Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann folkens, jeg skriver en oppgave om sjelen.

jeg begynner min oppgave slik..

Jeg ønsker å ta opp spørsmålene som vi mennesker har lurt på i lang tid, kanskje siden mennesker begynte å gå vår jord.

Har vi en sjel?

Hvilken hensikt har sjelen vår?

Er vi en sjel?

Finnes det flere former for sjel?

Hva skjer med sjelen når kroppen dør?

Jeg vil trekke inn meninger og de filosofiske tenkningene til Sokrates, Platon, Aristoteles og John Locke for å prøve å besvare på disse spørsmål.

Jeg vil også se på hva de forskjellige religionene sier om dette temaet i dag for å se det fra et religiøst perspektiv.....

Jeg ønsker også å ta med hva den "vanlige personen i gata" mener og tenker om dette temaet.

Så mitt spørsmål til forsamlingen her er:

Hva er deres egne meninger og tanker angående sjelen, sjelevandring etc. Hva er sjelen? Hva mener du sjelen er? Er interessert i alt innenfor temaet, så lenge det er dine egne meninger :)

Tusen takk

fyr løs folkens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen tro på at det finnes en sjel separat fra kroppen. Det finnes tydeligvis noe som kan kalles en bevissthet, men jeg tror at den er uløselig knyttet til hjernen. Dvs, et rent fysisk fenomen som ikke har noen "overnaturlig" betydning. Når hjernen er død finnes det ikke lenger noen bevissthet å snakke om, og den er ugjenkallelig borte, uten noe eget liv etter døden. At sjelen skal forflytte seg mellom kropper er like meningsløst som at datamaskinen min skal kjøre firefox i en stol.

Lenke til kommentar

Min mening angående sjel er ikke spesielt relavant, men jeg er i litt slemt humør nå så la meg ta meg av det jeg ser på som det store problemet her.

Nå kjenne jeg ikke til hva nivå denne oppgaven er på, og det er ikke sikkert at du blir trekt for å skrive en bullshit oppgave, men framgangsmåten mener jeg er helt feil her.

Du starter med et spørsmål, "Har vi en sjel?" som forsåvidt er greit nok, jeg går ut i fra at du bruker en alment akseptert definisjon på sjel(da du ikke tar for deg hva en sjel er), men ingen av de definisjonene har noen gang blitt bevist. Så mener du at din oppgave bringer ny informasjon som overgår det vi allerede har, eller er spørsmålet bare tatt med for å gi en illusjon av objektivitet?

Så har du noen andre spørsmål som bare gir noen mening hvis man antar at det faktisk finnes en sjel og at det er den sjelen man stadfestet at eksisterte i første spørsmål. Alt man finner av svar her vil da være avhengig av den antagelsen er riktig, men spørsmålene tar for seg den sjelen du antok at eksisterte i første spørsmål, så egentlig utforsker du ingenting da eventuell informasjon vil endre svaret på første spørsmål som er grunnlaget for spørsmålet du stilte. Ser du problemet nå?

Min anbefaling er å være ærlig nok til å inrømme at du skriver en oppgave om folk sine meninger angående sjelen, at oppgaven ikke sier noe om faktiske forhold men hva folk mener.

Eller, hvis du preferer det vi kaller GPP, fabriker hele oppgaven til å si hva enn det er de som skal lese den mener er riktig. Hva enn meninger du får her på forumet vil være værre enn hva du selv kan finne opp og presentere som fakta til en ukritisk leser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...