Dofty Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Hei! Har en 1989 Audi 100 2.3E Quattro Avant som mest sannsynlig har en defekt slavesylinder til clutchen. Clutchpedalen har hatt skiftende dødgang ganske lenge, og i går fant jeg en dam av bremsevæske under bilen etter at clutchpedalen var helt løs. Jeg vil da antyde at det er slavesylinderen. Og til spørsmålet, hvordan skal jeg fikse dette? Jeg finner alt fra "bare bytte sylinder og bløde systemet" til bruk av spesialverktøy og kompliserte framgangsmåter, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Og før jeg bestiller, vil denne duge? http://carparts.no/audi/100/drivverk/clutchsylinder/partdesc.html Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 (endret) Se der, ja. Trodde det var vaier på disse, men så feil kan man ta. I forhold til bytte, så er selve byttet rimelig enkelt. Løsne koblingen på hydraulikk-røret. Dette er stort sett det samme som på bremse-calippere, hjulsylindere etc. Løsn slavesylinderen fra kassa (som regel skrudd fast med to bolter. Monter i motsatt rekkefølge. Det som kan være utfordringen luftingen. Mange sliter i flere timer med å få luften ut av systemet. Det som oftest hjelper, er å presse væske inn fra slavesylinderen og opp i beholderen, fremfor å suge væsken fra beholderen og ned ut via slavesylinderen. Prøv å suge væsken fra beholderen ned til slavesylinderen først, men går ikke dette, så gjør det andre veien, som nevnt over. Den sylinderen du viser link til ser ut til å være rett, ja. P.s: Sjekk likevel hvor lekkasjen kommer fra før du bytter deler. Endret 6. november 2012 av LiamH 2 Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 Tusen takk for et kjempeflott svar! Når det gjelder lufting, clutch og bremser bruker samme reservoar, blir det litt annerledes da? Altså må jeg lufte både bremsesystemet og clutchsystemet? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Clutchsystemet går på samme tank som bremsesystemet. Det er ganske greit å bytte den sylinderen bortsett fra en ting. Det er at du må presse den inn et lite stykke samtidig som du skrur på plass igjen skruen som holder fast sylinderen. 2 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Dofty skrev (På 7.11.2012 den 17.30): Tusen takk for et kjempeflott svar! Når det gjelder lufting, clutch og bremser bruker samme reservoar, blir det litt annerledes da? Altså må jeg lufte både bremsesystemet og clutchsystemet? Det skal ikke være nødvendig å lufte bremsene etterpå. Skulle det likevel, mot all logikk være slik at bremsepedalen er blitt myk pga luft i systemet (altså at den siger inn når du pumper den med motoren av), så bør bremsene luftes. Jeg har aldri vært borti at det har skjedd som følge av at man bytter slavesylinder og jeg har byttet en del. 1 Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 Ok, det høres bra ut. Ser ut som jeg skal klare dette ganske så greit. Ingen erfaring med bilmekking, men det hadde jeg heller ikke før jeg kjøpte meg moped. Kunne omtrent alt som var av moped etter 3 år med Skruzuki TSX. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Lykke til! Stopper det opp for deg eller hvis spørsmål dukker opp, så bare spør. Skal svare etter beste evne. Er innom her ca. en gang pr. dag. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) LiamH skrev (På 7.11.2012 den 19.41): Det skal ikke være nødvendig å lufte bremsene etterpå. Skulle det likevel, mot all logikk være slik at bremsepedalen er blitt myk pga luft i systemet (...) så bør bremsene luftes. Jeg har aldri vært borti at det har skjedd som følge av at man bytter slavesylinder og jeg har byttet en del. Det kan vel skje om man bortimot tømmer reservoaret under lufting av clutchen, og så rører bremsepedalen uten å fylle opp, men da skal man ha litt uflaks og ikke tenke seg om. edit: men det skal jo strengt tatt være en intern skillevegg i reservoaret for slike tilfeller, og en mellom hver bremsekrets også... Endret 8. november 2012 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Inge Rognmo skrev (På 8.11.2012 den 20.44): Det kan vel skje om man bortimot tømmer reservoaret under lufting av clutchen, og så rører bremsepedalen uten å fylle opp, men da skal man ha litt uflaks og ikke tenke seg om. edit: men det skal jo strengt tatt være en intern skillevegg i reservoaret for slike tilfeller, og en mellom hver bremsekrets også... Det kan skje, ja... hvis hele bremsevæske-beholderen plutselig er tømt og man i tillegg begynner å pumpe på bremsepedalen før ny bremsvæske er tilført, samt at clutchen i tillegg ikke er luftet. Dette vil likevel, som jeg nevnte, være mot all logikk. I tillegg til dette, så skal/bør det være skille mellom clutchvæske-reservoaret og bremsevæske-reservoaret. Jeg husker dog ikke hvordan det var på disse bilene. Endret 9. november 2012 av LiamH Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 det er ikke mulig å tømme beholderen ved å lufte clutchen. slangen fra beholderen til clutchen er montert høyere opp på beholderen, nettopp for at du ikke skal miste bremsene hvis clutchen lekker 1 Lenke til kommentar
username882 Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg har nettopp luftet clutchen min og det var et helvete. Eneste som funka for meg var å bruke en liten oljekanne og pumpe bremsevæske inn gjennom nippel på slavesylinderen. Omtrent slik som det er vist på videoen her: www.youtube.com/watch?v=wdf--suwqw0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå