4n0nym Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Har hatt problemer med flatt batteri etter å ha montert anlegg i bil. Batteriet er et Odyssey PC1700T, nytt i sommer. Det varte kanskje bare rundt 2 uker nå sist. Målte 11,6v på batteriet montert, og med minus frakoblet målte jeg 11,8v Så målte jeg remoten på forsterkeren uten tenning: 0,06v, skal der være strøm uten tenning? ser ikke noe lys i forsterkeren. Sjekket også memory og tenningstrøm på spilleren, det så greit ut. Har heller ikke spilt musikk med noe høyt volum på. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Hvor mye måler du med motoren i gang da?? Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Legger litt spor her, har ganske likt problem med gammelbilen. Har dog ingen løsning. :/ Lenke til kommentar
4n0nym Skrevet 6. november 2012 Forfatter Del Skrevet 6. november 2012 Hvor mye måler du med motoren i gang da?? Har batteriet på lading nå, men skal prøve det etter jobb i morgen, hinter du kanskje til at dynamoen er dårlig? Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Kan jo muligens være dynamoen som er for svak til å lade batteriet og anlegget. Du skal vell ha en 13V+/- når motoren går vil jeg tro. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Kan jo muligens være dynamoen som er for svak til å lade batteriet og anlegget. Du skal vell ha en 13V+/- når motoren går vil jeg tro. Helst over 14 v Lenke til kommentar
4n0nym Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 Målte 14,74 med motoren i gang. Da må det jo være noe som tapper strøm når den står stille? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 For å finne ut hva som tapper strøm, så kobler du av plusspolen og setter et Ampermeter mellom plussledningen og plusspolen på batteriet, uten tenningen på, så vil du se hvor mange amper som dras. For å finne ut hva som drar strøm, så plukker du ut en og en sikring til det ikke dras mer strøm/det endrer seg, og du sjekker hvilken sikring og finner ut hva den er til, tadaa du vet hva som trekker strøm! Er normalt at det er litt trekk på biler til å holde igang minnet i digitale klokker og km tellere etc. men det er ikke nok til å tappe et batteri over natten Lenke til kommentar
4n0nym Skrevet 8. november 2012 Forfatter Del Skrevet 8. november 2012 Det hørtes jo ut som en lettvint og bra måte å gjøre det på Får prøve på det i morgen. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Det er eneste måten jeg vet om, og funker fjell hver gang Lenke til kommentar
4n0nym Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 Jeg målte 7 amper da bilen var låst og merket også at speedometer bakgrunnen lyste opp, og slukket konstant. Så slo jeg av lysene på brytern(som jeg alltid har hatt på fordi lysene har slått seg av uansett, tror det skal være noe automatisk.) og da gikk det ned til 0,68 ampere. Er det fortsatt for mye? En ting til som var rart var at når jeg hadde koblet alt på plass, så prøvde jeg å låse bilen, og da blinket ikke speedometer bakgrunnen lenger, uansett hva bryteren står på :S Det så også ut som om det var kontakt mellom plusskablene mellom sikringen til forsterkeren. Jeg løsnet sikringen og måle den, og den var i orden. Så hvordan kunne det være kontakt mellom kabel fra batteri til sikring, og kabel fra sikring til forsterker når sikringen er avslått? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 0,65 ampere er ikke så mye, nei. Kan være no relè til bakgrunnslyset i speedometeret som ikke fungerer som det skal. 7 amper blir en del når det får stå noen timer. Du kan tenke deg at et vanlig bilbatteri har vel mellom 60 og 90 Ah (ampèrtimer) så du kan dra 70 ampèr i en time på et 70 Ah batteri, og 7 ampèr i 10 timer... Lenke til kommentar
4n0nym Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Men 0,65 ampere er enda for mye, det tapper jo et 70 ah batteri på rundt 4 døgn. Men siden dette tydeligvis ikke skyldes musikkanlegget så avslutter jeg dette emnet her. Takk for tips! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Men 0,65 ampere er enda for mye, det tapper jo et 70 ah batteri på rundt 4 døgn. Men siden dette tydeligvis ikke skyldes musikkanlegget så avslutter jeg dette emnet her. Takk for tips! Det tapper vel ikke batteriet på 4 dager hvis bilen er i bruk?? I så fall så er det ganske mye mer en 0.68A som trekkes en plass Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Regner med 4n0nym ville poengtere at det strømtrekket er aaaalt for mye. 680mA er sånn drøyt 10 ganger mer enn normalt. Matematikken: 70Ah / 0,68A = 103 timer. 103 timer / 24 timer pr døgn = 4,3 døgn. For å ha strøm nok til å starte ligger nok smerteterskelen her på drøye 3 døgn. En bil skal da kunne stå parkert lengre enn 3 døgn problemfritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå