Gå til innhold

Hvordan lettest/raskest overføre filer mellom 2 pcer

dapre

Anbefalte innlegg

Hei. Har to pc'er som jeg gjerne vil overføre filer til/fra. Har tidligere flyttet en usb hardisk mellom dem, men dette er for tungvindt, da jeg gjør dette ofte, og at det er snakk om STORE tv-opptaksfiler.

Har nå prøvet å overføre filer via kablet nettverket (internett) som begge maskinene var tilknyttet. De er koblet til en ruter på 100 Mbps (12,5 Mbytes/s).

En dyrere 1000Mps ruter tror jeg ikke er aktuelt.

Samtidig som dette fungerte fint og var veldig lettvindt, var hastigheten i forhold til bruken av usb disken skuffende.

Vurderer å bruke en Usb Link kabel. feks denne :

http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:2748872

De oppgir hastigheten til å være full USB 2.0 på 480 mbps (60 Mbytes/s)

Er dette er realistisk hastighet ? Dvs like kjapp som en normal usb 2.0 overføring ? Den vil altså gi samme hastighet som den jeg har til/fra usb harddisken ? Takk for alle råd og tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare bruke en nettverkskabel direkte mellom PC-ene?

Har gjort dette med krysset kabel et par ganger. På nyere PC-er skal man kunne bruke en helt vanlig TP-kabel mellom PC-ene, så vil nettverkskortene "krysse" kablen selv.

Kunne i alle fall være verdt en forsøk. Altså å bare forbigå hele ruteren, som kan være en flaskehals.

?

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Nettverkskabel ja...det har jeg ikke tenkt på. Hvor kjappt er dette da ? 1000Mps ?

Eneste ulempen er at den ene maskinen (bærbar) bare har en (1) Ethernet port. Denne er i utgangspunktet opptatt til internett (nettverket). Kan jo alltids trekke den ut, og sette i en ny kabel direkte til den andre. Litt tungvindt og ikke helt optimalt. Vet ikke hvor greit det er at nettverket blir brutt av og på på den måten. Enten i forhold til internett (oppdateringer) eller i forhold til fildellingsnettverket. Antar at det blir noe forvirring etter hvert som jeg trekker ut og plugger inn i hytt og pine :) ?

Sånn sett er en usb link kabel bedre, i den forstand at den ligger ledig og klar til bruk fra usb hubben, og må bare trekkes bort til den andre maskinen. Hvis det fungerer fint, ligger det allerede klart kabelgate som jeg kan legge den permanent i og ha den permanent tilkoblet begge maskiner. Takk

Lenke til kommentar

Det som er enklest er å skaffe deg en gigabit switch, koble den i router og PC-er i switch.

Hvor fort det vil gå avhenger av PC-ene du har, så det vil nok gå så fort som det kan gå.

http://www.komplett....aspx?sku=315248

Takk for svar :) Har ikke noen særlig kunnskap om dette med nettverk. Men hvorfor er det slik at en switch vil få max hastighet (i forhold til pc), mens routeren er begrenset til 100 Mbps - spesiellt siden switcen er koblet til ruteren ?? Og hvorfor er ruterens hastighet max 100 Mbps, når kablene i seg selv klarer så mye mere ? Er det krypteringen som gjøre det ? I så fall går det ann å "skru av" dette i forhold til fildelingsnettverket mitt (homegroup) som bare kommuniserer mellom mine egne maskiner og ikke trenger noen kryptering ? Bare tenker høyt nå...:) Takk

Lenke til kommentar

Du vill ( som han ananashapå sei ) få en maxsimal hastigheit på de hdd-en din klare, de kan variere veldig, fra 5 til 40 MBps. Som då vill sei att overføringshastigheita di ikkje vill ver så veldig høg. Me ssd så fer du mange dobla den hastigheita. Der kan du få f.eks 550 (lese) å 500 (skrive).

så vist du vill opp i hastigheit, så må du nesten ha ssd.

Lenke til kommentar

Begrensingen er nå switchen i routeren din. På USB 2.0 vil du oppnå ca 40MB nettohastighet ved filoverføring.

Du kan jo automatisere prosessen med overflytting av filer. http://www.techsupportalert.com/best-free-folder-synchronization-utility.htm#allwaysync

Forøvrig er det ikke dyrt å kjøpe seg en router som takler gigabit. Eks: https://www.deal.no/...R1043ND%28DE%29

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Takk for svar :) Har ikke noen særlig kunnskap om dette med nettverk. Men hvorfor er det slik at en switch vil få max hastighet (i forhold til pc), mens routeren er begrenset til 100 Mbps - spesiellt siden switcen er koblet til ruteren ??

Routeren har en innebygget switch. Det fåes som nevnt gigabit routere også

Lenke til kommentar

Trodde tidligere at det var snakk om overføring av store filer "en-og-annen" gang. Om du bruker kablet nettverk/internett. Vil jeg foreslå en switch, som andre sier.

Skal du ha en ny ruter, er det ikke bare å bytte ut den gamle(av flere ganger). Om den nye skal være der i tillegg til en annen trådløs ruter, må man nesten deaktivere antenne på den gamle, for å unngå forstyrrelser.

Poenget er at det fort kan bli styr med ny ruter, så en 4-8 ports switch kan virke som veien å gå. Selv vil jeg anbefale Cisco(Linksys), men det kan godt hende noe annet passer bedre for deg :)

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Man må først se hvor flaskehalsen sitter før man oppdaterer noe

Sant nok. Ikke så lett for andre å se mine behov, uten at jeg går i trøttende detaljer.

Kjapp sagt er nuværende oppsett som følger :

Tv opptak gjøres på esktern USB 2.0 harddisk1

Endelig skriving/lagring (etter redigering) foregår til ekstern usb 2.0 harddisk2.

Begge diskene er tilkoblet en bærbar, dedikert mediecenter pc.

Selve redigeringen foregår på en annen pc, da dette er kraftigere kassepc som man kan sitte behagelig å jobbe effektivt med.

Det skal altså leses fra og skrives til ekstern USB 2.0 harddisk, så da blir teoretisk hastighet ikke høyere en USB 2.0 på 480 mbps. Sånn sett mener jeg en link usb kabel er god nok, og enklest å sette opp?

Blir litt forvirret av dette med switch og ruter, og ser ikke helt forskjellen. Bruker forøvring KUN kablet nettverk. Skeptisk til trådløst, og har ikke behovet. Basta. Hvis jeg skal bruke nettverk, må det være kunne ta hånd om både internett og kommunikasjon mellom maskinene samtidig. Ikke seperat eller hver for seg.

Lenke til kommentar

Router er en "smart" switch. Switchen har kun som oppgave å koble ulike enheter sammen. En router har som oppgave å koble de lokale enhetene til internett og inneholder ofte firewalls og annen snacks. Man kan si at en router har en switch innebygd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Det som er enklest er å skaffe deg en gigabit switch, koble den i router og PC-er i switch.

Hvor fort det vil gå avhenger av PC-ene du har, så det vil nok gå så fort som det kan gå

Ok, tror jeg forstår nå..håper jeg...

1. Du kan ha en (1) switch for å KUN koble sammen maskiner, men kan da ikke koble deg til internett, siden switcher ikke har brannmur ?

2. Du kan ha en (1) ruter, med innebygget switch, men kommunikasjonen mellom de to maskinene er da begrenset av hastigheten på ruteren ?

3. Du kan ha en ruter på kun 100 mbps, men ved å koble på en switch (ekstra boks) på 1000 mbps, vil kommunikasjonen mellom maskinene være 1000 mbps ?

Hvis dette er riktig, ønsker jeg ikke å tilkoble en ny switch til min nuværende router. Selv om det er den billigste løsningen. Det betyr bare ytterligere en boks som trenger strøm. Det er fullt nok i stikkontakten..

Går heller for en NY 750 mbps eller 1000 mbps router.

Dette var den billigste 1000 mbps ruter jeg fant via Kelkoo. Kun ca kr 500,- innkl frakt var jo ikke så ille.

https://www.deal.no/...paign=DIR%2D652

spm :

A : Kan man slå av selve trådløsdelen av ruteren, hvis man foretrekker kablet nettverk ? Finner ingen gigabit rutere som IKKE er trådløse.

B: Noen rutere har feks en 300 mbps + 450 x mbps. Får man da 750 mbps tilgjengelig til overføring mellom maskinene ?

C: Hvorfor er 1000mbps rutere (tilsynelatende) dyrere en 100 mbps ?

Takk

Endret av dapre
Lenke til kommentar

1. Altså forskjellen mellom en switch og en router er på hvilket grunnlag de kjenner igjen data maskiner, og litt annet. En router bruker IP-adresser, mens en switch bruker MAC-adresser. En router som man finner i hus inkluderer switch, brannmur og mye annet snacks slik at man slipper å ha så mange bokser. For at maskiner skal snakke sammen trenger de IP-adresser, så kun en switch fungerer ikke alltid like bra.

2. Switchen i routeren, ja.

3. Ja, så lenge maskinene er koblet til switchen.

Det vil bli en boks ekstra, ja.

A Ja, selvfølgelig

B Så vidt jeg vet er detr oppgitt slik fordi routeren støtter 2.4GHz og 5GHz og hastigetene hører til de respektive båndene. Dette er kun trådløst. Routeren du har linket til kjører 1Gbit på tråd.

C Jeg vil anta det er fordi det er mer krevene å lage maskinvare til 1Gbit nett enn 100Mbit.

Lenke til kommentar

Takk for svar fra alle :)

Den er også billigere 

oops...min feil. Må være 300M benevnelsen som forvirret meg. Takk. Da går jeg for den i stedet :)

Forøvrig har den trådløse delen ingen betydning for meg. Jeg kabler alt. Andre fancy funksjoner har jeg ingen peiling på - eller bruk for. Men så lenge den er like bra som noe annet (eller bedre) og billigere, er jo det helt topp.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen. Nå har jeg endelig fått i hus den gigabit routeren som det ble henvist til i denne tråden. TP-link TL-WR1043ND.

Men det noen glemte å nevne/spørre om, er om alle pc'er i nettverket mitt støtter gigabit hastigheter...for den later det ikke til..?

Jeg har to pc'er i nettverket. Den ene er en kasse-pc som har et "Realtek pcie gbe family controller" nettverkskort. Dette ser ut til å støtte 1000 mbps.

MEN den andre pc'en er en bærbar Acer med et "Atheros AR8152/8158 PCI-E Fast Ethernet Controller" nettverkskort. Dette ser IKKE ut til å støtte 1000 mbps. I så fall er jeg like langt, da denne blir flaskehalsen i systemet :(

Acer maskinen med Atheros kortet :

post-24588-0-56767100-1354975734_thumb.jpg

post-24588-0-53753300-1354975745_thumb.jpg

post-24588-0-87411000-1354977221_thumb.jpg

Hvorfor det vises to ekstra trådløse koblinger på den bærbare og ikke på kasse-pc, vet jeg ikke. Hastigheten er oppgitt til å være KUN 100 mbps.

-------

Kasse-pc med Realtek kortet :

post-24588-0-55315400-1354977236_thumb.jpg

post-24588-0-76636100-1354977250_thumb.jpg

post-24588-0-14833800-1354977264_thumb.jpg

Ingen ekstra trådløse koblinger, og oppgitte hastighet er 1000 mbps.

-------

Filkopiering FRA kasse-pc TIL bærbar :

1. Nettverksbruk 100 %

2. Overføringshastighet ca 12.5 MB/s

3. Brukt tid ca 33 sek.

Filkopiering FRA bærbar TIL kasse-pc :

1. Nettverksbruk 10 %

2. Overføringshastighet ca 12.5 MB/s

3. Brukt tid ca 33 sek.

SÅ, er jeg like langt med den nye routeren (1000 mbps), og kan like gjerne sende den i retur og koble tilbake den gamle routeren (100 mbps) ??

Takk

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...