Gå til innhold

Test: 4. generasjon iPad

Anbefalte innlegg

Å søke på noe man ønsker å finne ut av betyr også at man tar seg tid til å få et overblikk over resultatene som kommer opp?

Poenget var ei heller her at google er en god representant for hvor omfattende et problem er, men her i tråden fremstilles det som at micro-USB ikke er en implementasjon plaget av problemer. Noe man raskt finner ut av at ikke stemmer ved å titte igjennom noen søk på Google. Ser du sammenhengen?

Jeg ser dette poenget og innholdet i resultatene som viktigere i saken enn å diskutere søkemekanikken i google. Er ikke det en helt annen diskusjon for en annen tråd?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange av treffene på første side er direkte relatert til «fragile iPhone connector» og ikke en artikkel hvor alle tre ordene forekommer i andre sammenhenger?

Hos meg er det tre, hvorav den ene artikkelen sier følgende: «He characterized the connector as "very fragile" once the metal protective shield has been removed, though it is "extremely tough" when the cable is intact.»

Jeg har gjort akkurat like stor analyse av relevantheten av treffene man får som alle andre kommer til å gjøre, nemlig en minimal analyse der man ikke får sett på en fraksjon av en promille av treffene. At ikke alle treffene er relevant er bare enda ett argument for at en slik metodikk er nærmere lotto enn noe annet.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Atw:

Jeg håpet virkelig at man var mer oppegående enn å ta kommentaren om "antall treff" såpass ordrett som det gjøres her, flytt blikket vekk fra nesetippen. Poenget som jeg skriver ovenfor er at påstander her om at kontakten ikke er skjør ikke stemmer med eksempler jeg hentet ut fra søkene.

En meget merkverdig vridning av temaet.

Poenget er at en "dårlig desginet kontakt" godt kan være solid, det kan være andre ulemper (feks at at den er stor, upraktisk å ta ut og inn, osv osv)

Hvilken kontakt diskuterer vi da?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gjort akkurat like stor analyse av relevantheten av treffene man får som alle andre kommer til å gjøre, nemlig en minimal analyse der man ikke får sett på en fraksjon av en promille av treffene. At ikke alle treffene er relevant er bare enda ett argument for at en slik metodikk er nærmere lotto enn noe annet.

Jeg oppdaterte innlegget mitt slik at mitt synspunkt er rimelig likt ditt. :)

Lenke til kommentar

Som sagt, igjen så ser man ikke poenget. Det ble påstått at det ikke var problemer med micro-USB eller at den er skjør og for å ta diskusjonen utenfor "deg/meg og mine bekjente" poengterte jeg at man fikk meget mange eksempler på kun et lite søk.

Det er utklippene jeg hentet som er relvante, poenget er ikke hvor mange treff jeg fikk? Men utklippene overser man selvsagt og legger fokuset på hvorvidt antall treff jeg fikk er relevant eller ikke.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Atw:

Jeg håpet virkelig at man var mer oppegående enn å ta kommentaren om "antall treff" såpass ordrett som det gjøres her, flytt blikket vekk fra nesetippen. Poenget som jeg skriver ovenfor er at påstander her om at kontakten ikke er skjør ikke stemmer med eksempler jeg hentet ut fra søkene.

En meget merkverdig vridning av temaet.

Hvilken kontakt diskuterer vi da?

Det er alltid eksempler på ødelagt kontakter, det betyr ikke at den er skjør. La oss ta XLR som eksempel, en kontakt det er så gdot som umulig å nappe ut, og som er svært solid, de blir ødelagt av og til disse også. Det er også ett godet eksempel på en kontakt som har ulemper (noen vil sikkert si den er dårlig designet), men som er solid.

Det beste er såklart å ha data på det, men personlig har jeg vært borti mange usb-plugger, og aldri sett eller hørt om noen som har ødelagt pluggen. Heldig? Kanskje. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen om at den er skjør ihvertfall. Sånn sett virker magsafe-kontaken mere skjør feks, basert på mine erfaringer, men jeg vil heller ikke si den har noe stort problem med skjørhet.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Atw:

Når du mener micro-USB ikke virker skjør men en magsafe kontakt virker skjør, hvilke aspekter legger du til grunn for disse betraktningene? Ikke at jeg ønsker å diskutere dette særlig lenger, men det kunne vært interesant å lese

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Atw:

Når du mener micro-USB ikke virker skjør men en magsafe kontakt virker skjør, hvilke aspekter legger du til grunn for disse betraktningene? Ikke at jeg ønsker å diskutere dette særlig lenger, men det kunne vært interesant å lese

Ikke noe mer enn personlig erfaring, har ikke sett noen med ødelagt micro-usb, men vet om ett par tilfeller av ødelagt magsafe, og begge har blitt ødelagt på samme måte, dvs at kabelen blir ødelagt lige ved der selve "pluggen", begynner. Det kan virke som ett noe svakt punkt.

AtW

Lenke til kommentar

Gammalerik:

Hadde du i det minste tatt deg bryet med å følge med på hva den du diskuterer med skriver så hadde det nok virket mer på sin plass. Når alt blir vilkårlig blir inntrykket noe annet. Det aspektet diskuterer ikke jeg særlig lenger og gjør som jeg pleier i det henseende, problem løst.

Atw:

Ikke noe mer enn personlig erfaring, har ikke sett noen med ødelagt micro-usb, men vet om ett par tilfeller av ødelagt magsafe, og begge har blitt ødelagt på samme måte, dvs at kabelen blir ødelagt lige ved der selve "pluggen", begynner. Det kan virke som ett noe svakt punkt.

Alle erfaringer er interesant. Og akkurat dette ser jeg (via google) at enkelte har problemer med. Jeg ser dog magsafe som en vesentlig bedre bruksmessig kontaktdesign enn micro-USB (lade/strøm). Jeg har ikke selv opplevd magsafe problemet, men ser at andre har det. Det som blir merkverdig for meg er at man likevel insisterer på at micro-USB ikke har problemer og er en skjør kontakt til formålet.

Atw:

Forøvrig når du siterer, kan det være greit at du får med i sitatet hvem jeg kommenterer. Slik det er nå virker det som jeg kommentarer deg når jeg kommenterer andre.

post-38451-0-88341100-1352298783_thumb.png

Når innlegget egentlig ser slik ut.

post-38451-0-40300300-1352298862_thumb.png

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lighting pluggen virker sålangt veldig solid. Den gir ett bedre inntrykk av lade kabelen til galaxy nexusen min, og om man ser i tråden der så er det lange som sliter. Det er kanskje kontakten dpå den telefonen som er den største synderen, men også der virker lightningkontakten å være mer solid. Den er i allefall enklere å få inn, og det gjør nok sitt til å unngå slitasje i f.eks. en dock.

• Liker 2
Lenke til kommentar

typisk av amobil å gi Apple-produkter terningkast 6. Selv med flere minuspoeng.

En lærer skal i utgangspunktet aldri gi 6 i karakter.

Etter 5`ern på iPhone 5 må amobil kompansere med 6 på denne.

Neida, men hvor er hylekoret nå som ett apple produkt fikk 6 igjen?

Ellers tør jeg enda påstå at iPad er kongen på nettbrett. Det er noe helt eget i bruk etter min mening. Sylskarp skjerm, kjapp og reponsiv og aldri noe kødd. Brettet har også en utrolig solid og gjennomført design.

Når det kommer til micro USB, har jeg aldri opplevd noen problemer her verken på mine, eller andre sine telefon/produkter.

Endret av Mala
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan du bruke 1 type docking stasjon i bilen til alle mobiler som har micro-USB? Utopi :)

Hvis du faktisk har ryggrad så kan du jo legge litt research i hva som foregår bak produsentene av produkter du selv kjøper fremfor bare å følge sauene i mainstream media :).

Svaret ditt er helt merkelig formulert, så veit ikke helt hva jeg svarer på. Hvis du lei fanboys, kan jeg greit forstå det. Det er mange som liker å ta side og ytre seg breialt uten mål og mening. Noen av dine skriverier havner forøvrig i denne båsen. Ergo, sau kan du selv være. Det er faktisk relativt kjøtthue å være "lei" berettiget kritikk av Apples produkter bare fordi man selv er eier.

Det finnes flere kjente NGOer med solid rapportering av teknologiproduktenes bakside. En av våre egne vakthunder, Fremtiden i Våre Hender, er eksempelvis skeptisk til produksjonen av Apples nyeste telefon:

http://www.framtiden.no/201209135772/aktuelt/bedrifters-samfunnsansvar/nye-avsloringer-om-iphone-5.html

I flertallet av disse rapportene er Apple overrepresentert. Sorry "mac", men sånn er det bare. Om de foretar en kursendring til det bedre, skal jeg definitivt også vurdere å kjøpe en av deres produkter ettersom jeg liker å støtte slikt.

Det er forøvrig ingenting som er mer gjennomkommersielt enn Apples produkter og lanseringer av disse. Det er tross alt en grunn til at også bestemødre skaffer seg en iPad. Så hvem er mainstream her?!?

• Liker 1
Lenke til kommentar

qui:

Hvilke leverandører har du selv produkter fra?

Det du drar frem og merkevarene du nevnte tidligere er alle forhold man har blitt bombardert med i nettopp mainstream media siste året. At fremtiden i våre hender også hiver seg på bølgen bak de mest populistiske sakene forundrer meg ikke det minste grann. En slik organisasjon er avhengig av publisitet.

Selv mener jeg det er flott at store produsenter som Apple blir bedt om å forbedre forholdene til sine underleverandører. Apple er dog langt i fra alene i denne situasjonen i teknologiverden, derfor stusset jeg på at du nevnte kun akkurat de 3 som har vært mest plastret i mainstream media, for hadde du vært reellt opptatt av dette ville du kanskje også undersøkt litt utenom disse kanalene.

La oss ta noen eksempler for å utvide horisonten litt slik at poenget kommer klarere frem.

Samsung - http://www.guardian....g-workers-china

Panasonic - http://theonlineciti...oreign-workers/

HTC - http://www.taipeitim...0/23/2003545894

Har du gjort undersøkelser ift. produkter du selv eier? Hvilke produkter omgir du deg med?

EDIT:

Forøvrig, å være prinsipielt i mot Apple har ingenting med ryggrad å gjøre, det er å følge den gemene hopen, popkulturen etc. som det flommer over av i medium som dette. Ingenting er enklere enn nettopp det :). Derfor å stå med hylekoret mot den produsenten som er mest populær å kritisere blir for meg ikke synonymt med ryggrad, Dette temaet er en mye bredere slagmark og ryggrad hadde man vist om man forsøkte å sette søkelyset mot de det er mindre populært å kritisere.

Unethical companies are impossible to avoid

http://almostmania.b...ossible-to.html

My point? Shitty, unethical companies are everywhere and unavoidable. It’s so damn frustrating. You could choose a small town bank or a credit union and then have it go bankrupt and find yourself another Bank of America customer with no choice in the matter. If I had my way, I would never use Capital One but I have no choice because they bought up a different company that I don’t want to do business with. I would love to pay off my credit card with Barclay but if I could pay it off all at once, I would have already and I wouldn’t have had to finance my computer in the first place.

I don’t know what the solution is. I just see this as a big problem. We need choices. We need to be able to vote with our money and boycott unethical companies. We just don’t have a choice in the matter because they are either so big that there is no one else to deal with or because every company in the industry are corrupt and shady.

How Competition Can Encourage Unethical Business Practices

http://www.psycholog...iness-practices

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

qui:

Hvilke leverandører har du selv produkter fra?

Det du drar frem og merkevarene du nevnte tidligere er alle forhold man har blitt bombardert med i nettopp mainstream media siste året. At fremtiden i våre hender også har hevet seg på bølgen ift. Apples underleverandører forundrer meg ikke det minste grann. Selv mener jeg det er flott at store produsenter som Apple blir bedt om å forbedre forholdene til sine underleverandører. Apple er dog langt i fra alene i denne situasjonen i teknologiverden, derfor stusset jeg på at du nevnte kun akkurat de 3 som har vært mest plastret i mainstream media, for hadde du vært reellt opptatt av dette ville du kanskje også undersøkt litt utenom disse kanalene.

Har du gjort undersøkelser ift. produkter du selv eier? Hvilke produkter omgir du deg med?

EDIT:

Forøvrig, å være prinsipielt i mot Apple har ingenting med ryggrad å gjøre, det er å følge den gemene hopen, popkulturen etc. som det flommer over av i medium som dette. Ingenting er enklere enn nettopp det :).

Litt merkelig å skrive at Apple er alt annet enn "mainstream". Spør du de aller fleste, altså både de som eier og ikke eier selv eplekjekke produkter, er Apples merkevare på lik linje som Cola og Peppes Pizza i gjenkjennelighet. Det er jo regnet som verdens mest verdifulle selskap. Både iPhone og iPad er mestselgende produkter i teknologisegmentet. Apple og deres produkter nevnes i alt av media, og kan derfor tildeles selve betegnelsen på "mainstream" innen forbrukerteknologi.

Derfor påstår jeg at Apple er i godt lag med selskaper som eksempelvis H&M, Nestlé og Shell. Joda, det finnes plenty med andre selskaper som driter i alt som heter etikk og moral til fordel for størst mulig pengegevinst. Men nå har det seg slik at de nevnte selskapene er størst på hver av sine arenaer og har derfor et større ansvar. Dokumenterte brudd på eksempelvis lavtløntes arbeidsrettigheter gir deres massive inntjening en kraftig bismak. Hvis man prinsipielt ikke støtter slike selskap av disse grunnene, viser man faktisk ryggrad. Da er det ikke snakk om "fanboyism".

Jeg støtter selv aktivt åpen kildekode og bruker Linux både på pc og telefon. Min Nokia N9 er både designet og snekret sammen i Finland. Men coltanen som finnes i de elektroniske delene av telefonen er ganske sikkert hentet fra Kongo på tvilsomt vis. Sjekk ut http://bloodinthemobile.org/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Litt merkelig å skrive at Apple er alt annet enn "mainstream".

Hvor skriver jeg det? Nokia N9 og Linux? Gi en god oppsummering av hvilke produkter du omgir deg med i hverdagen så kan vi diskutere bismak og ryggrad videre på PM, tråden bør ikke drukne i dette.

Forøvrig når det gjelder Nestlé.

Corporate social responsibility

World Cocoa Foundation

In 2000, Nestlé and other chocolate companies formed the World Cocoa Foundation. The WCF was set up specifically to deal with issues facing cocoa farmers, including ineffective farming techniques and poor environmental management (disease had wiped out much of the cocoa crop in Brazil). The WCF focuses on boosting farmer income, encouraging sustainable farming techniques, and setting up environmental and social programmes.[73]

Sustainable Agriculture Initiative

Together with Danone and Unilever, Nestlé founded in 2002 the Sustainable Agriculture Initiative (SAI) to promote sustainable agriculture in a comprehensive way. Within the framework of SAI, Nestlé has worked with farmers to elaborate best practices in the areas of milk production and coffee and cocoa growing. The main objectives for SAI are to manage: i) Quality and safety problems in the food supply chain that may affect consumer confidence in everyday food products; ii) The growing demand for quality food that will arise from population growth, increases in expendable income and expected changes in diet; iii) Possible adverse effects and pressure of agriculture on natural resources and environment that may affect agricultural productivity.

SAI act on a worldwide scale as a platform for industry collaboration in the development and implementation of sustainability in agriculture. It offers a platform for development in areas of public concern such as the quality and safety of produce, the well being of rural communities, animal welfare, and soil, water, air, energy and biodiversity aspects.[74]

Creating Shared Value: The Cocoa Plan

Creating Shared Value (CSV) encourages businesses to create economic and social value simultaneously by focusing on the social issues that they are uniquely capable of addressing. In 2006, Nestlé became (one of) the first organisations to adopt the CSV approach, but their history of working together with society stems back to their roots. For maximum impact, the company has focused its Creating Shared Value efforts and investments on three areas – nutrition, water and rural development – as these are core to their business activities and vital for our value chain.[75]

In October 2009, Nestlé announced its 'The Cocoa Plan'. The company will invest CHF 110 million over ten years to achieve a sustainable cocoa supply. On 23 October 2009, Nestlé and CNRA (the Ivorian National Centre for Plant Science Research), signed a frame agreement for cooperation in plant science and propagation, with a target of producing 1 million high-quality, disease-resistant cocoa plantlets a year by 2012. The aim is to replace old, less productive trees with healthier new ones.[76][77]

