Gå til innhold

Test: Intel Core i7 3820

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en slik, kjørt 5Ghz i 6mnd nå. Kombinert med 2x7970@1200mhz, alt under vann. Rett og slett nydelig. Flere av mine venner har denne, og ingen har ennå ha problemer med å kjøre denne under 5Ghz - alle er under vann, og med ca 1.4 vcore.

Jeg satser på at IVY-E kommer til samme sokkel, så slipper jeg unna med en enkel prosessor-oppdatering etterhvert.

Arni : Mener å sett en 3960x @ 5.2Ghz med 4x680 som hadde 130 minfps i BF3 multi med alt på ultra / full guffe. Skal se om jeg klarer å dra opp den.

Endret av gthaman
Lenke til kommentar

Men hvorfor synes du LGA2011 blir en bedre dedikert spillmaskin ift. kostnad ift, å investere i en slik plattform?

Inntil nylig var det 200-300 kr mellom i7 3820 og i7 3770k, men nå ser jeg forskjellen er utjevnet så da stiller i7 3770k ganske sterkt. i7 3820 er en ypperlig prosessor til overklokking.

Jeg har en slik, kjørt 5Ghz i 6mnd nå. Kombinert med 2x7970@1200mhz, alt under vann. Rett og slett nydelig. Flere av mine venner har denne, og ingen har ennå ha problemer med å kjøre denne under 5Ghz - alle er under vann, og med ca 1.4 vcore.

Jeg satser på at IVY-E kommer til samme sokkel, så slipper jeg unna med en enkel prosessor-oppdatering etterhvert.

Ivy Bridge-E skal bruke samme sokkel og være kompatible med eksisterende hovedkort.
Lenke til kommentar

Jeg sitérer meg selv fra en annen tråd.

Jeg sliter med å forstå behovet for LGA2011 sokkelen.
Hexa core prosessorer, dual CPU sockets, quad channel RAM, 8x RAM-spor, 48 PCIe-lanes og støtte for 128GB RAM.

Trenger du noe av dette er LGA2011 rett valg.

Trenger du ikke dette er 1155 med høy sannsynlighet et bedre valg.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Inntil nylig var det 200-300 kr mellom i7 3820 og i7 3770k, men nå ser jeg forskjellen er utjevnet så da stiller i7 3770k ganske sterkt. i7 3820 er en ypperlig prosessor til overklokking.

Jeg ville ikke kjøpt en 3770K men heller en 3570K som har en helt annen pris og virker å ha vært en favoritt siden før lansering. På pris så snakker jeg altså total plattformpris med unntak av PSU, Kabinett, HDD/SSD etc., så hvis du tar hensyn til det opplagte 3570K valget og et oppsett på LGA2011, hva ligger prisdifferansen på?

Hexa core prosessorer, dual CPU sockets, quad channel RAM, 8x RAM-spor, 48 PCIe-lanes og støtte for 128GB RAM.

Trenger du noe av dette er LGA2011 rett valg.

Med tanke på pris og evt. opplevde ytelsesforskjeller bør du trenge tilnærmet alt dette fremfor "noe". Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt en 3770K men heller en 3570K som har en helt annen pris og virker å ha vært en favoritt siden før lansering. På pris så snakker jeg altså total plattformpris, så hvis du tar hensyn til det opplagte 3570K valget og et oppsett på LGA2011, hva ligger prisdifferansen på?

Med tanke på pris og evt. opplevde ytelsesforskjeller bør du trenge alt fremfor "noe".

Hvis du blar tilbake, så har jeg alt sagt at i5 34x0/35x0 er valget for mest for pengene, 3820 for ren spilling, 3930k for arbeidsmaskin (eventuelt spilling inkludert). Implisitt av det, hvis du har et begrenset budsjett og ønsker mest for pengene så bør du aldri vurdere hverken 3820 eller 3770k. Hvis du leser videre så ser du at jeg påpekte at veldig mange spillere også gjør andre ting på maskinen sin, og vil ha nytte av flere kjerner, så ofte er 3930k et bedre valg. Det er betenkelig at HW ennå ikke har testet den mest aktuelle av de tre første CPUene på socket 2011.
Lenke til kommentar

Hvorfor foreslår du da 3770K som svar til mitt innlegg? Den totale prisforskjellen på plattformene er dog fortsatt interesant ift. nyttverdien om man skulle gjøre noe som benytter seg av forskjellene og hvor mye dette da utgjør i merkbar forskjell.

Ellers enig i at HW bør teste 3930k :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvorfor foreslår du da 3770K som svar til mitt innlegg? Den totale prisforskjellen på plattformene er dog fortsatt interesant ift. nyttverdien om man skulle gjøre noe som benytter seg av forskjellene og hvor mye dette da utgjør i merkbar forskjell.

Ellers enig i at HW bør teste 3930k :)

Jeg har aldri foreslått kjøp av 3770K, så forklar gjerne hva du mener. Men la meg forklare det slik, så kanskje du forstår: De fleste som har "behov" for noe kraftigere enn en i5 3570, bør gå for en i7 3930K, siden det er ytterst få som har bruk for en kraftigere firekjerne uten å ha bruk for to kjerner ekstra. Det er der både 3820 og 3770 kommer inn, og det er rart at Intel har to prosessorer til å konkurrere mot seg selv i dette segmentet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Med tanke på pris og evt. opplevde ytelsesforskjeller bør du trenge tilnærmet alt dette fremfor "noe".

