Gå til innhold

"lite" fps med 9800 pro i cs


bassmania

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MrLee - Hva har Hz'en på skjermen med fps'en i spill å gjøre?

 

Da jeg brukte de gamle driverene, husker ikke helt vilke, så fikk jeg jo 100 fps konstant, problemet kom når jeg byttet til nye catalyst 3.7 for da holder fps seg på 60.

Å det hjelper ikke å bruke noen refrehsfix for meg for 1600x1200 på min skjerm går ikke med mer enn 60Hz. Og ja - jeg brukte den oppløsninga på de gamle driverene også!

Lenke til kommentar
MrLee - Hva har Hz'en på skjermen med fps'en i spill å gjøre?

 

Da jeg brukte de gamle driverene, husker ikke helt vilke, så fikk jeg jo 100 fps konstant, problemet kom når jeg byttet til nye catalyst 3.7 for da holder fps seg på 60.

Å det hjelper ikke å bruke noen refrehsfix for meg for 1600x1200 på min skjerm går ikke med mer enn 60Hz. Og ja - jeg brukte den oppløsninga på de gamle driverene også!

 

 

Når vsync er på så har Hz på skjermen noe å si. Default når du legger inn nye drivere er vsync på. Før hadde du av, dermed kunne du kjøre 100fps.

Skjønner ikke at du orker å kjøre så høy oppløsning da fåtall av skjermer faktisk er bra nok. Uten vsync blir man jo gal av å spille. Mulig du ikke ser at det ser dritt ut, men når man har vendt seg til å kjøre vsync 100fps i 1024 med god skjerm ser man at det er drit stygt med noe annet.

Lenke til kommentar
MrLee - Hva har Hz'en på skjermen med fps'en i spill å gjøre?

 

Da jeg brukte de gamle driverene, husker ikke helt vilke, så fikk jeg jo 100 fps konstant, problemet kom når jeg byttet til nye catalyst 3.7 for da holder fps seg på 60.

Å det hjelper ikke å bruke noen refrehsfix for meg for 1600x1200 på min skjerm går ikke med mer enn 60Hz. Og ja - jeg brukte den oppløsninga på de gamle driverene også!

 

Huff, Hz = fps. Fps = Hz. Ser du sammenhengen nå?

 

Hvis skjermen din vise 60 hz(fps). Ka e då vitsen med at skjermkortet gir 100 fps(hz), altså 100 oppdateringer i sekundet hvis skjermen bara viser 60 av de.

 

Anyways. Test dette. Skru av Vsync. gå inn i ett spill du endel (first person shooter helst, ikkje mye å si i civ3 ;)). Så ser du raskt opp og raskt ned. Hvis det ikkje e noe galt med deg burde du se klare forstyrelser i grafikken som går horisontalt over skjermen din. Burde komma litt under midten på skjermen din @ 60hz. Prøv så med Vsync på. Nå e forstyrelsen borte. Og nå må du foralltid ha på Vsync, for når du først har lagt merke til den stripa over skjermen komme an alltid til å hjemsøka synet dit når Vsync av :p

Lenke til kommentar
Nå kan det hende at jeg er helt på jordet, men har ikke innstillingene på skjermen noe å si?

 

Dersom den er stilt til 75 hz, vil ant. FPS i CS gå over det?

 

har ingenting å si md hz... før kjørte jeg en skjerm @ 30 hz ... 100 fps...

 

 

bassmania: gjør som akzj0n sa..... husk og ha av vsync... skal funke fett

 

 

halflife er bygget opp rundt 72 fps, er usikker men som nevnt kan denne kansje være satt til dette default. max_fps 100 eller er det fps_max? vil fikse det, ellers med vsync på vil du ikke kunne overskride hz skjermen din opererer på. Denne kan være feilinstilt og programmer som rivatuner kan fikse problemet.

Lenke til kommentar

Når vsync er på så har Hz på skjermen noe å si. Default når du legger inn nye drivere er vsync på. Før hadde du av, dermed kunne du kjøre 100fps.

Skjønner ikke at du orker å kjøre så høy oppløsning da fåtall av skjermer faktisk er bra nok. Uten vsync blir man jo gal av å spille. Mulig du ikke ser at det ser dritt ut, men når man har vendt seg til å kjøre vsync 100fps i 1024 med god skjerm ser man at det er drit stygt med noe annet.

 

-Har ikke på vsync med de nye driverene-får fremdeles ikke til å kjøre 100fps i cs, med fps_max 100.

-Liker å ha høy oppløsning da jeg liker å ha mye plass i programmer, sammt at i cs så går det ikke å ha 1280x1024, men 1280x960 som ser noe ufyselig ut! å 1024x768 blir for "stort" på en 19".

 

Hvis skjermen din vise 60 hz(fps). Ka e då vitsen med at skjermkortet gir 100 fps(hz), altså 100 oppdateringer i sekundet hvis skjermen bara viser 60 av de.

 

-Så fordi skjermen kjører på 85Hz ved 1280x1024 i f.eks Q3 så ser man ikke forskjell når fps er over 85Hz? vet om en god del som ikke orker å ha fps under 125 i Q3, helst over!

-Hva er da vitsen med at f.eks. 3dmark viser fps over 200?

 

-Har lagt merke til en linje nesten nederst der grafikken er _litt_ mer detaljert enn over ja, men at det er plagsomt er å ta hardt i!

Lenke til kommentar

Du vet vel om at Windows sette Hz på skjermen til 60Hz i OpenGL. Måten eg fikse det på e å gå inn i skjermproperties og tvinge Hz til 100 Hz på oppløsningen eg har i windows (og stort sett alt annet) 1280x1024. Gå på Monitor delen inne der som du finne OpenGL og alt annet med cata driverene.

 

 

Samme gjelde for alle spill.

 

3dmark teste hardwaren din, ikkje skjermen. Skjermen din vise fremdeles ikkje mer fps en an takle på den oppløsningen.

 

Mer detaljert? Du tenke vel på AF du da Skrur du AF på x16 får du fin grafikk hele veien. Har du ett bra ati eller nVidia kort så trenge du jo ikkje å ha av AA og AF heller. Med mindre du trives med dårligere grafikk da.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg greier å stille min til mer en 85Hz i 1280x1024, oppløsning under det bruker jeg ikke!

 

Med mer detaljert mener jeg:

CS: Dust2 f.eks. - Dersom jeg ser rett fram, som jo hender titt å ofte :-) , så kan ser jeg detaljene på bakken mer detaljert opp til den streken og over streken så blir bakken litt mer utydelige dersom du skjønner hva jeg mener... tror det var slik, kan teste når jeg kommer hjem. er fremdeles på jobb!

Lenke til kommentar
LOL :lol: 200 kor har du det fra ?

 

Et menneske oppfatter bare 25fps (øyet) det vil si at du bare kan se 25 bilder i sekundet (FramesPerSecound).

 

Det har ingen ting med ditt sjermkort og gjøre! du som må lære deg litt meir om spillet men ellers er /fps_max 101 rett.

 

 

...et menneskeøye oppfatter bare 12fps, høres lite ut ?, men er sant

Lenke til kommentar

litt offtopic:

mennesket oppfatter fra under 1hz til mange tusen millioner hz (overdrevet vet).

hvis ikke hadde vi vært fargeblinde, da forskjellige farger har forskjellig Hz.

i forbindelse med "levende bilder" oppfatter mennesket alt under ca 20 hz som hakkete. på kino av gamle typen analoge, brukes 24 hz, eller 24 bilder i sekundet. på vhs og tv-sendinger er det 25 hz. en normal tv er på 50 hz, som tilsier at hvert bilde vises to ganger, 100 hz tv'er 4 ganger.

så egentlig skulle 25 hz være nok for ett normalt menneske, selv i de mest krevende spill, men av en eller annen grunn virker det ikke sånn.

er ikke så mye inne på hvorfor og slikt, så det spørsmålet må andre svare på.

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg greier å stille min til mer en 85Hz i 1280x1024, oppløsning under det bruker jeg ikke!

 

Med mer detaljert mener jeg:

CS: Dust2 f.eks. - Dersom jeg ser rett fram, som jo hender titt å ofte :-) , så kan ser jeg detaljene på bakken mer detaljert opp til den streken og over streken så blir bakken litt mer utydelige dersom du skjønner hva jeg mener... tror det var slik, kan teste når jeg kommer hjem. er fremdeles på jobb!

 

Sikker på at du ikke snakker om Mip-Map level her?

Lenke til kommentar

grunnen til at du bare får 60FPS er at windows setter maks Hz i spill til 60 som default, samme hva F. du har på desktopen i samme oppløsning, dette må du "fixe" med refreshlock, rivatuner eller whatnot for at du skal få høyere fps, hvis du ikke skrur av v-synch, da driter spillet i hvor mange Hz det er på skjermen, men du får sånn "tearing" i grafikken

 

min mening er at det er best å stille inn mest mulig hz på skjermen i spill, ved hjelp av refreshlock, eller rivatuner, eller hva du nå måtte ønske, skrive inn FPS_max 101 i CS, og beholde v-synch på i driverene...

Lenke til kommentar

grunnen til at du bare får 60FPS er at windows setter maks Hz i spill til 60 som default, samme hva F. du har på desktopen i samme oppløsning, dette må du "fixe" med refreshlock, rivatuner eller whatnot for at du skal få høyere fps, hvis du ikke skrur av v-synch, da driter spillet i hvor mange Hz det er på skjermen, men du får sånn "tearing" i grafikken

 

min mening er at det er best å stille inn mest mulig hz på skjermen i spill, ved hjelp av refreshlock, eller rivatuner, eller hva du nå måtte ønske, skrive inn FPS_max 101 i CS, og beholde v-synch på i driverene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...