Gå til innhold

Verksted påstår at S3 er rooted


gloken

Anbefalte innlegg

Min 2 måneder gamle S3 sluttet å fungere etter at den gikk tom for strøm en kveld. Batteriet ville ikke lade i telefonen, men ladet fint i en annen S3. Når jeg prøvde å starte opp min telefon med et fulladet batteri ville den ikke starte. Den ble stående og henge med oppstartsteksten "Samsung Galaxy SIII...".

Jeg forsøkte å få resatt telefonen med Samsung Kies, men uten hell. Så prøvde jeg å komme til "Factory reset" menyen på telefonen ved å holde inne Vol opp, Home og Power, men da kjørte telefonen bare i en loop hvor den vekslet mellom svart skjerm og oppstartsteksten.

Siden jeg ikke kom noen vei, endte det opp med at jeg sendte telefonen til service. Noen dager etterpå kom sjokkmeldingen fra serviceverkstedet. De påstår at "Det har blitt lagt inn uorginalt software på telefonen(root). Garantien bortfaller derfor fra produsenten."

De gir meg valget mellom å betale ca 2700kr for å bytte hovedkortet, ca 600kr for å få telefonen tilbake uten å fikse noe eller så tilbyr de seg å kaste telefonen for meg - helt gratis. Hvordan i all verden kan de påstå noe sånt? Jeg har aldri prøvd å roote telefonen, og heller aldri prøvd å installere noen uoriginal programvare. Er det andre som har vært borti noe sånt eller har tips om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vanskelig å ta stilling til hvem som har rett her, forumbrukeren eller verkstedet, men jeg har fundert over hvor lett det er for et verksted å bare si rootet eller fuktskadet for å enkelt komme seg unna garantibiten.

 

Om du ikke har rootet den bør du i alle fall fortelle dem det på en pen måte. Angående andre apper så lar google folk installere fra andre kilder enn Google Play så der skulle du i alle fall kunne installere hva som helst.

 

En kan jo også spørre hva galt en root egentlig gjør. I de fleste tilfeller gjør det jo telefonen bedre. Fikset selv Jelly Bean på LG 2X i går og endelig er den telefonen brukbar. Jeg sammenlikner en root med formatering av en PC fordi du ønsker legge inn et annet OS og synes nesten det bør være på rette siden av loven.

Lenke til kommentar

Helt enig med IceHeim. Det bør være lovlig. Men igjen, så er det vesentlig enklere å "bricke" en telefon enn en PC.

 

Du kan forøvrig be om skriftlig bevis på at de mener telefonen har uoriginal programvare.

 

Får jeg spørre hvilken butikk du leverte telefonen i? Mange butikker gir sine ansatte muligheten til å gjøre kunden fornøyd - uansett kostnad, så det er ikke umulig at de hjelper deg hvis du er veldig hyggelig. Kostnadene for reparasjonen går uansett på Samsung, så butikken(verkstedet) taper ikke noe på å fikse telefonen for deg.

Lenke til kommentar

....

Jeg var under inntrykket at å "roote" telefonen ikke forandret reklamasjonsretten. Det er essensielt bare å gi degselv en høyer "tilgang" på software-en.

 

Det er blir somom HP ikke godtar at noe er galt fordi man har innstallert Linux på maskinen som ble sendt med Win7.

 

Ta det til forbrukerombudet umiddelbart. Software-error og bytte av hovedkort har ikke noe sammenheng. Og selv om garantien faller bort har du fortsatt 5 års reklamasjonsrett (jeg forstår det er et par rettsavgjørelser som kan ha begrenset det til 2 år ila de siste par årene). Hvis du under "normalt bruk" har fått problemer så skal du ikke betale annet enn returportoen for å få det fikset.

 

Hvis det er slik du beskriver det er det HVERTFALL grunn til å ta det til forbrukerombudet. Svar til verkstedet at de skal avvente svar fra deg, slik at de ikke bare kaster telefonen. Så sender du et detaljert brev/epost til forbrukerombudet, og siterer hva du fikk fra verkstedet. Så skulle hammeren komme hardt ned på verkstedet, ila kort tid. Bare pass på at du er ærlig, har du rootet og gjort ting med software så vær ærlig om det til forbrukerombudet, men presiser at det isåfall er grunnlag for å belaste deg for reinstallering av Android på telefonen, og IKKE behov for bytte av noe maskinvare.

 

hold oss oppdatert!

 

-frank

Lenke til kommentar
Kostnadene for reparasjonen går uansett på Samsung, så butikken(verkstedet) taper ikke noe på å fikse telefonen for deg.

Det stemmer ikke.

 

Hvis verkstedet påstår at reparasjonen ikke er dekket av garanti eller reklamasjonsrett og kunden ikke godtar dette, men butikken allikevel velger å la verkstedet fikse telefonen for å være snille, så betaler ikke Samsung dette. Da er det butikken som må betale for reparasjonen.

Lenke til kommentar

Ny status er at jeg har fortalt (gjentatte ganger) til butikken der jeg kjøpte telefonen at jeg ikke har rootet telefonen eller installert uorginal software, men svarene de gir er veldig unnvikende. De skyver ansvaret til verkstedet, som igjen skyver ansvaret til Samsung. Verkstedet sier at de får opp "Custom" når telefonen startes i download modus, noe de fortsatt ikke har klart å vise meg, og da har de fått beskjed fra Samsung at de ikke kan ta det på garanti. Eneste forklaring jeg kan tenke meg dersom telefonen er rootet må være at den var det da jeg fikk den fra butikken. Men da burde jeg vel ha merket det på noe vis?

 

Jeg har egentlig ikke begynt på den delen med å finne ut av om rooting faktisk er grunn til at garantien skal bortfalle. Kjører foreløpig bare på det at jeg ikke har rootet telefonen eller installert uorginal programvare, da dette faktisk er sannheten.

Jeg har bedt forhandleren gi meg svar på følgende spørsmål:

1. Hvilken uorginal programvare er installert?

2. Når ble dette installert (og når ble telefonen rootet, hvis det er det dere mener jeg har gjort)?

3. Hvis det er installert noe uorginalt på telefonen, hvordan har dette ødelagt hovedkortet som dere sier må byttes?

Dette har de nå videresendt til verkstedet, så jeg forventer svar i begynnelsen av uka.

Parallelt med dette har jeg også sendt en mail til forbrukerrådet for å få noen tips om hvordan jeg bør ta saken videre.

Har i alle fall ikke tenkt til å gi meg uten kamp..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...