Enig. Jeg satt opp to 3930K i sommer for videotranscoding og så fire 3770K et par uker siden. De to 3930K-systemene er omtrent 15% raskere men kostet nesten like mye som de fire nyere maskinene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

LGA1155 = Sandy/Ivy Bridge

LGA2011 = Sandy/Ivy Bridge-E

EDIT:

Så fordi du har en over gjennomsnittet god 3820 med over gjennomsnittet kan man generalisere at alle 3820 vil nå 5GHz?

I don't think so, selv min rimelig middelmådige 2600k klarer 5GHz takket være vannkjølingen min.

i7-3820 er like klokkevennlig som i7-2600k, det er ren ønsketenkning å tro noe annet.

Nja? Har testet 7stk 2600K og 4stk i7,

ASRock Extreme Z68 Gen 3, 1750kr, på 1155-socket

Billig Gigabyte X79-UD3, 1450kr

En 2600K klarte 4.4, fire klarte 4.7, en klarte 4.8, en klarte 5.2GHz, jeg beholdt den selvfølgelig, siden folk på "Overclock.net" kaller den "Olympic Champion" og den på 4.4GHz kalles "Dog". den som klarer 5.2 kan enkelt selges til 300usd på samma forumet i løpet av noen dager. mens den som klarer 5.7GHz selges til 450-500usd.

Og alle fire i7 3820 klarte 5.0GHz. PUNKTUM.

Kanskje det er noe feil med mitt extreme 7 at den ikke klarer å kjøre alle 2600K på 5.2GHz? Eller den min vannkjøling som er 3 år gammel med to noctua vifter som kjører i 800rpm på en thermpochill pa120.2 radiator som ikke klarer å kjøre andre 2600K på 5.2GHz???

Det finnes et tråd på overclockers.net der folk poster sine max clocks og kjøle-oppsett, og det finnes folk som bestiller seg 2-100stk 2600K, og plukker de beste, resten sendes tilbake, og OC resultatene postes. Skal finne lenke litt senere, har det i bookmarks en plass.

Selv kjører jeg en 2600K på 5.2 daglig, husker ikke helt vcore, mener det var 1.395V i bios, windows var my mindre, 4/8tråd passert prime95 testet i 12timer. ENESTE SOM PASSERTE!!!

Lenke til kommentar

Arni : Mener å sett en 3960x @ 5.2Ghz med 4x680 som hadde 130 minfps i BF3 multi med alt på ultra / full guffe. Skal se om jeg klarer å dra opp den.

Hei. Er det en 2600K du snakker om nå?

->I så fall har de kjørt prime95 med maksimale innstillinger for kjerne stress, altså ikke standart innstillinger?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nei sier du det... den koster 500kr \ 25% mindre, og yter det ca. det samme over hele fjøla, tror ikke man merker forkjellen da egentlig, (så lenge man ikke driver med noe spessielt) så ser ikke hvorfor man skal betale ekstra for å sponse et fordervet monopolistisk selskap.

Med tanke på den massive forskjellen i ytelse per kjerne mellom Piledriver og Sandy Bridge og at jeg fortsatt sliter med enkeltkjernet ytelse i min søken etter stabile 120 fps i alt av spill er jeg sterkt uenig.

For ikke å nevne dolphin: http://forums.dolphin-emu.org/Thread-dolphin-cpu-hierarchy

Skal man emulere Wii/Gamecube med LLE-audio (som er nesten påkrevd om man skal ha funksjonell lyd i mange spill) må man ha en i5-2500k og helst overklokket.

Hvis du virkelig klarer og se noen særlig forskjell på 60 fps og 120 fps så er jeg blind som en gråstein peace out :)

Lenke til kommentar

Nei sier du det... den koster 500kr \ 25% mindre, og yter det ca. det samme over hele fjøla, tror ikke man merker forkjellen da egentlig, (så lenge man ikke driver med noe spessielt) så ser ikke hvorfor man skal betale ekstra for å sponse et fordervet monopolistisk selskap.

Med tanke på den massive forskjellen i ytelse per kjerne mellom Piledriver og Sandy Bridge og at jeg fortsatt sliter med enkeltkjernet ytelse i min søken etter stabile 120 fps i alt av spill er jeg sterkt uenig.

For ikke å nevne dolphin: http://forums.dolphin-emu.org/Thread-dolphin-cpu-hierarchy

Skal man emulere Wii/Gamecube med LLE-audio (som er nesten påkrevd om man skal ha funksjonell lyd i mange spill) må man ha en i5-2500k og helst overklokket.

Hvis du virkelig klarer og se noen særlig forskjell på 60 fps og 120 fps så er jeg blind som en gråstein peace out :)

Har du en skjerm som klarer å vise alle 120 bildene i sekundet da? ;)

Er jo ikke sikkert man er blind som en gråstein, bare utstyret som ikke er godt nok. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...