Odriks Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg studerer rettsvitenskap (jus) ved Universitetet i Tromsø, og brukte mye jobb på å komme inn da man kun kan studere dette faget og få mastergrad på tre plasser i Norge: Oslo, Tromsø og Bergen. Det jeg lurer på om hvorfor det egentlig er nordnorsk kvote, og at disse kommer inn med et lavere snitt enn folk fra sør-norge? Jeg tenker det er veldig urettferdig for de som aldri kommer inn på mastergraden. Lenke til kommentar
Fredtu24 Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Tror det er for å motivere nord- norske elever til å ta en høyere utdanning i UiT slik at de unngår konkurrere med med folk fra sør- Norge. Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 En grunn er for å forhindre fraflytting fra nord til sør. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Tror det er for å motivere nord- norske elever til å ta en høyere utdanning i UiT slik at de unngår konkurrere med med folk fra sør- Norge. Nei, det er det åpenbart ikke. Det er fordi det tradisjonelt sett har vært færre nordlendinger som tar høyere utdanning enn folk fra resten av landet. Dette søker man å rette opp gjennom å gi nordlendinger en kvote på alle de "viktigste" studiene på UiT. Handler om demografi. Man trenger advokater i Nord-Norge også, og sykepleiere, leger osv., og nordlendinger har mye lettere for å etablere seg i Nord-Norge etter endt studie enn folk fra lengre sør. Lenke til kommentar
Odriks Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Men er det i 2012 nødvendig? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Ja. Det er fortsatt vanskelig å rekruttere nevnte yrkesgrupper til stillinger i Nord-Norge. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg ville synes det var direkte nedverdigende å komme inn på en sånn støttehjulsordning. Noe av det viktigste for å få selvtillit er å lykkes på samme premisser som andre. Det har liten verdi å vinne en 100-meters spurt hvis man begynner med et forsprang. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Forsåvidt enig, og det er en av mange grunner til at jeg går på jussen i Oslo og ikke i Tromsø (jeg er fra Nord-Norge). Men utdanningssystemet, og især ikke opptaksreglene, er ikke tuftet på hensyn til den enkelte (potensielle) student. Staten betaler for og styrer utdanningssystemet, og bruker det selvfølgelig som et politisk verktøy for å oppnå andre ting enn å tilfredsstille enkeltpersoner. Det gis kjønnspoeng fordi Staten mener vi trenger flere kvinnelige ingeniører og mannlige veterinærer, og det er nordlendingskvote (og samekvote og egen kvote for enkelte deler av Nord-Norge) fordi vi trenger nordlendinger i viktige profesjoner. Norge er et lite individualistisk samfunn, og disse opptaksreglene er et utslag av det. Så kan en like det eller mislike det. Selv er jeg ingen stor fan, men det er ikke noe jeg bruker mye tid og krefter på. Mitt forrige innlegg var ment som en kommentar til hvorvidt tidsvariabelen er relevant, altså om vi fortsatt trenger dette i 2012. Jeg mener i utgangspunktet at vi ikke trenger systemet overhodet, men det er ikke noe mindre viktig/rettferdig/nødvendig i dag enn tidligere. Lenke til kommentar
Odriks Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Jeg ville synes det var direkte nedverdigende å komme inn på en sånn støttehjulsordning. Noe av det viktigste for å få selvtillit er å lykkes på samme premisser som andre. Det har liten verdi å vinne en 100-meters spurt hvis man begynner med et forsprang. Jeg ville synes det var direkte nedverdigende å komme inn på en sånn støttehjulsordning. Noe av det viktigste for å få selvtillit er å lykkes på samme premisser som andre. Det har liten verdi å vinne en 100-meters spurt hvis man begynner med et forsprang. Urettferdig for de søringer som aldri kommer inn på masteren. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Hehe, ja, men det er umulig å ha noen form for kvotering eller støtteordninger uten at det er noen som taper på det. Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Hehe, ja, men det er umulig å ha noen form for kvotering eller støtteordninger uten at det er noen som taper på det. Nei, egentlig ikke. De kunne gjort det på samme måte som at de som tar utdanning i militære har pliktår etter fullført utdanning. Altså samme faen hvor du er fra "skriv du under her" så får du konkurere i nord-norge kvoten, men om du da fullfører utdanning som jurist/sykeplier/lege/whatever så må du jobbe 5 år i nord norge før du motttar et generelt diplom som åpner for generell arbeidssøking. Personlig er jeg fra sørnorge og har ventet et par år på alderspoeng for å komme inn på medisin, men hadde gledelig skrevet under på en sånn ordning hvis det hadde fantes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå