Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kopiere systemnøkkel i Bergen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger å få kopiert opp en systemnøkkel i Bergen da jeg har en bror som har mistet nøkkelen. Problemet er at utleier krever 5000(!) for ny nøkkel, og jeg tror at rekvisisjon for nøkkelen dermed blir problematisk.

Vet at flere steder i Oslo, blant annet MIster Minit gjør dette, men hjelper lite.

Noen som har noen tips til hvordan få seg ny nøkkel, eller steder i Bergen som gjør det? Gjerne konkrete tips.

(det juridiske med utleier her trengs ikke å tas opp)

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg sjekket (i Bergen) var det ingen som ville kopiere systemnøkkel uten at vi hadde papirer på at vi var eier. Ville heller ikke gi oss nøkkelen direkte dersom huseier tok kontakt med dem, den måtte sendes til ham. Så etter egen erfaring blir rådet "begynn å spare!".

Lenke til kommentar

Mister Minit mener det ikke er ulovlig. Og det er mulig at de juridisk ikke bryter noen lov når de kopierer systemnøkler uten de rette fullmakter, men det bryter med en bransjepraksis som har gjort det mulig å begrense antall nøkler på avveie uten å installere et styggdyrt låsesystem.

En systemnøkkel av enkleste sort kostet 180 kr med moms sist min leieboer mistet nøkkel til sin leilighet. Jeg lot han betale 180 kr, verken mer eller mindre. Husleieloven § 3-7 forbyr meg som utleier å kreve noe ekstra gebyr for misting av nøkler. Men, samme nøkkel gikk også til en annen dør til fellesareale, hvis jeg hadde vært veldig nøye og redd for at en skurk fant nøkkelen og fant ut hvor den passet kunne jeg valgt å bytte to låsesylindre og alle nøkler til de to låsene, og kostnadene kunne da ha kommet opp i tusenlapper.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Det du må være obs på ved bruk av feks Mr Minit er at de ikke lager en fullgod systemnøkkel. De bruker ordinære nøkkelprofiler hvor en bit av sideprofilen er filt bort for at den skal passe med TV systemnøkkelsett. I tillegg får du ikke merket/nummerert nøklene slik systemnøklene vanligvis er og en vil veldig lett kunne se at nøkkelen er en kopi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...