Surviver Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Jeg har en venninne som nettopp har oppdaget at det var sopp i leiligheten. Hun har lenge slitt med hodepine og diverse andre symptomer mens samboeren har vært forkjølet lenge. For en uke siden våknet hun av kraftig astma-anfall. De har en mistanke om at utleieren har visst om soppen og bare har skjult det for dem. I så fall, er det da mulig for dem å få penger tilbake/erstatning? Siden min venninne har astma så kan soppen være veldig farlig for henne. EDIT: Har snakket med min venninne. De har gitt beskjed til huseier om muggsoppen og fikk da beskjed om at: "Jeg maler bare over det når dere flytter ut" Endret 7. november 2012 av Surviver Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Be dem melde det ifra til de rette innstansene, det der er helsefarlig og ulovlig. Det blir kanskje vanskeligere å bevise at han faktisk visste om det når de flyttet inn. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 TA BILDER! Dokumenter som faen før det blir malt over! 2 Lenke til kommentar
Surviver Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Be dem melde det ifra til de rette innstansene, det der er helsefarlig og ulovlig. Det blir kanskje vanskeligere å bevise at han faktisk visste om det når de flyttet inn. Har gitt beskjed om at de må ta masse bilder BuffyAnneSummers: Når du sier at de må medle fra til de rette instansene. Hvem skal de kontakte da? Hvor skal de gi beskjed? Endret 7. november 2012 av Surviver Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Der er jeg ikke helt sikker dessverre. Kanskje en advokat kan være lurt? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Tja, stikk innom rådhus eller kommunehus, der vil det være enten et servicetorg eller resepsjon nær døra som vil kunne gi beskjed eller formidle saken videre uansett om de vurderer det som en byggesak (ikke godkjent utleie) eller en sak for kommunehelsetjenesten 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Det er ikke forbudt å leie ut en bolig med mugg. Hvis muggen dukker opp etter innflytting kan det være en mangel som skal rettes av utleier og som kan medføre avslag i leie. Lenke til kommentar
Surviver Skrevet 8. november 2012 Forfatter Del Skrevet 8. november 2012 Ska gi beskjed til min venninne takk skal dere ha Ståle: nei, det vil jo ikke være ulovlig dersom muggsoppen har kommet etter at de flyttet inn. Men det de lurer på, siden han sa at han bare skulle male over det, er om han har vært klar over muggen og allikevel ikke sagt noe. Det er vel ikke lov? Spesielt siden min venninne har astma og det kan være veldig farlig for henne. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Ståle: nei, det vil jo ikke være ulovlig dersom muggsoppen har kommet etter at de flyttet inn. Når muggen har dukket opp er viktig i forhold til husleieloven § 2-6: § 2-6. Forundersøkelse m.v. Det som leieren kjente eller måtte kjenne til ved avtaleinngåelsen, kan ikke gjøres gjeldende som mangel. Har leieren før avtaleinngåelsen undersøkt husrommet eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme utleierens oppfordring om å undersøke det, kan leieren ikke gjøre gjeldende som mangel noe som burde ha vært oppdaget ved undersøkelsen. Dette gjelder likevel ikke dersom utleieren har handlet grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro. Bestemmelsene i første og annet ledd gjør ingen innskrenking i § 2-4 om manglende opplysninger om husrommet. http://www.lovdata.n...17-002.html#2-6 Men det de lurer på, siden han sa at han bare skulle male over det, er om han har vært klar over muggen og allikevel ikke sagt noe. Det er vel ikke lov? Spesielt siden min venninne har astma og det kan være veldig farlig for henne. Det høres ut som § 2-4: § 2-4. Manglende opplysninger om husrommet Det foreligger en mangel dersom leieren ikke har fått opplysning om forhold ved husrommet som utleieren kjente eller måtte kjenne til, og som leieren hadde grunn til å regne med å få. Dette gjelder likevel bare når det kan antas at unnlatelsen har virket inn på avtalen. http://www.lovdata.n...17-002.html#2-4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå