Gå til innhold

[Løst] Modemet finnes ikke DSL-tilkoblingen.


Anbefalte innlegg

Heisann og hoppsann. For starters, dette er første gang jeg setter opp modem og før forrige uke hadde jeg aldri sett så nøye på en veggkontakt osv før.

 

Problemet mitt er at det virker som veggkontakt-ledningen ikke passer til splitteren, eller at den ikke klarer å sende signaler til splitteren, som igjen gjør at DSL ikke finner tilkobling. Jeg vet ikke om det er ledningen mellom veggkontakt og splitter som er ødelagt, eller om det er en gammel type eller hva det er og siden jeg ikke gadd å sitte og kaste bort penger på ventemusikken til telenor så sjekker jeg om det kanskje er noen her som vet hva det kan være. Jeg legger ved noen bilder av kabelen som stod i veggkontakten da jeg flyttet inn, og jeg la den ved siden av vanlig nettverkskabel slik at man ser størrelsesforholdene.

 

post-232600-0-88692700-1352226982_thumb.jpg

post-232600-0-66685800-1352227010_thumb.jpg

post-232600-0-37763900-1352227036_thumb.jpg

post-232600-0-70199500-1352227062_thumb.jpg

 

Jeg trodde forøvrig dette var en RJ11 kontakt, men det er det kanskje ikke? Eller?

 

*noob*

 

Har forøvrig dette modemet:

http://www.telenor.no/privat/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel_p2812/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde da RJ45 hadde flere ledninger inne i kontakten. Denne har bare 2, trodde det var 4 på RJ45? Jeg har ikke peiling, jeg blir bare frustrert over at modemet ikke reagerer på DSL når jeg plugger det inn fra splittern til modemet. Det starter ikke lyse, nothing. Jeg er avhengig av internett siden jeg er IT-student, men skal sjekke om det er en overgang der og så skal jeg prøve på nytt. Takk.

Lenke til kommentar

Det ser ut til å være en RJ45-kontakt, og skal være samme som passer bak på P2812-mulitmodemet. Men i esken som fulgte med burde det også være en overgang fra RJ11 -> RJ45 hvis jeg ikke husker helt feil.

 

 

Mvh Faller

Det gikk ikke da heller. Forresten så ser det ut til at veggkabelen er for liten til pluggene. Den er for liten til overgangen, og den er for liten til splitteren. Den sitter så vidt fast og det kommer ikke noe klikk når den plugges inn. Bah, hvordan type kabel er detta her a?

Lenke til kommentar

Her er kabelen fra veggkontakten sammen med en RJ45 kabel.

post-232600-0-89014500-1352229670_thumb.jpg

 

Her er kabelen i splittern:

post-232600-0-01795800-1352229708_thumb.jpg

 

Og her ser dere at den ikke "setter seg fast" i sporet i splittern:

post-232600-0-08915600-1352229744_thumb.jpg

 

 

Sukk

 

Kan ta bilder av begge sider.

 

Sec.

 

Jaja, nå brakk clipsen på den ene siden. Da må jeg vel kjøpe ny kabel uansett. Da må jeg bare være sikker på at det faktisk er en RJ11 kabel da?

Lenke til kommentar

Her er forskjell på telefonkabel og nettkabel:

 

rj11-45.gif

 

Det ser ut som du er på jakt etter en RJ 11 kontakt som oftest brukes av Telenor for dems DSL-model (forøvrig ikke noe bra greier...).

 

Dem krever en splitter på linjen slik at du kan bruke telefon + internett samtidig.

 

Er i hvert fall slik jeg ser det...

Lenke til kommentar

6P6C står jo for 6 Positive 6 Contact, det vil si at den egentlig kan støtte en RJ45 kontakt, men poenget er at en ekte RJ 11 kabel har bare 2ledere i pluggen som kan passe fra selve kabelen.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Du skal få med alt i esken som du trenger, og ikke minst er det fargekodet. :)

 

Skal du ha vanlig (analog) hustelefon koblet til? Hvis ikke så er det anbefalt fra Telenor selv å eksludere splitter som mellomledd.

 

 

Edit: Ledning med grå fargekode skal du koble til fra vegg -> splitter -> DSL på modem (også fargekodet i grått). Ellers kan du prøve, for å se at alt funker, å koble vegg -> DSL på modem.

Endret av Smokeeye
Lenke til kommentar

Den grå står i modem-koblingen på splittern og i DSL-koblingen på modemet. Det var sånn det stod at det skulle være det. Jeg skal ikke ha fasttelefon, og det krysser jeg også av for på installeringsguiden. Ville det ikke da kommet opp å bare koble direkte dersom Telenor anbefaler dette selv? Merkelig.

 

Men dersom veggkontakten har RJ11 kabel, går jo ikke den direkte til modemet uansett?

 

Serr, nå skulle jeg ønske at jeg bare hadde nok penger til en jævla montør.

Lenke til kommentar

Det funker ikke. DSL lampa starter ikke å lyse når den skal og installeringen til telenor finner ikke internett tilkobling. Er det veggkontakten som er herpa da eller? De registrerte at det var internett her sist i august, så den har jo tydeligvis fungert. :(

Prøvd å ringe telenor også, men jeg skjønner ikke helt hvem av de valgene på det automatiske sentralbordet jeg skal ta, så det er helt håpløst.

Lenke til kommentar

Det funker ikke. DSL lampa starter ikke å lyse når den skal og installeringen til telenor finner ikke internett tilkobling. Er det veggkontakten som er herpa da eller? De registrerte at det var internett her sist i august, så den har jo tydeligvis fungert. :(

Prøvd å ringe telenor også, men jeg skjønner ikke helt hvem av de valgene på det automatiske sentralbordet jeg skal ta, så det er helt håpløst.

 

Er mulig sentralen/boksen uti gata er koblet ut? Har du fått noe brev om montør? De skal da først koble deg til i aksesspunkt så ringer de deg for å spørre om du er på nett, de skal forsåvidt hjem til deg og ta en test av linja for å ha det dokumentert at det er oppe å går (kjører en sms via KAPAKS). Men dette skal du strengt tatt ikke tenke på, da det er mellom Telenor og montør.

 

Du skal ringe til 05000 (ikke 09000 som er mobil), og tastevalg 1 eller 2 (Bredbånd Privat). Ellers kan du sende en direktemelding til de på Telenor sin Facebook side, da de har ett eget team som svarer der og de svarer også som regel raskt. Begge har samme åpningstider, 08:00 - 20:00. :)

Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe fra montør eller om jeg har nett? Fikk beskjed om at de skulle koble meg opp 6. november før klokka 16:00 og thats it. Dette er noen uker siden.

 

Har ringt 05000 men høres jo ut som det er for mobil når jeg ringer dit? Blir bare forvirra av den sentralen. Får vel heller sende melding til Telenor på Facebook da. Men skulle jeg ha hørt noe den dagen de koblet meg opp altså? Faen jeg blir irritert. Jeg sa at det var VIKTIG at jeg fikk nettet koblet på så fort som mulig siden jeg er IT-student, og det skjønte de godt og de skulle finne den første ledige timen de hadde til meg. Argh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...