Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen slår seg på av seg selv

Anbefalte innlegg

Hei

Har et lite problem med selvbygd pc, den slår seg på i tide og utide. Har slått av wake up lan, og lignende i bios, pluss noen funksjoner under trådløskort i windows 7. Pcen består av Asus P8Z77-V Deluxe hovedkort, og i5-3570K 3.40Ghz som er overklokket til 4.5 Ghz. Når jeg slår av pcen så ser jeg at den er ikke helt av, det lyser noe dioder på HK og dioder på trådløsekortet, vet ikke om det er vanlig. Har noen tips til problemet? Kan en overklokk føre til slike problemer?

Pc kan slå seg på 5 min etter jeg har brukt den, eller midt på svarte natta, noen dager oppstår ikke problemet.

Endret av Remekboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil alltid lyse dioder på et hovedkort så lenge hovedkortet får strøm fra PSU, noe det gjør hele tiden med mindre du slår av PSU eller drar ut strømkontakten. Helt normalt.

Selv om jeg ikke er sikker, så kan de problemene skyldes at CPU blir for varm og dermed slår av PC'en for å unngå at den blir "fried". Sjekk temperatur på CPU med Coretemp eller HW monitor.

Lenke til kommentar

Takk for svaret, men problemet er at pcen slår seg PÅ, dermed cpu temp kan ikke være årsaken:( skjedde samme i natt også, pcen var på da jeg sto opp, og er 100% sikker på at jeg slo den av i går kveld. Virker nesten slik at hvis jeg slår av pcen med knappen på kabinettet så forblir den av, men slår jeg den av i Windows så slår den seg på i løpet av natten.

Lenke til kommentar

Takk for svaret, men problemet er at pcen slår seg PÅ, dermed cpu temp kan ikke være årsaken:( skjedde samme i natt også, pcen var på da jeg sto opp, og er 100% sikker på at jeg slo den av i går kveld. Virker nesten slik at hvis jeg slår av pcen med knappen på kabinettet så forblir den av, men slår jeg den av i Windows så slår den seg på i løpet av natten.

samme problem som meg i win8. i dvalemodus så vil den slå seg på når en aplikasjon er på i bakgrunnen (i mitt tilfelle XBMC) slår eg av xbmc så holder den seg i dvale. slår eg pcen helt av så starter den aldri

Lenke til kommentar

Så kan du også prøve å gjøre dette:

START -> Task Scheduler -> Task Scheduler Library -> Står det noe der som kan være relevant?

Du sier også i første post at du har slått av Wake up on LAN og "lignende funksjoner", hva er disse lignende funksjoner du har slått? F.eks Wake up on USB?

Endret av Smokeeye
Lenke til kommentar

Ingenting under task sheluder, kjørte kommandoen i cmd og fikk -0 som svar.

Rart dere der, kan det vare noe tull med windows? Kan reinstallering hjelpe?

Nytt problem. Nå har jeg begynt å slå av pcen ved å holde av/på knappen, hvis den starter av seg selv. Er da som regel på innlogingskjermen, og holder av knappen til den slukner. Problemet når jeg slår av pcen på denne måten er at jeg får den ikke på ved å trykke på knappen, må da slå av strømforsyningen, så på igjen, først da får jeg slå på pcen, og da kommer det melding at windows ble feil avsluttet osv.

Endret av Remekboy
Lenke til kommentar

Regner med at du har satt Restore AC Power Loss og de andre valgene i BIOS til Power off/Disabled også etter som du sier du har slått av Wake up LAN og lignende.

Tviler på at Windows kan slå på PC'en, men har du sjekket med å kjøre powercfg lastwake i ledetekst?

Se post #6 og svar i første setningene i post #8 (ang powecfg i cmd). :)

Men skal se om jeg kommer med noen vettuge svar litt senere Remekboy, sitter litt utilgjengelig her akkurat nå.

Lenke til kommentar

Leser tydeligvis ikke alle postene godt nok. :hmm:

Men Wake on LAN og Wake on USB krever som regel at det er noen som prøver å få til gang til PC'en, spesielt Wake on USB som ofte er knyttet til tastatur etc. Hadde det vært et program så ville normalt powercfg lastwake vist hvilket program det er dreier seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...