Arve28 Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Har en del LP plater jeg ønsker å få brent til CD. Hvordan er dette mulig? Kan jeg bruke en inngang på Creative audigy lydkortet? Må jeg ha et program for å få det over til HD? Hvordan får man bort knitrelyden på LP-platen før jeg brenner. Noe program jeg bruker. Brenner vanligvis i Nero 6.0 Lenke til kommentar
John P. Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Du trenger først en overgang; en ledning som går fra to stereo RCA "phono"-plugger, til én 3,5mm stereo "jack"-plugg. Spør i en butikk og de finner det frem for deg hvis du ikke vet hva det er. Avhengig av hva slags platespiller du har, så kan du nå enten plugge RCA kontaktene inn i platespilleren og så "jack'en" inn i Line-In porten på Audigy kortet, eller koble dem til forsterkeren platespilleren er koblet til, og så til Audigy'en. Det avhenger av hvor sterkt signalet fra platespilleren er; noen med MM pickup kan du vel muligens koble direkte til Audigy'en. Anbefaler deg vel uansett å koble via forsterkeren, så du får et sterkt signal inn. Så går du inn i lydinnstillingspanelet for Audigy'en, og sjekker volumet på Line-In inngangen, samt at inngangen ikke er "mutet"(pass også på volumet fra forsterkeren hvis du velger å koble via denne). Nå trenger du programvare. Her er det ganske mye å velge i, men jeg vet at Cool Edit (Pro og 2000)er bra og forholdsvis enkelt å bruke. Hvis du spør konkret etter programvare som kan fjerne støy fra opptak, og så lagre musikken, så har de vel det i mange butikker - mener jeg så et tilbud på noe hos Lefdal eller Elkjøp her forleden faktisk(ikke Cool Edit, men noe annet lignende). Med dette kan du både ta opp lyden fra platespilleren, og etterpå filtrere bort støy/knitring. Vær litt forsiktig med de automatiske støyfiltrene, for hvis man bruker dem for mye vil lyden bli litt "pakket inn i bomull". Håper du har brukbare høytalere til PCen, for da blir denne jobben enklere/resultatet bedre. Du kan også fjerne enkelt-"knepp" i lyden manuellt med dette programmet hvis du har tålmodighet til det. Hvis du gjør en god jobb blir disse kneppene borte nesten uten at det går an å høre at du har filtrert bort noe. Når du er ferdig med å redigere en låt, lagrer du den som en .wav fil. Deretter, når hele plata er ferdig redigert og lagret, bruker du Nero til å brenne CDen. Du kan jo også lagre som .mp3 og få flere plater inn på en CD, men dette avhenger vel mye av hvor nøye du er på lydkvaliteten, og kvaliteten på stereoanlegget du skal spille av CDen på etterpå. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå