KaDust Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Heisann og hoppsann. For starters, dette er første gang jeg setter opp modem og før forrige uke hadde jeg aldri sett så nøye på en veggkontakt osv før. Problemet mitt er at det virker som veggkontakt-ledningen ikke passer til splitteren, eller at den ikke klarer å sende signaler til splitteren, som igjen gjør at DSL ikke finner tilkobling. Jeg vet ikke om det er ledningen mellom veggkontakt og splitter som er ødelagt, eller om det er en gammel type eller hva det er og siden jeg ikke gadd å sitte og kaste bort penger på ventemusikken til telenor så sjekker jeg om det kanskje er noen her som vet hva det kan være. Jeg legger ved noen bilder av kabelen som stod i veggkontakten da jeg flyttet inn, og jeg la den ved siden av vanlig nettverkskabel slik at man ser størrelsesforholdene. Jeg trodde forøvrig dette var en RJ11 kontakt, men det er det kanskje ikke? Eller? *noob* Har forøvrig dette modemet: http://www.telenor.no/privat/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel_p2812/ Lenke til kommentar
Faller Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Det ser ut til å være en RJ45-kontakt, og skal være samme som passer bak på P2812-mulitmodemet. Men i esken som fulgte med burde det også være en overgang fra RJ11 -> RJ45 hvis jeg ikke husker helt feil. Mvh Faller Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Jeg trodde da RJ45 hadde flere ledninger inne i kontakten. Denne har bare 2, trodde det var 4 på RJ45? Jeg har ikke peiling, jeg blir bare frustrert over at modemet ikke reagerer på DSL når jeg plugger det inn fra splittern til modemet. Det starter ikke lyse, nothing. Jeg er avhengig av internett siden jeg er IT-student, men skal sjekke om det er en overgang der og så skal jeg prøve på nytt. Takk. Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Det ser ut til å være en RJ45-kontakt, og skal være samme som passer bak på P2812-mulitmodemet. Men i esken som fulgte med burde det også være en overgang fra RJ11 -> RJ45 hvis jeg ikke husker helt feil. Mvh Faller Det gikk ikke da heller. Forresten så ser det ut til at veggkabelen er for liten til pluggene. Den er for liten til overgangen, og den er for liten til splitteren. Den sitter så vidt fast og det kommer ikke noe klikk når den plugges inn. Bah, hvordan type kabel er detta her a? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 RJ45 har 4 par, slik som den kabelen du har der med blå plugger. Så vidt som jeg vet er det der en RJ11. Men den sitter ikke i splitteren? Ta bilder av det også mens du er i gang. Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Altså, han passer jo inn der. Men det er noe som gjør at den ikke "klikker" og da sitter den jo ikke fast. Så jeg kan bare dra den rett ut igjen. Kanskje kabelen er ødelagt da eller? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Og det er slik med begge ender, tok du bilde av den defekte enden? Det er ikke så godt å se på bildene om clipsen er bøyd inn eller ikke, men jeg synes det ikke ser slik ut. Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Her er kabelen fra veggkontakten sammen med en RJ45 kabel. Her er kabelen i splittern: Og her ser dere at den ikke "setter seg fast" i sporet i splittern: Sukk Kan ta bilder av begge sider. Sec. Jaja, nå brakk clipsen på den ene siden. Da må jeg vel kjøpe ny kabel uansett. Da må jeg bare være sikker på at det faktisk er en RJ11 kabel da? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Den brakk ja. Det er for å være korrekt en 6 punks 2 kontakt plugg du er ute etter, 6P2C. 6PxC passer, så det er ikke så mye å si. "Alle" kaller det RJ11. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Her er forskjell på telefonkabel og nettkabel: Det ser ut som du er på jakt etter en RJ 11 kontakt som oftest brukes av Telenor for dems DSL-model (forøvrig ikke noe bra greier...). Dem krever en splitter på linjen slik at du kan bruke telefon + internett samtidig. Er i hvert fall slik jeg ser det... Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Så 6P2C er RJ11? Står i installasjonsguiden at jeg trenger RJ45 fra veggen til splittern, hvertfall slik jeg har fortsått det siden de minner om at man trenger en overgang fra 3 pols til RJ45 dersom man har gammel type telefonkabel. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 (endret) 6P6C står jo for 6 Positive 6 Contact, det vil si at den egentlig kan støtte en RJ45 kontakt, men poenget er at en ekte RJ 11 kabel har bare 2ledere i pluggen som kan passe fra selve kabelen. Endret 6. november 2012 av Gjest Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 (endret) Du skal få med alt i esken som du trenger, og ikke minst er det fargekodet. Skal du ha vanlig (analog) hustelefon koblet til? Hvis ikke så er det anbefalt fra Telenor selv å eksludere splitter som mellomledd. Edit: Ledning med grå fargekode skal du koble til fra vegg -> splitter -> DSL på modem (også fargekodet i grått). Ellers kan du prøve, for å se at alt funker, å koble vegg -> DSL på modem. Endret 6. november 2012 av Smokeeye Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Den grå står i modem-koblingen på splittern og i DSL-koblingen på modemet. Det var sånn det stod at det skulle være det. Jeg skal ikke ha fasttelefon, og det krysser jeg også av for på installeringsguiden. Ville det ikke da kommet opp å bare koble direkte dersom Telenor anbefaler dette selv? Merkelig. Men dersom veggkontakten har RJ11 kabel, går jo ikke den direkte til modemet uansett? Serr, nå skulle jeg ønske at jeg bare hadde nok penger til en jævla montør. Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Det med splitter er noe undertegnede ble selv lært opp til når 'han' jobbet i Telenor. Er en del av feilsøkingen de gjør hvis du hadde hørt ferdig musikken og kommet igjennom. Prøv, skader ingen. Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Skal prøve, men først må jeg ha ny kabel. Får jeg det ikke til i morgen, tror jeg at jeg går på veggen. Har en oppgave som må levers fredag og den tar såpass lang tid at jeg trenger hvertfall 2 dager på meg. STRESS. Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 Det funker ikke. DSL lampa starter ikke å lyse når den skal og installeringen til telenor finner ikke internett tilkobling. Er det veggkontakten som er herpa da eller? De registrerte at det var internett her sist i august, så den har jo tydeligvis fungert. Prøvd å ringe telenor også, men jeg skjønner ikke helt hvem av de valgene på det automatiske sentralbordet jeg skal ta, så det er helt håpløst. Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Det funker ikke. DSL lampa starter ikke å lyse når den skal og installeringen til telenor finner ikke internett tilkobling. Er det veggkontakten som er herpa da eller? De registrerte at det var internett her sist i august, så den har jo tydeligvis fungert. Prøvd å ringe telenor også, men jeg skjønner ikke helt hvem av de valgene på det automatiske sentralbordet jeg skal ta, så det er helt håpløst. Er mulig sentralen/boksen uti gata er koblet ut? Har du fått noe brev om montør? De skal da først koble deg til i aksesspunkt så ringer de deg for å spørre om du er på nett, de skal forsåvidt hjem til deg og ta en test av linja for å ha det dokumentert at det er oppe å går (kjører en sms via KAPAKS). Men dette skal du strengt tatt ikke tenke på, da det er mellom Telenor og montør. Du skal ringe til 05000 (ikke 09000 som er mobil), og tastevalg 1 eller 2 (Bredbånd Privat). Ellers kan du sende en direktemelding til de på Telenor sin Facebook side, da de har ett eget team som svarer der og de svarer også som regel raskt. Begge har samme åpningstider, 08:00 - 20:00. Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 Har ikke hørt noe fra montør eller om jeg har nett? Fikk beskjed om at de skulle koble meg opp 6. november før klokka 16:00 og thats it. Dette er noen uker siden. Har ringt 05000 men høres jo ut som det er for mobil når jeg ringer dit? Blir bare forvirra av den sentralen. Får vel heller sende melding til Telenor på Facebook da. Men skulle jeg ha hørt noe den dagen de koblet meg opp altså? Faen jeg blir irritert. Jeg sa at det var VIKTIG at jeg fikk nettet koblet på så fort som mulig siden jeg er IT-student, og det skjønte de godt og de skulle finne den første ledige timen de hadde til meg. Argh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå