Gendarmerie Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Morn Jeg fikk i mars en pengegave fra et familiemedlem (110 000 kr for å være eksakt). Vil dette ha noen innvirkning på min mulighet til å få lån og stipend av Lånekassen? Det generøse familiemedlemmet kontaktet meg i dag og sa at hun foreslå at hun skriver et gjeldsbrev som jeg legger ved selvangivelsen min når den sendes. Jeg kan ikke helt se hvilken betydning det skulle ha, da jeg ikke har inntekt for øyeblikket, og dermed ikke overskrider Lånekassens grense for lån og stipend. Her er beskjeden jeg fikk i sin helhet "Har undersøkt ang de 100 000 du fikk. kontaktet advokat. i og med du er student kan du ikke få gave eller arv da mister du stipend og studie lån. Jeg må skrive ett gjeldsbrev på den summen som du må legge ved selvangivelse ingen betydning for deg, det kan du rive i stykker når du er ferdig studert. Kun praktisk løsning. Send meg mailadressen din så jeg vet jeg har korekt adresse. Jeg sender det til deg, du signerer på den og tar vare på den, jeg trenger ingen kopi i og med det ikke er ett reelt lån" På forhånd takk Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Å gi inntrykk av at dette er gjeld når det i realiteten er en gave vil være ulovlig. Så vidt jeg vet er ikke gaver skattepliktig inntekt. Det går dermed ikke på inntektsgrensen til lånekassen. Dersom det skulle gjøre det, så er du som du sier uansett ikke over inntektsgrensa. Formuesgrensa er på over 300 000, og det er selvfølgelig snakk om nettoformue. Du må med andre ord trekke fra all gjeld (inkludert lånekassegjelden), og da tipper jeg de 100 000 ikke har noen innvirkning på lånet. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 Takk for hjelpen Herr Brun! Har du en paragraf å vise til vedrørende det første du skriver? Jeg vil gjerne vise det til henne selv. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Ligningsloven pgrf 12-1 (1): 1. For skattesvik straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt a. gir ligningsmyndighetene uriktige eller ufullstendige opplysninger når han forstår eller bør forstå at dette kan føre til skatte- eller avgiftsmessige fordeler Jeg er noe usikker på hvordan dette stiller seg når du uansett ikke har nettoformue, men å oppgi som lån det som i realiteten er dine midler kan ganske utvilsomt føre til skatte- eller avgiftsmessige fordeler. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 Igjen takk for god hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå