DJViking Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Kjører nå følgende kommando for å renske en harddisk som jeg tenker å selge. dd if=/dev/urandom of=/dev/sdl1 bs=1M Den har nå gått i nesten 24 timer. Harddisken er på 1TB. Er dette å forvente eller er det noe galt? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 /dev/urandom greier ikke generere data raskere enn 13MB/sek på min laptop (2.4GHz Sandy Bridge i5), så det er en ganske treg måte å overskrive en disk på. Dette med at man må ha random data er vel forsåvidt en myte, så det er nok bare å kjøre på med /dev/zero. (ref http://www.hardware.no/artikler/en-overskrivning-er-nok/109479 ) Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 /dev/null bør holde i massevis. Om du er skikkelig paranoid har man også GNU shred og DBAN. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Du kan sjekke progress med dd ved å kjøre disse to kommandoene. Kill kan brukes til mer enn bare å drepe prosesser! pgrep -l '^dd$' # finner pid til dd kill -USR1 <pid> Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 /dev/null bør holde i massevis. Om du er skikkelig paranoid har man også GNU shred og DBAN. Du mener vel /dev/zero? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 (endret) Jeg mener /dev/zero ja. My bad. Endret 16. november 2012 av Lycantrophe Lenke til kommentar
VirtualBox Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Fullformatering vha Truecrypt gir deg også en disk full av randomdata som du trygt kan gi bort. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Fullformatering vha Truecrypt gir deg også en disk full av randomdata som du trygt kan gi bort. Som du ikke får ved å gjøre en # dd if=/dev/urandom of=/dev/sdX bs=1M ? Sånne produkter mener jeg er totalt overflødige når man forholdsvis enkelt kan oppnå akkurat det samme med en Linux-boks. Og til TS: Ja, det tar lang tid. F.eks. tok det 6 timer å kjøre den kommandoen på en 200 GB disk. "You do the math". Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Holder i massevis med én runde fra /dev/zero. Unntaket er SSD, der går jeg for ATA Secure Erase, siden det ellers er umulig å vite om dataene har blitt ordentlig slettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå