Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Hva burde jeg gjøre?

Fjøra

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen tilsier lurer jeg på hva jeg burde gjøre.

Var med fastlegen min for ca 5 måneder siden for utredning av ADD. Det ble avtalt av det skulle bli ordnet time hos psykolog for videre utredning. Har ennå ikke fått noe time hos psykolog. Etter at dette tok så lang tid bestilte jeg like gjerne en time hos psykolog selv for å prøve å finne ut litt mer om hvor jeg står.

Fikk time hos psykolog. Møtte opp, og vi begynte å snakke om livet mitt. Et godt stykke inn i samtalen spør psykologen om jeg føler meg deprimert. Vi snakket litt om depresjon å jeg forklarte videre om hvordan jeg hadde det og hadde hatt det. Før timen var slutt ville psykologen gjerne ha meg inn til en samtale til. Dette på grunnlag av at h*n trodde jeg var deprimert. Jeg reflekterte ikke så veldig over det der og da, og takket ja til å bestille en ny time.

Etter denne timen har det egentlig bare gått nedover. Skulle ha den andre timen for en uke siden, men den ble kansellert av ukjent årsaker. Jeg har ikke maktet å bestille en ny time.

De siste 4 ukene har jeg sittet på rommet mitt stort sett hele døgnet. Å det blir bare verre for hver dag som går. Jeg forstår ikke hvorfor jeg sitter der, å ikke er ute å utøver hobbyer og er med venner. Jeg trodde jo dette var noen jeg ønsket i livet mitt. Jeg vil så gjerne fungere normalt, men får det rett og slett ikke til. Jeg føler jeg graver meg lengre og lengre nedover i et sort hull.

Er i begynnelsen av 20-årene og burde jo egentlig ha den beste tiden i livet mitt, (satt på spissen). Har aldri i tidligere år vært utsatt for noe som helst vond mtp familie, mobbing osv. Har fungert optimalt og følt meg som en ressurs for de rundt meg så lenge jeg kan huske. Dette er nå helt snudd på hodet. Jeg føler jeg ikke har noe å bidra med, ikke mot meg selv eller noen andre. Har mest lyst til å bare ligge i sengen min å forsvinne.

Dette har gått så langt nå at jeg faktisk bare ligger i sengen min å "forsvinner". En "vanlig dag" for meg p.d.d er; Står opp på ettermiddagen/kveld (mellom kl 14:00 og 18:00) Blir sittende på pc'en frem til jeg legger meg utpå natten en gang. Spiser 2-3 måltider. Og har ingen form for fysisk aktivitet.

Jeg jobber turnus så det at jeg sitter alene foran pc'en hele dagen har ingenting å si for jobben heldigvis. Jeg fungerer greit så lenge jeg er på jobb. Det er når jeg kommer på fri-periode at det hele rakner.

Jeg vet vel egentlig svaret på spørsmålet mitt. Jeg burde få en skikkelig døgnrytme, en sunt kosthold og en aktiv hverdag. Og kanskje enda en tur til psykologen mtp depresjon. Problemet er at jeg ikke makter noe som helst.

Er ikke ute etter noe fortryllende svar fra noen, vet ærlig ikke om jeg forventer noe som helst utav dette innlegget da likegyldigheten min er den som rår høyest av alt for tiden. Men det var godt å få luftet litt.

Endret av Fjøra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror hverdagen din er slik at du får for lite fysisk aktivitet. På skole fikk du være ute en gang hver time, men nå blir det null fysisk aktivitet? Det er helt normalt at flittige studenter som jobber 10 timer i døgnet (studere = uvaner) og som ikke har tid til sport - går inn i depresjoner mot slutten. Normal kroppslig reaksjon. Fortsett i det sporet med null sport og frisk luft - og man blir også bipolar med tiden ... :( Dersom du begynner med skikkelig fysisk trening (1,5 timer) hver dag (flytte en steindunge 10 meter og tilbake neste dag - å sitte på ergometersykkel i 15 minutter for å få pulsen opp i 150 er ikke like bra, for kort tid), eller er fysisk 4-5 timer hver dag (som å vaske hele skolen gratis) ... vil kroppen i din alder rette opp ubalansen uten større problemer?

(Det passer ikke med jobben? Flytt hjem til foreldrene) (Start gjerne dagen med en tur på 50 minutter før frokost, hopp ut av senga uten å planlegge noe som helst, bare gjør det)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Hei Fjøra

Det er ikke uvanlig med en emosjonell reaksjon etter å ha startet hos psykolog. Den kan komme selv om dere ikke har gått særlig inn på vanskelige områder. For de fleste blir det bedre etter hvert.

Slik du beskriver dine plager virker det som om psykologen er på rett spor, for du høres deprimert ut. Om det stemmer finnes det god behandling å få. Mitt råd er at du tar kontakt med psykologen igjen og får fullført den utredningen du har begynt på.

Jeg lurer likevel på hvorfor du tenkte du kunne ha ADD. Kan du si noe om det?

Dag

Lenke til kommentar

Skal se om jeg får bestilt meg en ny time hos psykologen denne uken her.

Hadde jo ikke forventet noe svar, og vet derfor ikke hva jeg skal svare.

Det med ADD har i hovedsak med skolegangen min å gjøre. Eller rettere sagt, mangel på skolegang.

Vil ikke gå nærmere inn på det her.

Takk for svar begge to.

Endret av Fjøra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...