Gå til innhold

[Løst] Ny gaming PC 8 - 10k max

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Jeg ville gått for oppsettet til Moby_duck dersom du har planer om å oppgradere skjermen din i aller nærmeste fremtid.

Jeg ser ikke poenget med et sånt oppsett på en utdatert skjerm med blasse farger. Generelt så blir skjerm undervurdert til gaming. Jeg fikk helt bakoversveis første gangen jeg tok i hus min HP LP3065 skjerm 2560x1600 oppløsning, mws overlegen fargegjengivelse over min gamle LG 22" TN baserte monitor. Behøver ikke å være en "superbruker" for å ha utbytte av en god skjerm.

Ville enten gått for en 120hz 24" eller en IPS basert løsning.

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye tull og tøys i denne tråden her...

Det som er viktig er et ordentlig skjermkort. 690 er det beste av det beste, og er egentlig bare et overpriset kort for folk som har så mye penger at de kjøper det dyreste fordi det er det dyreste. Ville heller ha gått for 2x 680 eller 7970. Men det har du uansett ikke råd til med et budsjett på 10k. 660Ti er et kort som gir mye for pengene, men du kan ikke kjøre BF3 så veldig bra med det fordi det er et budsjettskjermkort. Hadde jeg vært deg ville jeg valgt HD Radeon 7970 skjermkort.

Her kan du ta en titt på benchmarks i ulike spill med ulike skjermkort: http://www.anandtech...bench/GPU12/372

Er ikke helt sikker på om Aksel tullet eller ikke, men det er helt meningsløst å investere 2400kr i et hovedkort. Du trenger et standard ATX format 1155 socket Z77 chipset hovedkort.

Har satt sammen et oppsett jeg er veldig fornøyd med. Valgte bare en trådløs mus som så helt grei ut. Tenkte at hvis du har noen preferanser, så klarer du sikkert å finne det selv :)

Den windows'en er en oppgradering fra vista, er ikke så inne på det med windows, men kan han bruke den? Eller må han kjøpe denne http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker ?

Endret av otl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Mye tull og tøys i denne tråden her...

Det som er viktig er et ordentlig skjermkort. 690 er det beste av det beste, og er egentlig bare et overpriset kort for folk som har så mye penger at de kjøper det dyreste fordi det er det dyreste. Ville heller ha gått for 2x 680 eller 7970. Men det har du uansett ikke råd til med et budsjett på 10k. 660Ti er et kort som gir mye for pengene, men du kan ikke kjøre BF3 så veldig bra med det fordi det er et budsjettskjermkort. Hadde jeg vært deg ville jeg valgt HD Radeon 7970 skjermkort.

Her kan du ta en titt på benchmarks i ulike spill med ulike skjermkort: http://www.anandtech...bench/GPU12/372

Er ikke helt sikker på om Aksel tullet eller ikke, men det er helt meningsløst å investere 2400kr i et hovedkort. Du trenger et standard ATX format 1155 socket Z77 chipset hovedkort.

Har satt sammen et oppsett jeg er veldig fornøyd med. Valgte bare en trådløs mus som så helt grei ut. Tenkte at hvis du har noen preferanser, så klarer du sikkert å finne det selv :)

Den listen der hørtes veldig bra ut, jeg tror jeg faktisk går for den, men mener du det oppsettet vil klare BF3 på Ultra? Og et annet spørsmål: hvilken nettbutikk er det?

Lenke til kommentar

Litt spesielt at GTX660ti drar BF3 nøyaktig like godt som HD7970 på ultra/4xMSAA :tease: Faktisk med 0.8fps mer. I AnandTech's sammenligning ihvertfall. Men ja, jevnt over så er forskjellen større, men i mine øyne blir det litt søkt å kalle et skjermkort til 2500kr for et budsjettkort.

Uansett, oppsettet er knall det. Jeg ville muligens vurdert en CPU-kjøler først som sist. Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde trivdes med Intels standard-kjøler, men nå er jeg vel også litt fin på det ;) Så lenge man ikke skal klokke og takler litt susing så går det helt fint. Likevel synd og skam å ikke ihvertfall ha muligheten til klokking med 3570K.

Endret av pølsehund
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Litt spesielt at GTX660ti drar BF3 nøyaktig like godt som HD7970 på ultra/4xMSAA :tease: Faktisk med 0.8fps mer. I AnandTech's sammenligning ihvertfall. Men ja, jevnt over så er forskjellen større, men i mine øyne blir det litt søkt å kalle et skjermkort til 2500kr for et budsjettkort.

Uansett, oppsettet er knall det. Jeg ville muligens vurdert en CPU-kjøler først som sist. Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde trivdes med Intels standard-kjøler, men nå er jeg vel også litt fin på det ;) Så lenge man ikke skal klokke og takler litt susing så går det helt fint. Likevel synd og skam å ikke ihvertfall ha muligheten til klokking med 3570K.

Alt dette her forvirrer meg litt.. Men jeg har veldig lyst til å overklokke, så er det en vifte jeg bør kjøpe med, som ikke går over budsjettet, eller er de også dyre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du kan overklokke med standardkjøleren, men det anbefales ikke ;) Det blir varmt. Du får en helt OK kjøler til 300kr, f.eks i form av CoolerMaster Hyper 212 Evo.

Det blir jo overbudsjett... :hm:

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det er fordi Nvidia sine kort er hakket over AMD på noen spill, deriblant BF3. Men du må også tenke på at disse benchmarkene ble gjort før driveroppdateringen til AMD som ga ca. 10% mer ytelse i noen spill, inkludert BF3. Vil definitivt si at 7970 knuser 660Ti :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vil definitivt si at 7970 knuser 660Ti :)

Jeg velger 7970, så jeg stoler på deg! :)

Edit: Forresten, er SSD nødvendig?

OG kan jeg oppgradere med en vifte senere eventuelt?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det er fordi Nvidia sine kort er hakket over AMD på noen spill, deriblant BF3. Men du må også tenke på at disse benchmarkene ble gjort før driveroppdateringen til AMD som ga ca. 10% mer ytelse i noen spill, inkludert BF3. Vil definitivt si at 7970 knuser 660Ti :)

Joda, jeg klarte bare ikke dy meg etter utsagnet ditt :) No offence.

Lenke til kommentar

Jeg velger 7970, så jeg stoler på deg! :)

Edit: Forresten, er SSD nødvendig?

OG kan jeg oppgradere med en vifte senere eventuelt?

SSD er ikke nødvendig, men det er helt enorm ytelsesforskjell fra en gammeldags harddisk. Men fordi SSD-er er mye dyrere, har jeg bare lagt inn en liten SSD på 120GB. Her bør du installere operativsystemet og ofte brukte programmer. Har også lagt til en HDD på 1TB hvor du kan hive inn alt av filmer og bilder og slikt.

Ikke noe problem med å bytte vifte senere, nei. Vil faktisk anbefale deg å gjøre det. 3570k kommer ikke til å ha problemer med å kjøre noen av dagens spill. Først når den begynner å slite kan du tenke på overklokking, og inntil da har det sikkert kommet bedre og billigere kjølere enn det som finnes nå. Ferdigfylte vannkjølingssystemer ser for eksempel ut til å bli veldig populært for tiden :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

SSD er ikke nødvendig, men det er helt enorm ytelsesforskjell fra en gammeldags harddisk. Men fordi SSD-er er mye dyrere, har jeg bare lagt inn en liten SSD på 120GB. Her bør du installere operativsystemet og ofte brukte programmer. Har også lagt til en HDD på 1TB hvor du kan hive inn alt av filmer og bilder og slikt.

Vil det si f.eks Steam, eller bør jeg bruke den vanlige harddisken til det? Skal installere over 80 spil liksom..

Lenke til kommentar

Vil det si f.eks Steam, eller bør jeg bruke den vanlige harddisken til det? Skal installere over 80 spil liksom..

Spiller du 80 spill samtidig? Har endel spill jeg også, men har kun 2-3 spill installert avgangen. Resten har jeg backup filer av, så det tar ikke lange tiden og bytte ut ett spill

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Spiller du 80 spill samtidig? Har endel spill jeg også, men har kun 2-3 spill installert avgangen. Resten har jeg backup filer av, så det tar ikke lange tiden og bytte ut ett spill

Selvsagt ikke, du har rett i det, har en HDD her hjemme jeg kan bruke som back-up.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan det funker med Steam, men jeg antar det går an å ha hovedmappa til Steam på ett lagringsmedium og bare flytte noen spill til et annet. Men det er jeg ikke sikker på. Du kan eventuelt velge bare en 60GB SSD og kun ha operativsystem og noen veldig få programmer på den, og heller investere i en harddisk på 2/3TB.

EDIT: Mitt 666. innlegg på diskusjon.no :p

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Grattis din 6 freak :)

For å ikke slite med plass ville jeg ikke anbefalt en ssd under 120gb

kjøper den med 120 gb jeg.

Lenke til kommentar

60 GB Harddisk funker det, men blir igrunnen bare plass til Windows-installasjonen og en god del program.

Men ettersom SSD diskene har blitt såpass billige (jeg betalte 1400 for 60GB), ville jeg lett gått for en 128 versjon. Og uten tvil Samsung sin 830 til 699

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...