In September 2011, Nestlé introduced ‘The Cocoa Plan’ in the Netherlands. The initiative is an extensive approach in which Nestlé focuses on improving the livelihoods of cocoa farmers. The five main focus points within the program are: better quality cocoa plants, train farmers, chain management, improved social circumstances and cooperation with partners. KitKat is the first product in the Netherlands which carries the logo of The Cocoa Plan on pack. This means that Nestlé will source the cocoa volume needed to produce all KitKat’s in the Netherlands from cocoa farmers and cooperatives that participate in The Cocoa Plan. Part of these farmers and cooperatives are already certified by UTZ Certified, a certification program for agricultural products launched in 2002 which claims to be the largest coffee certifier in the world.[78][79]

Nestlé made the commitment with UTZ Certified to source only sustainable cocoa by 2014.[80]

Ecolaboration

On 22 June 2009, Nestlé Nespresso and Rainforest Alliance signed a pact called "Ecolaboration". One of the shared goals is to reduce the environmental impacts and increase the social benefits of coffee cultivation in enough tropical regions so that 80 percent of Nespresso's coffee comes from Rainforest Alliance Certified™ farms by the year 2013. Certified farms comply with comprehensive standards covering all aspects of sustainable farming, including soil and water conservation, protection of wildlife and forests, and ensuring that farm workers, women and children have all the proper rights and benefits, such as good wages, clean drinking water, access to schools and health care and security.[81]

Expanding Business in Health Care Nutrition

In September 2010, Nestlé announced to invest more than $500 million between 2011 and 2020 to develop health and wellness products to help prevent and treat major ailments like diabetes, obesity, cardiovascular disease and Alzheimer’s, which are placing an increasing burden on governments at a time when budgets are being squeezed. Nestlé created a wholly owned subsidiary, Nestlé Health Science, as well as a research body, the Nestlé Institute of Health Sciences.[82]

Member of Fair Labour Association

In 2011, Nestlé started to work with the Fair Labor Association (FLA), a non-profit, multi-stakeholder association that works with major companies to improve working conditions in their supply chains.

On 29 February 2012, Nestlé became the first food company to join the FLA. Building on Nestlé's efforts under the Cocoa Plan, the FLA will send independent experts to Côte d’Ivoire in 2012 and where evidence of child labour is found, the FLA will identify root causes and advise Nestlé how to address them in sustainable and lasting ways.[83]

Virker dette som initativ det er verdt å boikotte? Selv kjøper jeg ikke produkter fra disse, men av helt andre årsaker.

De største sier du? :hmm:

http://www.actionfor...nies/4545796858

http://www.businessp...se-slave-labor/

Men dette er så langt utenfor topic at vi bør gi tråden tilbake til de som faktisk ønsker å diskutere produktet fremfor at disse skal måtte ta slike diskusjoner hver gang et Apple produkt blir lansert.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker dette som initativ det er verdt å boikotte? Selv kjøper jeg ikke produkter fra disse, men av helt andre årsaker. Men dette er så langt utenfor topic at vi bør gi tråden tilbake til de som faktisk ønsker å diskutere produktet fremfor at vi skal måtte ta slike diskusjoner hver gang et Apple produkt blir lansert.

Jeg gidder ikke å lenke til sider som viser hvilken versting selskapet Nestlé på denne tråden. Skal ikke mange søk til for å finne ut om deres uansvarlighet. Om du har lyst til å portrettere de som et bra selskap, er du temmelig alene om det.

Men da syntes jeg du skal opplyse den gemene hop om hvilke kjipe takter selskaper som HTC og Samsung bedriver. Jeg går derimot etter Apple siden de er størst og best dokumentert.

Om du redigerer postene dine i takt med mine skriverier, er det også ganske barnslig. Stå for det du skriver, påsan - det er også ryggrad!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du redigerer postene dine i takt med mine skriverier, er det også ganske barnslig. Stå for det du skriver, påsan - det er også ryggrad!

Jeg redigerer ikke for annet enn å legge til mer informasjon mens jeg skriver innlegget "påsan" ;).I det tilfellet avsnittet "Største sier du?" og medfølgende linker samt en spoler for at andre skal slippe dette irrelevante temaet du dro inn i tråden. Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...