Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med å finne strømtyven..


4n0nym

Anbefalte innlegg

Har hatt problemer med flatt batteri etter å ha montert anlegg i bil. Batteriet er et Odyssey PC1700T, nytt i sommer.

Det varte kanskje bare rundt 2 uker nå sist.

Målte 11,6v på batteriet montert, og med minus frakoblet målte jeg 11,8v

 

Så målte jeg remoten på forsterkeren uten tenning: 0,06v, skal der være strøm uten tenning? ser ikke noe lys i forsterkeren.

 

Sjekket også memory og tenningstrøm på spilleren, det så greit ut.

Har heller ikke spilt musikk med noe høyt volum på.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å finne ut hva som tapper strøm, så kobler du av plusspolen og setter et Ampermeter mellom plussledningen og plusspolen på batteriet, uten tenningen på, så vil du se hvor mange amper som dras.

For å finne ut hva som drar strøm, så plukker du ut en og en sikring til det ikke dras mer strøm/det endrer seg, og du sjekker hvilken sikring og finner ut hva den er til, tadaa du vet hva som trekker strøm!

 

Er normalt at det er litt trekk på biler til å holde igang minnet i digitale klokker og km tellere etc. men det er ikke nok til å tappe et batteri over natten

Lenke til kommentar

Jeg målte 7 amper da bilen var låst og merket også at speedometer bakgrunnen lyste opp, og slukket konstant. Så slo jeg av lysene på brytern(som jeg alltid har hatt på fordi lysene har slått seg av uansett, tror det skal være noe automatisk.) og da gikk det ned til 0,68 ampere. Er det fortsatt for mye?

 

En ting til som var rart var at når jeg hadde koblet alt på plass, så prøvde jeg å låse bilen, og da blinket ikke speedometer bakgrunnen lenger, uansett hva bryteren står på :S

 

Det så også ut som om det var kontakt mellom plusskablene mellom sikringen til forsterkeren. Jeg løsnet sikringen og måle den, og den var i orden. Så hvordan kunne det være kontakt mellom kabel fra batteri til sikring, og kabel fra sikring til forsterker når sikringen er avslått?

Lenke til kommentar

0,65 ampere er ikke så mye, nei.

Kan være no relè til bakgrunnslyset i speedometeret som ikke fungerer som det skal.

 

7 amper blir en del når det får stå noen timer. Du kan tenke deg at et vanlig bilbatteri har vel mellom 60 og 90 Ah (ampèrtimer) så du kan dra 70 ampèr i en time på et 70 Ah batteri, og 7 ampèr i 10 timer...

Lenke til kommentar

Men 0,65 ampere er enda for mye, det tapper jo et 70 ah batteri på rundt 4 døgn. Men siden dette tydeligvis ikke skyldes musikkanlegget så avslutter jeg dette emnet her. Takk for tips!

 

Det tapper vel ikke batteriet på 4 dager hvis bilen er i bruk?? I så fall så er det ganske mye mer en 0.68A som trekkes en plass ;)

Lenke til kommentar

Regner med 4n0nym ville poengtere at det strømtrekket er aaaalt for mye. 680mA er sånn drøyt 10 ganger mer enn normalt.

 

Matematikken:

 

70Ah / 0,68A = 103 timer. 103 timer / 24 timer pr døgn = 4,3 døgn. For å ha strøm nok til å starte ligger nok smerteterskelen her på drøye 3 døgn. En bil skal da kunne stå parkert lengre enn 3 døgn problemfritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...