KaDust Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Hei, jeg sitter å titter litt på gamle eksamensoppgaver hvor vi skal finne ut av hva koden skriver ut. Denne koden nneholder modulus: for($i=10; $i>0; $i--) { echo $i; if($i%4==0) { break; } } Spørsmålet mitt er vel egentlig, hvordan i h. regner man ut modulus selv? Jeg skjønner ikke hvordan de kommer frem til svaret uansett hvor mange oppgaver jeg ser på, så er det jeg som er stokk dum, eller er det avansert for en menneskes hjerne? Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 5. november 2012 Forfatter Del Skrevet 5. november 2012 (endret) . Endret 5. november 2012 av KaDust Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 (endret) Modulo vil si å finne en rest etter en divisjon. Eks: 9/4 -> 4*2+1. 1 er her da resten. Videre: 10/4 -> 4*2 +2. 10%4 er da 2. 8/4-> 4*2 + 0, altså ingen rest. I koden trigger dette if-setningen når $i = 8 og koden hopper ut av loopen. Endret 5. november 2012 av Jassogitt Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 5. november 2012 Forfatter Del Skrevet 5. november 2012 Okey, så det er liksom å bare gange alt det deles på med 2, og så se hva som er til overs? Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Okey, så det er liksom å bare gange alt det deles på med 2, og så se hva som er til overs? Du må gange det med så mye det kan gå opp i. F.eks 13%4 -> 4*3 +1 Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 5. november 2012 Forfatter Del Skrevet 5. november 2012 Så hvis vi tar feks 35%3 så blir det 11*3 + 2 ? Lenke til kommentar
KaDust Skrevet 5. november 2012 Forfatter Del Skrevet 5. november 2012 Takk Forelesern kuka med å forklare dette i over en time så jeg skjønte til slutt ikke en dritt. Greit å få det oppklart! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå