dette høres jo veldig spennende ut! Selv så regner jeg med å starte med en 3 årig Bachelor og se hva det blir fra der. Etter hva jeg forstår så har innsats og ferdigheter mye med i spillet å gjøre. Forresten hvordan programmeringsspråk er det du bruker mest? Er du java konsulent. Ser at det er veldig mye java stillinger pr dags dato marked her i Norge. Det er ikke dumt å starte med bachelor først og så kan du selv vurdere hva du har lyst til etter 3 år. Går du Master har du ingenting hvis stopper etter 3 år. (hvis du f.eks går skolelei) For min egen del fantes det ikke noen jobber i 2002-2003 (IT krasjet) slik at det var lite aktuelt å begynne å jobbe da. Slik jeg husker det var det bare 3-4 av 90 som hadde jobb når man var ferdig med Bachelor og veldig mange gikk videre på NTNU. På NTNU hadde jeg jobb ca et halvt år før jeg var ferdig. Det er Java som jeg lærte meg på Hist/NTNU. Dog skal jeg innrømme at det var ikke før jeg begynte å jobbe at jeg virkelig begynte å skjønne programmering godt. (jeg fikk toppkarakter i programmering på skolene). På jobb har jeg jobbet ca 50% med Java og 50% med .Net. (c#). Dette er veldig like språk. I løpet av disse årene har jeg fått lov til å være med på å lage mange kule/viktige system for kundene som har leid meg inn. Lenke til kommentar
HHherasen Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Det er ikke dumt å starte med bachelor først og så kan du selv vurdere hva du har lyst til etter 3 år. Går du Master har du ingenting hvis stopper etter 3 år. (hvis du f.eks går skolelei) For min egen del fantes det ikke noen jobber i 2002-2003 (IT krasjet) slik at det var lite aktuelt å begynne å jobbe da. Slik jeg husker det var det bare 3-4 av 90 som hadde jobb når man var ferdig med Bachelor og veldig mange gikk videre på NTNU. På NTNU hadde jeg jobb ca et halvt år før jeg var ferdig. Det er Java som jeg lærte meg på Hist/NTNU. Dog skal jeg innrømme at det var ikke før jeg begynte å jobbe at jeg virkelig begynte å skjønne programmering godt. (jeg fikk toppkarakter i programmering på skolene). På jobb har jeg jobbet ca 50% med Java og 50% med .Net. (c#). Dette er veldig like språk. I løpet av disse årene har jeg fått lov til å være med på å lage mange kule/viktige system for kundene som har leid meg inn. Takk for mange gode svar:)! Jeg kan tenke meg man lærer mye når man begynner å jobbe ja. Ser at Java og C# er det mest brukte og vanlige. Føler jeg allerede har det mest basice av java programmering sittende. Så bli spennende å kunne starte studiene til høsten. Høres veldig spennende ut må jeg si. Men en ennen ting, er det mye overtids arbeid som en IT-Konsulent ? eller har du også normale dager hehe. Lenke til kommentar
ITRulesForever Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Takk for mange gode svar:)! Jeg kan tenke meg man lærer mye når man begynner å jobbe ja. Ser at Java og C# er det mest brukte og vanlige. Føler jeg allerede har det mest basice av java programmering sittende. Så bli spennende å kunne starte studiene til høsten. Høres veldig spennende ut må jeg si. Men en ennen ting, er det mye overtids arbeid som en IT-Konsulent ? eller har du også normale dager hehe. Det er absolutt ikke dumt at du allerde har fått deg noe java erfaring og jeg anbefaler at du jobber med dine egne prosjekter litt på si. Markedet har endret seg litt de siste årene og kundene er nå litt mer kritsik til hvem de lar konsulentfirmene jobbe på prosjekt. Nå er det ofte slik at konsulentfirmaet må sende en liste med CV til programmerne som de tenker å ha på prosjekt og så vil kunde godkjenne dem. Dette fordi kunder ikke vil være med å betale for å trene opp ansatte hos et konsulentfirma. En nyansatt med lite erfaring kan fort bruke mange ganger så langt tid på å programmere noe som en som har 2-3 års erfaring. Jeg vet jo selv at jeg holdt på med problemer i dagesvis, som jeg i dag ville løst på få timer. Selv om jeg koster mer nå grunnet høyere lønn, vil kunden endt med mindre regning hvis dagens meg skulle programmert noe enn den personen jeg var når jeg var nyutdannet. Det er ikke å legge skjul på at det er en del overtid innefor IT, men jeg vil tro at det tilpasses en god del din livssituasjon, (f.eks barn). Jeg har i lange perioder over mange månder jobber rundt 80 timer i uken i snitt, og har vel på det meste hatt ca 110 timer i uken. Det siste halve året har det kanskje vært 60 timer i uken i snitt. (totalt antall timer). Men mange av disse timene er hjemmefra. Lenke til kommentar
HHherasen Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er absolutt ikke dumt at du allerde har fått deg noe java erfaring og jeg anbefaler at du jobber med dine egne prosjekter litt på si. Markedet har endret seg litt de siste årene og kundene er nå litt mer kritsik til hvem de lar konsulentfirmene jobbe på prosjekt. Nå er det ofte slik at konsulentfirmaet må sende en liste med CV til programmerne som de tenker å ha på prosjekt og så vil kunde godkjenne dem. Dette fordi kunder ikke vil være med å betale for å trene opp ansatte hos et konsulentfirma. En nyansatt med lite erfaring kan fort bruke mange ganger så langt tid på å programmere noe som en som har 2-3 års erfaring. Jeg vet jo selv at jeg holdt på med problemer i dagesvis, som jeg i dag ville løst på få timer. Selv om jeg koster mer nå grunnet høyere lønn, vil kunden endt med mindre regning hvis dagens meg skulle programmert noe enn den personen jeg var når jeg var nyutdannet. Det er ikke å legge skjul på at det er en del overtid innefor IT, men jeg vil tro at det tilpasses en god del din livssituasjon, (f.eks barn). Jeg har i lange perioder over mange månder jobber rundt 80 timer i uken i snitt, og har vel på det meste hatt ca 110 timer i uken. Det siste halve året har det kanskje vært 60 timer i uken i snitt. (totalt antall timer). Men mange av disse timene er hjemmefra. Det skjønner seg, det skjer vel forandringer i markedet der med lik linje som andre steder. Jaa det er mye overtid skjønner jeg, når det blir 110 timer i uken da er det litt på kanten hehe. Men lønningene er vel deretter også tenker jeg. Men som du sier så er det vel en bansje med masse overtid. Takk for masse god info! Har lest litt rundt men dette var virkelig nyttig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå