Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blir jeg lurt?

United22

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et problem jeg hadde håpet å få høre deres mening om. Var litt usikker hvor jeg skulle poste dette, men håper noen kan hjelpe meg.

Her om dagen var jeg så uheldig og klarte å rygge inn i naboens bil. Jeg gikk selvfølgelig rett opp til vedkommende og informerte om uhellet. Det var kun naboens bil som tok skade, ettersom det kun var tilhengerfestet mitt som traff frontfangeren hans. Det ble en skade/sprekk i plasten på frontfangeren. Bilen det er snakk om er en mercedes c 200, 1997 mod. Det er ikke snakk om store skaden, men det skal erstattes.

Naboen hadde nettopp vært for å bytte inn mercedesen i en nyere bruktbil. Det ble avtalt at han skulle få 10 000 for innbytte av bilen. Bilen er ikke eugodkjent og jeg fikk i dag vite at det manglet reprasjoner for ca. 20 000 for å få den godkjent. Men bilforretningen ville ha skaden i frontfanger fikset for å ta i mot bilen. Noe som jeg mener er litt rart ettersom dette er en liten sprekk på 5-6 cm i plasten på frontfangeren, dette er med andre ord kun en av utseendemessig betydning, og har ingenting med eugodkjenning eller bruk av bilen ellers. Men reprasjoner på 20 000 for å få den eu-gjodkjent var greit? =/ Kan allikevel forstå det ettersom denne skaden oppstod etter at avtalen om innbytte var gjort.

Naboen skulle sjekke flere alternativer for å finne "billigste" verksted for å få fikset på skadene. Han kom over i dag med to alternativer et på 5450 og det andre på 3750. Begge priser er inkludert moms. Jeg er ingen mekaniker og vet lite om hvor mye slikt koster, vet at det er dyrt å reparere bil. Men å betale 3750 for en bil av verdi 10 000 for å fikse en sprekk i plastikken på frontfangeren, som kun er av utseendemessig betydning, syns jeg høres helt på tryne ut for å være helt ærlig.. nesten halvparten av hva bilen er verdt!! =/ Jeg skal selvføgelig ta ansvar for uhellet og erstatte det som trengs, men vil gjerne høre andres meninger om dette? Blir jeg lurt her, eller er det såpass som må til?

Blir veldig takknemlig for alle tilbakemeldinger :)

Mvh. fattig student! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde finne ut nøyaktig hvilken del som er ødelagt; dette kan bilmodell, karosserinummer og årsmodell + google gjøre til en grei jobb. Så kan du finne ut hva en slik del koster.

Det er ofte mye enklere enn man skulle tro å skifte disse plastdelene på biler, og mange instruksjonsbøker på nettet. Google etter disse også, se om det er noe du klarer å bytte selv (eventuelt om du har en kompis som har litt mekkeerfaring).

Eventuelt kan du kjøpe plast på tube, tette, slipe og lakke over.

Lenke til kommentar

Jeg ble rygget på i min mercedes (E200-1999mod).

Hengerfestet til andre karen laget en fin bulk i plasten under støtfangeren min.

Prisen jeg fikk hos lakkverkstedet var:

800-1200 for delen

1000 for lakkering

650 for arbid med å skru av og på.

Inkl moms kom fakturaen på 3625 kr.

Dette er 2 år siden nå i desember.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et litt ufint møte med en lav mur og min fars bil før sommeren, og det endte med at hele fangeren foran, som er én sammenhengende del, samt venstre tåkelys måtte byttes. Dette kostet godt over det dobbelte av hva naboen din skal få for innbytte av bilen sin.

Konklusjonen er at selv små, tilsynelatende ubetydelige skader kan være svært kostbare å utbedre.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar! :) Var i ugangspunktet ikke i den tro at han prøvde å lure meg. Men i og med at jeg ikke vet så alt for mye på dette område selv, tenkte jeg det var greit å forhøre seg litt rundt. Virker som om dette er en "rimelig" pris.. 3750 er jo ikke all verden, men allikevel en ganske stor uforventet utgift for en student. Og det virker så mye å betale når selve bilen er verdt bare litt over dobbelt så mye. Men dette tar jo ikke bilverkstedet høyde for :p

Igjen takk for raske og gode svar :)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at naboen er fornøyd så lenge det gjøres skikkelig. Å bytte en 1,5m lang plastdel som er festet med 10 plastklips eller 4 bolter er ikke vanskelig så lenge man gjør jobben ordentlig. Er han heldig, er også den nye delen i nøyaktig samme farge som den gamle.

Lenke til kommentar

Jeg synes mange her henger seg opp i hvor mye det koster eller bør koste å fikse en skade på en bil i stedet for å fokusere på at det er snakk om å bruke det som tilsvarer 40-50 % av bilverdien på å fikse en filleskade. United22, du burde tilby deg å kjøpe bilen for kr 10.000. Så selger du den igjen - med skade - for kr 10.000 til noen andre. Det eneste du taper er omregistrering, men det er kanskje ikke så mye på en så gammel bil. Kanskje du også kan selge den med fortjeneste...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du finner noe på disse sidene:

Finndel.no

NBFbildeler.no

Det er samlesider for bruktdeler til bil.

Har ikke så mye peiling på forskjellige bilmodeller, så fant ikke ut hvilke av dem jeg skulle velge. Men hvis du finner den, er det bare til å lete etter deler. Du har jo sett hvordan den ser ut. Eventuelt går det jo an å spør dem om den passer.

Jeg kjøpte frontlykt til min Galant GLi 94, fra en annen Mitsubishi-modell. Så etter min erfaring trenger du ikke nødvendigvis eksakt samme modell.

Blir jeg lurt her, eller er det såpass som må til?
Jeg tolker det slik at det er prisen du er usikker på. Jeg vet ikke, men mitt råd er å sjekke så mange steder du gidder. Priser varierer sinnsykt på slikt. Brukt kan også fungere bra. Jeg var innom en foretning som får inn bruktbiler og selger det som fungerer, og mye av det ser ganske nytt ut. Der jeg gikk (Olas bil) fant de delen jeg trengte fra en annen bilmodell. Nyttig at folka har litt kunnskaper om det, for meg som ikke er mekaniker. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...