KnirketeDør Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Hei Jeg øver til eksamen i organisk kjemi og jeg har prøvd å finne det ut ved å lese, men skjønner stadig ikke helt: Hvordan ser du at et molekyl har mutarotasjon og hva er egentlig mutarotasjon? Har det sånn vagt inne, men føler ikke at jeg har skjønt det helt. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 (endret) Mutarotasjon er en endring av sammensetningen av stereoisomere former av et stoff. Typisk eksempler er karbohydrater som f.eks glukose. Dersom du løser opp rent alfa-glukose i vann vil du etter en tid få en blanding av alfa og beta glukose. Dette fordi det er en likevekt mellom ringstrukturen og den åpenkjedete formen av glukose. Når ringstrukturen dannes er det til en viss grad tilfeldig om vi får alfa eller beta glukose. Altså når eterbindingen mellom c-atom 1 og c-atom 5 dannes vil OH gruppen som dannes på c-atom 1 kunne plasseres på to ulike måter som gir enten alfa eller beta glukose. For å se at et molekyl har mutarotasjon må du dermed vite at du har en likevekt mellom to isomere former der dannelsen av den isomere formen som finnes i to ulike speilbildeisomere ikke er spesifikk for en av dem Endret 6. november 2012 av Reg2000 Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Takk for hjelp, men skjønner stadig ikke helt hvordan jeg skal se at de har mutarotasjonen. Feks i denne oppgaven : Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Siden lactose har en beta 1,4 binding vil c-atom 1 på glukosemolekylet ikke delta i binding til et annet sukkermolekyl og kan dermed veksle mellom den åpenkjedete formen og ringstrukturen. Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Så så lenge c-atom 1 er ledig så vil det være mutarotasjon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå