Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

ICE .. ustabilt, tregt, dårlig - må dokumenteres!

Anbefalte innlegg

Så sitter jeg med postkassa full av skjegg, med et ICE-abonnement som jeg knapt kan bruke - og med binding ut neste sommer. Hurra.

Å få sagt opp dette er ikke bare-bare, og der er nok flere enn meg som har den erfaringa.

Hadde en samtale med kundeservice igår, og avtalte at de sender meg ei utendørsantenne jeg skal prøve. Jeg skal selvfølgelig prøve den, men jeg bor altså nedi et dalsøkk og alt tyder på at signalet modemet mitt tar inn har vært borti en 3-4 fjellvegger på veien.. jeg har virkelig ikke trua på at ei utendørsantenne vil hjelpe her.

Jeg har ikke fri sikt til senderen.

(En grei sjekk - jeg får best signal på modemet på den siden av huset som ligger i motsatt retning i forhold til nærmeste/beste sendermast)

Det som ser ut til å kunne bli interessant her, er å overbevise dem om at nettet er ustabilt. De ser i sine systemer at joda, dere har jo brukt nettet - nedlasting på 4-5 Gb forrige måned. Og det er selvfølgelig riktig, men dette har til gjengjeld tatt laaaang tid og kostet mange grå hår! (Men det er tilsynelatende ikke viktig).

Igår kjørte jeg noen runder på speedtest.net og midlet til nedlasting 0,3 Mbps, opp 0,03 og ping rundt 400 ms. Dette er IKKE mobilt bredbånd til 299,- per måned, i min definisjon. Greit nok at de ikke garanterer høye hastigheter (inntil 9 Mbps for tiden), men det må da være en grense et sted her.

(For en tid tilbake definerte NPT mobilt bredbånd som noe som minimum skal levere 640 kbps ned og 300 opp om jeg ikke husker helt feil. Mulig denne må leites fram).

Uansett, poenget - ICE mente de ikke hadde dokumentasjon på oppkoblingstid for modemet mitt, så det akter jeg å skaffe. Finnes det så et enkelt program eller liknende jeg kan sette opp på en pc hjemme som logger slikt? Som kan gi ut en enkel og lettfattelig oversikt over dato og klokkeslett hver gang man faktisk har mulighet til å komme seg ut på det store, vide internett og hvor lenge dette er mulig?

Med mindre den utendørsantenna gjør revolusjonerende forskjeller, kommer jeg til å si opp dette og nekte å betale bruddavgiften. Da er det greit å ha litt dokumentasjon å slå i bordet med.

Ref denne karen, som vel ikke prøvde så veldig hardt;

https://www.brukerkl...-94310-mai-2011

(Nei, jeg bor altså - helt sant - et sted der vi ikke har hverken kobber, kabel eller fiber til huset..)

EDIT

Ser jo nå at her er en tråd om temaet fra før også, det er jo spennende. Godt vi er flere som ikke lar seg pille på nesa av slike skrotinger :)

Men jeg behøver uansett tips til hvordan jeg kan dokumentere oppetid på en god måte.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Skremmende tanke ..

I de Generelle vilkår pkt 9 sies det at oppsigelsestiden er 1 mnd, evt annet hvis spesifisert i Abonnementsavtalen. På forespørsel er de foreløpig ikke i stand til å hoste opp en Abonnementsavtale for min del som sier klart og tydelig at jeg har 12 måneders bindingstid ..

Så kan jeg kanskje si opp på en måned allikevel? :)

Hm, huh, de får vel få noen timer til på seg til å hoste opp den avtalen som sier 12 måneder binding først da.. det hadde jo vært sjukt om dette faktisk gikk gjennom.

Dette hører kanskje mest hjemme i juss-forumet, men lell..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Hm. Skremmende tanke ..

I de Generelle vilkår pkt 9 sies det at oppsigelsestiden er 1 mnd, evt annet hvis spesifisert i Abonnementsavtalen. På forespørsel er de foreløpig ikke i stand til å hoste opp en Abonnementsavtale for min del som sier klart og tydelig at jeg har 12 måneders bindingstid ..

Så kan jeg kanskje si opp på en måned allikevel? :)

Hei,

Nå jobber jeg ikke for ICE, men i følge vilkårene så er dette nevnt:

9.6 Ved oppsigelse av abonnement har ICE rett til å

fakturere kunden et bruddgebyr om kunden er innenfor

bindingstid. Bruddgebyret er begrenset oppad til månedsavgiften

ut gjenværende bindingstid. Utstyr som kunden

har fått tilsendt skal ha også returneres.

I henhold til erstatning er følgende gjeldene:

11. Erstatning

11.1 ICE er ikke ansvarlig for avbrudd, mangelfulle

tjenester osv. som skyldes forhold utenfor ICE sin kontroll,

f.eks strømbrudd, brudd på bredbåndstilgang, feil ved

Kundens eget utstyr, feil ved andre operatørers nettverk,

force majeure osv. ICE er kun ansvarlig for skade eller

tap på Kundens person, tredjeperson eller gods i den

utstrekningdette

følger av ufravikelig lovgivning og skaden

kan direkte tilbakeføres til Tjenesten eller bruken av denne.

Dette gjelder likevel ikke hvis feilen skyldes forhold utenfor

ICEs kontroll som ICE ikke kunne forventes å ha tatt i

betraktning ved inngåelse av avtalen. ICE er ikke ansvarlig

overfor Kunden for indirekte tap som følge av mangler, med

mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra

ICE. Ved feil, uaktsomhet eller øvrig ansvar fra ICE, er ICEs

erstatningsansvar maksimalt begrenset oppad til 3 – tre –

måneders abonnementsavgift.

Så her vil du kanskje kunne forhandle om en rimeligere pakke for bruddgebyr om du velger å gå i fra avtalen vil jeg tro, men med en måneds oppsigelsestid om de kutter ned på bruddgebyret. Normalt vil leverandøren kjøre på med en månds oppsigelsestid i henhold til avtalen - dette gjelder da for privatkunder.

Lenke til kommentar

Jo, men om jeg kommer unna med en måneds oppsigelse så er jeg kokfornøyd.

Greia er at de påstår jeg har binding til juli 2013 uten å kunne vise meg avtalen som sier det - ennå.

For å si det sånn, om jeg bare kan få sagt opp dette innen rimelig tid så gidder jeg ikke styret med noe erstatning eller kreditering. Jeg har per definisjon brukt tjenesten, selv om jeg mener den ikke har fungert tilfredsstillende. Vi skal ikke være urimelige heller ;)

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at du får inn best signal i motsatt retning av nærmeste sender, tyder på at du får inn refleksjoner fra et fjell. Dette er ikke så merkelig når du ikke har tilnærmet fri sikt til sender.

Du får prøve deg fram med antenna i den retningen som gir sterkest signal og prøv også å vri litt på polarisasjonen. Refleksjonene behøver ikke være 100% vertikale.

Hvis du klarer å få inn nesten godt nok signal, så kan det gå an å lage et antenneoppsett som har mer forsterkning. Du kan modifisere antennen selv ved å bruke en lengre bom og legge til og justere elementer.

Lenke til kommentar

Det at du får inn best signal i motsatt retning av nærmeste sender, tyder på at du får inn refleksjoner fra et fjell. Dette er ikke så merkelig når du ikke har tilnærmet fri sikt til sender.

Du får prøve deg fram med antenna i den retningen som gir sterkest signal og prøv også å vri litt på polarisasjonen. Refleksjonene behøver ikke være 100% vertikale.

Hvis du klarer å få inn nesten godt nok signal, så kan det gå an å lage et antenneoppsett som har mer forsterkning. Du kan modifisere antennen selv ved å bruke en lengre bom og legge til og justere elementer.

Jeg regner med det er dette også som gir ping på 4-500 ms. Det holder bare ikke.

Og jo, jeg kunne jo sette opp ei hel svær mast i hagen for å få bedre signal, men det spørs om de vil kunne kreve stort mer av meg enn at jeg prøver antenna på veggen et par steder. Så får de heller sende ut en montør om det skal gjøres mer avansert.

Antar du har en ICE-ruter. Kjøpte du den hos forhandler eller gjennom ICE selv? Uansett hvor du kjøpte den, hva betalte du for ruteren?

Forhandler ja, husker ikke prisen. Tror jegbetalte noen hundrelapper. Hvilken relevans har det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forhandler ja, husker ikke prisen. Tror jegbetalte noen hundrelapper. Hvilken relevans har det?

Fordi full pris for ruteren er 1999,- hos de aller fleste forhandlere dersom man ikke binder seg til abonnementet i ett år. (ref. "Greia er at de påstår jeg har binding til juli 2013") Så om du har betalt et par hundrelapper for ruteren (399,- eller 499,- er det vi tar betalt i butikken jeg jobber i) for ICE Alltid, så er du bundet til abonnementet i ett år. Skal ikke være noe problem for verken ICE eller forhandleren du har kjøpt det hos å rote frem kontrakten.

Dersom du ikke har signert noe står du sterkt. Har du signert noe er løpet kjørt når det gjelder å unngå bindingstid.

Prøvd å gå tilbake til forhandleren du kjøpte ruteren hos og si at det ikke ga ønsket effekt? Vi tar imot >90% av ICE-ruterene vi får klager på. Fikser oppsigelsen av abonnement selv, kunden slipper å gjøre noe som helst annet enn å ta hele greia med tilbake til oss (med tilbehør, eske, etc.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

ICE.net er dårlig etter hva jeg har hørt. De leverer ikke i nærheten av den båndbredden man burde fått (nødvendigvis), og i tillegg har de en cap på max download amount som er sinnsyk. Men det funker sikkert som nødløsning for noen. Men å kalle noe så begrenset, tynt og ustabilt for "bredbånd" er å strekke den litt langt.

Lenke til kommentar

Fordi full pris for ruteren er 1999,- hos de aller fleste forhandlere dersom man ikke binder seg til abonnementet i ett år. (ref. "Greia er at de påstår jeg har binding til juli 2013") Så om du har betalt et par hundrelapper for ruteren (399,- eller 499,- er det vi tar betalt i butikken jeg jobber i) for ICE Alltid, så er du bundet til abonnementet i ett år. Skal ikke være noe problem for verken ICE eller forhandleren du har kjøpt det hos å rote frem kontrakten.

Dersom du ikke har signert noe står du sterkt. Har du signert noe er løpet kjørt når det gjelder å unngå bindingstid.

Prøvd å gå tilbake til forhandleren du kjøpte ruteren hos og si at det ikke ga ønsket effekt? Vi tar imot >90% av ICE-ruterene vi får klager på. Fikser oppsigelsen av abonnement selv, kunden slipper å gjøre noe som helst annet enn å ta hele greia med tilbake til oss (med tilbehør, eske, etc.)

Skjønner. Er oppriktig usikker på om noe ble signert da jeg kjøpte, men det vil vel snart vise seg. Såpass kjip kan jeg vel være, at jeg forventer av Ice at de har en kopi av den avtalen hvis den eksisterer. Vi får se, men bra tips å gå til forhandleren, skal vurdere det.

Men nå er jo angrefristen på to uker greit passert også da. Litt seint egentlig å "angre" etter drøye 3 måneder vel?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Skjønner. Er oppriktig usikker på om noe ble signert da jeg kjøpte, men det vil vel snart vise seg. Såpass kjip kan jeg vel være, at jeg forventer av Ice at de har en kopi av den avtalen hvis den eksisterer. Vi får se, men bra tips å gå til forhandleren, skal vurdere det.

Men nå er jo angrefristen på to uker greit passert også da. Litt seint egentlig å "angre" etter drøye 3 måneder vel?

Vel.. ja. Jeg antok vel egentlig bare at du hadde funnet ut at dette ikke var noe for deg innen første måned etter kjøp. Etter tre måneder tror jeg ikke du stiller spesielt sterkt :p

Edit: Burde forsåvidt forstått det iom at alle bindingstider er på ett år og du sa juli 2013. Tenkte ikke over det, beklager. Tror du kan se bort ifra å gå tilbake til forhandler i så fall.

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Vel, noen særskilt abonnementsavtale vil dem ikke vise meg, så jeg får da forsøke å si opp med en måneds varsel pluss inneværende, dvs fra 1. januar 2013 - i henhold til de generelle vilkår som jeg selvfølgelig skal innrømme å ha vært så dum å gå med på. Det er da lov å prøve, er det ikke? ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Vi har ICE på arbeidsplassen min. Uten retningsbestemt antenne får vi så å si ikke signal, men med retningbestemt antenne ligger download på ca 2,5 Mbit/s og upload på ca 3 Mbit/s, ping rundt 90 ms. Dette er med den nye R-90 routeren til ICE.

Har følgende signalstyrke akkurat nå:

EvDo rev. B

Carrier 1 Network RSSI : -68 dBm

Ec/Io : - 5 dBm

Channel No. : 225

PN : 312

Mobile Transmit Power : -21 dBm

Lenke til kommentar

Og det bekrefter jo at dette konseptet deres faktisk fungerer - i rettferdighetens navn. Men da altså kun under relativt gode forhold. Jeg tenker du har også (relativt) fri sikt til en sendermast?

(Jeg har RSSI rundt -90 .. og Rev. A)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Hm.hm. Hvordan er stabiliteten da uten antenne? En stor del av problemet mitt er at dette ser ut til å falle ut i ett kjør, ikke bare at hastigheten er laber (jeg kunne forsåvidt levd med lav hastighet, om det bare hadde vært stabilt og jeg slapp "404" for annenhver nettside..)

Lenke til kommentar

Jeg regner med det er dette også som gir ping på 4-500 ms. Det holder bare ikke.

Det er ikke primært radiorefleksjoner som gir deg så høy ping (selv om multipath kan forvrenge signalene litt). Det er bare snakk om noen mikrosekund i ekstra avstandsforsinkelse. I hovedsak antar jeg at det er svak signalstyrke som er problemet.

Krokan bekrefter vel dette med å skrive at forskjellen på intern antenne og retningsantenne er som dag og natt.

Lenke til kommentar

Krokan bekrefter vel dette med å skrive at forskjellen på intern antenne og retningsantenne er som dag og natt.

Jeg har nok glemt å skrive at jeg har prøvd retningsantenne - uten hell. Montert på husveggen, i flere forskjellige retninger både med tanke på direkte mot senderen og eventuelle reflekterte signaler. Det gjorde en forskjell, men den var nærmest umerkelig. Jeg hadde fortsatt ikke bredbånd.

Antenna nevnt i første post er en annen type som ikke er retningsavhengig men som bare fanger opp signalene bedre slik jeg har blitt fortalt på telefon fra kundeservice (en flat sak?). Den er på vei i posten, men for å være ærlig så har jeg ikke helt trua.

EDIT

Det er nok den som heter panelantenne i webshopen på nettsidene deres. 800 kr koster den .. hurra.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...